וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע המגעים להפסקת אש: צה"ל חיסל את ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי

עלי עאלי, שהיה אחראי למטחים בימים האחרונים ונחשב לדמות מרכזית בארגון, סוכל בדירת המסתור שבה שהה בחאן יונס, יחד עם שני פעילים נוספים. בצה"ל נערכים לתגובה של הג'יהאד האסלאמי. גם הבוקר לא יתקיימו לימודים בעוטף עזה | כל העדכונים

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי שדרות/יניר יגנה

צה"ל חיסל הלילה (חמישי) את מפקד מערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי, עלי עאלי, בתקיפה של חיל האוויר בדרום רצועת עזה. זאת, ברקע המגעים על הפסקת אש בין ישראל לארגון הטרור, בתיווך מצרים. הבוקר התחדש הירי מעזה, אחרי שקט לאורך הלילה, כשפצצות מרגמה נורו לעבר יישובי העוטף. צה"ל תקף עמדות שיגור ברצועה בתגובה.

עאלי, שהיה אחראי למטחי הרקטות בזמן מבצע "מגן וחץ", חוסל בדירת המסתור שבה שהה בחאן יונס. הוא השתתף גם בירי לעבר ישראל בזמן המבצעים "עלות השחר" ו"שומר החומות" ונחשב לדמות מרכזית בארגון. על פי דיווחים פלסטיניים, בתקיפה נהרגו גם שני פעילים נוספים של הג'יהאד האסלאמי, שהיו עמו בדירה.

הג'יהאד האסלאמי הגיב לתקיפה: "חיסול מפקד מערך הרקטות לא יפסיק את ירי הרקטות, יש לנו את היכולת להרחיב את מעגל האש. מדיניות החיסול באמצעות הפצצת מבני מגורים לא תביא לאויב ניצחון, המכות הבאות יחשפו את חולשתו".

בד בבד, נמשכים המגעים להפסקת אש בין הצדדים. על פי גורם ביטחוני, אחד הדברים שמונעים בשלב זה הסכמות הוא חילוקי דעות בין בכירים בג'יהאד האסלאמי. בשל כך, צה"ל שומר על הכוננות הגבוהה של הימים האחרונים ונערך לתגובת הארגון על החיסול האחרון. אמש, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, שוחח עם ראש המל"ל צחי הנגבי על המבצע ברצועת עזה, והודיע על המשך המאמצים להשיג הפסקת אש.

יירוטי כיפת ברזל מעל אשקלון ומקום פגיעת הרקטה בבניין/רויטרס

דובר צה"ל דני הגרי אמר בריאיון בתוכנית "שבע תשע" עם ניסים משעל וסיון כהן ב-103FM כי עאלי היה "האחראי על ה-507 שיגורים שהיו אתמול לישראל". לדבריו, מטרות "מגן וחץ" הושגו כבר בתקיפות שפתחו את המבצע. "היעדים שלנו במבצע הושגו כבר בשניות הראשונות. אנחנו התכוונו להרוג את הבכירים של הג'יהאד האסלאמי, את אותם בכירים ספציפיים שהיו גורמים מערערים למצב", הסביר. "הערכנו שאם לא נעשה את הפעולה הזו הם יקחו אותנו לעוד אירועים נוספים שיכולים להוליד הסלמה רחבה".

הגרי גם התייחס לטענות נגד קשרי ישראל עם חמאס. לטענת דובר צה"ל, "אנחנו תוקפים את מי שיורה עלינו, זה דבר בסיסי. במובן הזה חמאס הוא הריבון בעזה זה נכון, אבל עזה זה מקום מורכב. אותם שחקנים שתקפו היו מערערים של המצב, לכן פעלנו כנגדם. האסטרטגיה של צה"ל היא שיהיה שקט ויציבות בדרום. אנחנו תוקפים את מי שיורה עלינו, תראו מי ירה ברמדאן, גם מהעוטף זה בדיוק אותה קבוצה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי, עלי ע'אלי, 11 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
עלי עאלי, ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בתוך כך, גם הבוקר לא יתקיימו לימודים ביישובים שבמרחק של עד 40 קילומטרים מרצועת עזה. מדובר על המועצות האזוריות מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב, מלבד חינוך מיוחד במקום הסמוך למרחב מוגן.

עד כה, במהלך המבצע נורו לעבר ישראל 507 רקטות וטילים. 110 מתוכם, כ-22%, נפלו בשטח הרצועה. 368 מהרקטות והטילים ששוגרו חצו לשטח ישראל, ומהם יורטו 154. על פי דובר צה"ל מדובר ב-96% הצלחה של היירוטים הנדרשים.

אמש נורו מטחי רקטות נורו מרצועת עזה לעבר ערי המרכז, השפלה והדרום. לפי דיווחים, נרשמו פגיעות ישירות בבתים באשקלון ובשדרות. בין הערים בהן נשמעו אזעקות: תל אביב, רמת גן, גבעתיים, בת ים, חולון, אזור, ראשון לציון ופלמחים. כן זוהו יירוטים באשדוד, יבנה, גן יבנה, אשקלון, נתיבות, שדרות ויישובי עוטף עזה. אזעקות נשמעו גם ביישובים בעמק האלה, באזור בית שמש. בערים במרכז, כמו תל אביב, ראשון לציון ואור יהודה, קראו להורים לאסוף את ילדיהם ממסגרות החינוך.

תקיפת צה"ל בחאן יונס, 11 במאי 2023. רויטרס
תקיפת צה"ל בחאן יונס, הלילה/רויטרס
סיכום מבצע מגן וחץ
11.5.23. דובר צה"ל
סיכום מבצע מגן וחץ 11.5.23/דובר צה"ל

הג'יהאד האסלאמי מסר כי ישנם מגעים להפסקת אש, בתיווך מצרי. הערוץ המצרי אקסטרה-ניוז דיווח כי מצרים הצליחה להשיג הפסקת אש מיידית בין ישראל לפלגים הפלסטינים בעזה; פקיד ישראלי בכיר אישר כי יש מגעים מתקדמים להפסקת אש, אך ישראל לא קיבלה לכך עדיין אישור סופי. בהמשך, מסר גורם ביטחוני בכיר כי כל מטח רקטות מרצועת עזה יקבל מענה של צה"ל. הגבלות החירום לעורף, ליישובים במרחק עד 40 ק"מ מרצועת עזה, הוארכו עד יום שישי הקרוב.

רקטה נפלה בשדרות; רקטה נפלה גם באשקלון וגרמה לנזק כבד למקום. שני בתים, האחד באשקלון והשני בנתיבות, נפגעו. תושב נתיבות שביתו נפגע מרסיסי המיירט סיפר כי בעת הפיצוץ נכנס לממ"ד, וכשיצא ראה חור בגג. "היה נס גדול", אמר, "זו החשיבות של הממ"ד, לא לצאת מהר מהממ"ד גם אחרי שומעים יירוט". כמו כן, כמה רקטות נפלו בשטחים פתוחים, בין היתר סמוך לפלמחים ולרמלה.

פגיעה בבית מגורים באשקלון/תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ירי רקטות מעזה, 10 במאי 2023. רויטרס
ירי רקטות מעזה, אמש/רויטרס
עשן עולה מעל בניינים לאחר תקיפות אוויריות של חיל האוויר הישראלי, עזה. ב-10 במאי 2023. צילום. אטיה מוחמד, פלאש 90
יירוטי רקטות, אתמול/פלאש 90, אטיה מוחמד
פגיעה בבית מגורים בנתיבות במהלך מבצע מגן וחץ. 10 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פגיעה בבית מגורים בנתיבות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פגיעה בבית מגורים בנתיבות/תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים
יירוט כיפת ברזל במהלך חץ ומגן, אשקלון. 10 במאי 2023. אבי רוקח
יירוטי רקטות, אמש/אבי רוקח

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח טלפונית עם ראשי רשויות בדרום ואמר כי הם "נכונים לאפשרות של התרחבות המערכה ומהלומות קשות נגד עזה". צה"ל תקף בצהריים מטרות של ארגון הג'יהאד האסלאמי. לפי דובר צה"ל, העמדות הותקפו כי היו לפני שיגור. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, ישנו הרוג ופצוע בתקיפה. במערכת הביטחון הבהירו כי חמאס טרם הצטרף לירי הרקטות, וכי הוא בוצע על ידי הג'יהאד האסלאמי בלבד.

הערכת מצב ביטחונית בקריה בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. 10 במאי 2023. מתוך עמוד הטוויטר של בנימין נתניהו, אתר רשמי
הערכת מצב ביטחונית, אתמול/אתר רשמי, מתוך עמוד הטוויטר של בנימין נתניהו
תיעוד יירוטי כיפת ברזל בגוש דן/תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

לפי דובר צה"ל, התקיפות, נגד בורות שיגור של הג'יהאד, באותו הזמן שבצה"ל נערכים לשיגורי רקטות. תושבים המתגוררים בטווח של עד 40 קילומטר מהרצועה התבקשו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים. בצה"ל מעריכים כי החוליה בחאן יונס, שהותקפה לפני כשעה, מעידה כי בארגון נערכים לירי מטחים לעבר ישראל. הרמטכ"ל סיים הערכת מצב בפיקוד דרום עם אלוף פיקוד דרום. ההערכה היא שהפעולות של צה"ל מונעות שיגורי רקטות או לפחות מצמצמות אותן.

במערכת הביטחון מבהירים כי לא מדובר בפעילות לגירוי ותגובה מצד הפלסטינים, בעקבות לחץ ציבורי על הדרג המדיני, אלא זיהוי ברור של חוליות שיצאו לבצע שיגורי רקטות.

תקיפת צה"ל בחאן יונס, 11 במאי 2023. רויטרס
תקיפת צה"ל בחאן יונס, הלילה/רויטרס
חיל האוויר תקף משגרי רקטות ומרגמות ברחבי רצועת עזה./דובר צה"ל
תקיפות צה"ל, רצועת עזה, 10 במאי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תקיפת צה"ל ברצועה, היום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בווידאו:אזעקות בתל אביב, 10 במאי 2023/יותם רונן
בווידאו: תיעוד תושבים בעת אזעקות אשדוד ורמת גן, 10 במאי 2023/אבי רוקח, טנא תקשורת
הערכות צבא בעוטף עזה לאחר חיסול בכירי גי'האד אסלאמי, 9 במאי 2023. אבי רוקח
היערכות צה"ל בעוטף עזה/אבי רוקח

שלשום בשעות הלילה, חיסל צה"ל שלושה מפקדים בכירים בג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, ובכך יצא למבצע "מגן וחץ". זאת, לאחר תקופה של אי שקט בעוטף עזה, שכללה ירי של רקטות רבות על היישובים באזור. לאחר שעות של שקט, חיל האוויר תקף חוליית נ"ט בעיר חאן יונס שבדרום רצועת עזה. לפי דיווח ברויטרס, שני פלסטינים נהרגו בתקיפה.

מהג'יהאד האסלאמי נמסר כי "התגובה הפלסטינית לטבח הנפשע לא תתעכב. גדודי אל-קודס וההתנגדות לא יהיו שאננים מול הדם הטהור הזה". גם ארגון חמאס הגיב למבצע, על אף שחיסולי צה"ל היו רק של בכירי הג'יהאד. בכיר חמאס איסמאיל הנייה מסר כי "החיסול לא ישיג יותר ביטחון לכובש אלא יותר התנגדות. האויב טעה בהערכותיו וישלם את מחיר פשעו. ההתנגדות לבדה תקבע את הדרך בה תכאיב לאויב, התוקפנות הייתה נגד כל עמנו וההתנגדות מאוחדת במאבק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully