וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחימה נמשכת: צה"ל חיסל בכיר נוסף בג'יהאד האסלאמי; הרוג מפגיעת רקטה ברחובות

זמן קצר אחרי שאדם נהרג ברחובות, 4 פגיעות נרשמו בשדרות. ברחובות ובנס ציונה בוטלו הלימודים. גורם מדיני בכיר התריע כי במידה ויימשך הירי יימשכו התקיפות ברצועה, כולל הסיכולים הממוקדים. לשכת רה"מ: "המערכה תימשך ככל שיידרש"

בווידאו: פגיעה ישירה ברחובות/יותם רונן

בשעות הערב המאוחרות אמש (חמישי) והלילה תקף צה"ל כמה פעמים מטרות שונות בכל רחבי רצועת עזה. זאת במקביל להערכת מצב שקיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בתום הערכת המצב הנחו ראש הממשלה ושר הביטחון "להמשיך ולגבות מחיר כבד מהג'יהאד האיסלאמי על תוקפנותו נגד אזרחי ישראל". בהודעה שפרסמו השניים נאמר: "המערכה תימשך ככל שיידרש". הפלסטינים דווחו בשעות הערב המאוחרות על פצועים במחנה נוסייראת.

במהלך הערב טופלו במחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי קפלן 16 מטופלים שנפגעו במהלך מבצע מגן וחץ. 14 שוחחרו, שניים אושפזו במצב קל להמשך טיפול ומעקב.

יירוטים של כיפת ברזל באשקלון, 11 במאי 2023. רויטרס
יירוטים של כיפת ברזל באשקלון, 11 במאי 2023/רויטרס

צה"ל חיסל היום (חמישי) את אחמד אבו דקה, סגנו של ראש המערך הרקטי בג'יהאד האסלאמי - שחוסל הלילה. הוא פונה לאחד מבתי החולים ברצועה, שם נקבע מותו. מאוחר יותר, חודשו מטחי הרקטות למרכז ולדרום, ואדם נהרג מפגיעת רקטה בבניין מגורים ברחובות. בתגובה, טען גורם מדיני: "אש תיענה באש", ודובר הג'יהאד האסלאמי אמר כי "ההתנגדות לא תפסיק עם שום חיסול".

"הג'יהאד רוצה לנקום אחרי ההלוויה את הסיכול של הבכיר עלי חסן ראלי באמצעות מטחי רקטות. כל זמן שעובר ואין הפסקת אש - הארגון ופעיליו ישלמו מחיר כבד", מסר הערב גורם ביטחוני בכיר. מפקד פיקוד דרום, האלוף אליעזר טולדנו, התייחס לחיסולים וטען: "הרעיון הוא ללכת לסיכולים ממוקדים (של פעילי גא"פ) בעלי תפקוד גבוה. התחלנו בעלי ראלי שהיה מפקד המערך הרקטי, ועכשיו הסגן שלו. שניהם אחראים על הטפטופים של רקטות בחודשים האחרונים". בהמשך, הצהיר טולדנו על הכוונה להמשיך בסיכולים ממוקדים של בכירים בארגון. "הרגנו עד כה שישה מחבלים, מקווה שבזה נמשיך יותר. הקצב מתגבר בגלל הדחק שבו הם נמצאים".

מדובר צה"ל נמסר: "בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ סוכל סגן מפקד הכוח הרקטי בארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה, אשר לקח חלק משמעותי בפיקוד ובביצוע מטחי הירי לעבר ישראל. אבו דקה הוא סגנו של עלי ע'אלי, מפקד הכוח הרקטי של הגא"פ אשר סוכל לפנות בוקר בתקיפת צה"ל ושב"כ בחאן יונס".

בתום הערכת המצב שקיים הערב ראש הממשלה נתניהו יחד עם ראשי מערכת הביטחון, מלשכת רה"מ נמסר: "ראש הממשלה ושר הביטחון הנחו להמשיך ולגבות מחיר כבד מהג'יהאד האיסלאמי על תוקפנותו נגד אזרחי ישראל. המערכה תימשך ככל שיידרש".

עוד בוואלה!

יירטה לראשונה רקטה מעל גוש דן ונמכרה במאות מיליונים: זו מערכת "קלע דוד"

לכתבה המלאה

ירי רקטי לשדרות, הערב

בווידאו:תיעוד ירי רקטות, שדרות, 11 במאי 2023/מערכת וואלה!

צה"ל חיסל את סגן מפקד הכוח הרקטי בג'יהאד האסלאמי

בוידאו: צה"ל חיסל את סגן מפקד הכוח הרקטי בג'יהאד האסלאמי/דובר צהל
אחמד אבו דקה, בכיר הג'יהאד האסלאמי, חוסל ברצועת עזה, 11 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בכיר הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני שחוסל, אחמד אבו דקה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בשעות הערב, אדם נהרג לאחר שרקטה פגעה בקומה השנייה של בניין בן ארבע קומות ברחובות - וחדרה לאחת הדירות. 13 נוספים נפצעו קל. ייתכן ודיירי הבניין יפונו מחשש לקריסתו. בהמשך, ברחובות וביבנה הודיעו על ביטול הלימודים מחר בשל המצב הביטחוני. מצה"ל נמסר כי נבדקת האפשרות לפיה הג'יהאד האסלאמי שיגר תצורה חדשה של רקטות שבוצעו בהן שיפורים.

"הייתי מטרים ספורים מהאזעקה. יצאתי מהרכב, הסתכלתי למעלה, חיפשתי יירוטים וראיתי את הטיל. הייתי בטוח הוא הולך ליפול עליי", סיפר ששי אבודרהם, תושב המקום. פתאום הוא נכנס לבית. זה היה הזוי", המשיך.

"כשהגענו לרחוב ראינו הרס רב בבניין, נכנסנו והתחלנו בסריקה בדירות", סיפרו חובשי מד"א ידידיה חכמון ותומר פשקו. "בדירה בקומה השלישית אותר נפגע מחוסר הכרה עם פגיעה רב מערכתית קשה מאוד, ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו. בדירה נוספת אותר גבר בן 74 שרגלו לכודה מתחת להריסות, והוא חולץ ופונה להמשך טיפול בבית החולים כשמצבו בינוני".

תיעוד ירי רקטות לכיוון מרכז הארץ מגג בתל אביב, 11 במאי 2023. ראובן קסטרו
תיעוד ירי רקטות לכיוון מרכז הארץ מגג בתל אביב, 11 במאי 2023/ראובן קסטרו

זמן קצר לאחר מכן, רקטה פגעה פגיעה ישירה בבית מגורים בשדרות. "היינו בממד בזמן הפגיעה, כל הבית רעד", סיפר שמעון אלון שנכח בביתו בעת שנפגע. "אם היינו נמצאים בחדר השינה, לא היינו פה. היה לנו נס גדול", הוסיף.

"ביממה האחרונה, למרות מאמצי מצרים להביא להפסקת אש, יזם הג'יהאד האיסלאמי מטח ירי לעבר ישראל", מסר לאחר הפגיעה ברחובות גורם מדיני בכיר. "במידה ויימשך הירי לעבר ישראל ימשכו התקיפות ברצועה, כולל המשך הסיכולים וגביית מחיר כבד נוסף מהג'יהאד האסלאמי. אש תיענה באש", הוסיף. מאוחר יותר, הגיב גם דובר הג'יהאד האסלאמי: "מוכנים להרחיב את מעגל האש, ההתנגדות לא תפסיק עם שום חיסול".

בווידאו:תיעוד פגיעת רקטה בבית, שדרות, 11 במאי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים
תיעוד נפילת רקטה, רחובות, 11 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אדם נפצע אנוש מפגיעת רקטה ברחובות, היום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"אש תיענה באש"

במהלך היום נמשכו השיגורים לעבר יישובי עוטף עזה ואזור שדרות, ובין היתר זוהו נפילות בקיבוץ בחבל אשכול, בנתיבות ובשדרות. בכפר מימון אישה נפצעה קל מרסיסי יירוט, ובמועצה אזורית אשכול עובד זר נפצע בינוני מרסיסים. כמו כן, חלקי רקטה פגעו בחצר בית במושב גיאה, לאחר יירוט.

האירועים התרחשו על אף הדיווחים כי ישראל הסכימה להפסקת אש עם הג'יהאד האסלאמי ולהפסקת החיסולים אלא אם יהיה איום מיידי, כפי שדווח מוקדם יותר ברשת אל-ערביה. בערוץ אל-חדת' הסעודי דווח כי ישראל הסכימה להפסיק את ההתנקשויות למעט בתנאים מסוימים. בהמשך, שר החוץ המצרי אמר כי "מאמצינו להשגת הפסקת אש בעזה לא הניבו עד כה את התוצאות להן קיווינו".

בווידאו: פגיעה ישירה ברחובות/יותם רונן

תיעוד מתוך הדירה שספגה פגיעה ישירה ברחובות

בווידאו: תיעוד מתוך הדירה שספגה פגיעה ישירה ברחובות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מוקדם יותר, שני בכירים ישראלים אמרו לוואלה! כי נמשכים מגעי הפסקת אש, אך לא התקיים כל סיכום בנושא. בכיר נוסף הדגיש כי ישראל לא הסכימה לדרישות של ארגון הטרור. כמו כן, חברי הכנסת ושרי הליכוד קיבלו הודעה לפיה "כל הדיבורים על הפסקת אש תחת תנאים, הם פייק ניוז מוחלט. נכון לרגע זה - אין הפסקת אש".

לפי הדיווחים, ישראל הסכימה גם להעביר את גופתו של חאדר עדנאן, האסיר ששבת רעב ומת בשבוע שעבר, ללא קשר להשגת הפסקת אש ולהעביר את גופתו בשבוע הבא. קודם לכן דווח באל-ערביה ובסוכנות הידיעות הטורקית כי ראש המחלקה המדינית של ארגון הטרור, מוחמד אל-הנדי, הגיע לקהיר לשיחות עם בכירי המודיעין המצרי על תנאי הפסקת האש.

בכיר הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני שחוסל, אחמד אבו דקה, סגן מפקד הכוח הרקטי בגא"פ. 11 במאי 2023. דובר צה"ל
בכיר הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני שחוסל, אחמד אבו דקה/דובר צה"ל
הריסות ביתו של אחמד אבו דקה, בכיר הג'יהאד האסלאמי, רצועת עזה, 11 במאי 2023. רויטרס
הריסות ביתו של אחמד אבו דקה, בכיר הג'יהאד האסלאמי, רצועת עזה, 11 במאי 2023/רויטרס

שר הביטחון יואב גלנט אמר בתום הערכת מצב שערך עם הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר: "הבעתי את הערכתי בפני כוחות צה"ל ושב"כ על הסיכול המדויק הלילה של ראש מערך הרקטות בג'יהאד האסלאמי. הנחתי את כלל כוחות הביטחון לנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להכין שורת פעולות נוספות, ולקיים מוכנות ודריכות גבוהה לאפשרות של התרחבות מעגל הירי".

אתמול, בכירים בממשל ביידן שוחחו בערב ובמהלך הלילה עם מקביליהם הישראלים וציינו כי ארצות הברית תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה, אולם הדגישו כי יש לבלום את ההסלמה בעזה. המסרים שהממשל החליט לפרסם בפומבי עשויים להעיד על תחילתו של לחץ אמריקני על ישראל לסיים את המבצע.

ירי רקטות מעזה, 10 במאי 2023. רויטרס
ירי רקטות מעזה, אמש/רויטרס
תיעוד: ירי רקטות מעזה, 10 במאי 2023. רויטרס
ירי רקטות מעזה, אמש/רויטרס

הלילה, צה"ל חיסל את מפקד מערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי, עלי עאלי, בתקיפה של חיל האוויר בדרום רצועת עזה. עאלי, שהיה אחראי למטחי הרקטות בזמן מבצע "מגן וחץ", חוסל בדירת המסתור שבה שהה בחאן יונס. הוא השתתף גם בירי לעבר ישראל בזמן המבצעים "עלות השחר" ו"שומר החומות" ונחשב לדמות מרכזית בארגון. על פי דיווחים פלסטיניים, בתקיפה נהרגו גם שני פעילים נוספים של הג'יהאד האסלאמי, שהיו עמו בדירה.

הג'יהאד האסלאמי הגיב לתקיפה: "חיסול מפקד מערך הרקטות לא יפסיק את ירי הרקטות, יש לנו את היכולת להרחיב את מעגל האש. מדיניות החיסול באמצעות הפצצת מבני מגורים לא תביא לאויב ניצחון, המכות הבאות יחשפו את חולשתו".

ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי, עלי ע'אלי, 11 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אחראי על ירי הרקטות. בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל הלילה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

דובר צה"ל דני הגרי אמר בריאיון בתוכנית "שבע תשע" עם ניסים משעל וסיון כהן ב-103FM כי עאלי היה "האחראי על ה-507 שיגורים שהיו אתמול לישראל". לדבריו, מטרות "מגן וחץ" הושגו כבר בתקיפות שפתחו את המבצע. "היעדים שלנו במבצע הושגו כבר בשניות הראשונות. אנחנו התכוונו להרוג את הבכירים של הג'יהאד האסלאמי, את אותם בכירים ספציפיים שהיו גורמים מערערים למצב", הסביר. "הערכנו שאם לא נעשה את הפעולה הזו הם יקחו אותנו לעוד אירועים נוספים שיכולים להוליד הסלמה רחבה".

הגרי גם התייחס לטענות נגד קשרי ישראל עם חמאס. לטענת דובר צה"ל, "אנחנו תוקפים את מי שיורה עלינו, זה דבר בסיסי. במובן הזה חמאס הוא הריבון בעזה זה נכון, אבל עזה זה מקום מורכב. אותם שחקנים שתקפו היו מערערים של המצב, לכן פעלנו כנגדם. האסטרטגיה של צה"ל היא שיהיה שקט ויציבות בדרום. אנחנו תוקפים את מי שיורה עלינו, תראו מי ירה ברמדאן, גם מהעוטף זה בדיוק אותה קבוצה".

תקיפת צה"ל בחאן יונס, 11 במאי 2023. רויטרס
תקיפת צה"ל הלילה בחאן יונס/רויטרס

גם הבוקר לא התקיימו לימודים ביישובים שבמרחק של עד 40 קילומטרים מרצועת עזה, מלבד חינוך מיוחד במקום הסמוך למרחב מוגן. מדובר על המועצות האזוריות מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב.

עד כה, במהלך המבצע נורו לעבר ישראל 547 רקטות וטילים. 110 מתוכם, כ-20%, נפלו בשטח הרצועה. 394 מהרקטות והטילים ששוגרו חצו לשטח ישראל, ומהם יורטו 175. עוד הוסיף דובר צה"ל כי 166 מטרות הותקפו ברצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully