וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יירטה לראשונה רקטה מעל גוש דן ונמכרה במאות מיליונים: זו מערכת "קלע דוד"

עודכן לאחרונה: 12.5.2023 / 13:11

מערכת "קלע דוד", שכונתה בעבר "שרביט קסמים", מהווה את השכבה השלישית במערך ההגנה הישראלי מפני טילים ורקטות, בעלת מבנה ייחודי ומצוידת במכ"ם ובחיישן אופטי. פינלנד הודיעה בחודש שעבר על רכישתה בסכום ענק. היום, יירטה לראשונה רקטה ששוגרה מרצועת עזה

ניסוי במערכת "קלע דוד"/דובר צה"ל

צה"ל השתמש היום (רביעי) בפעם הראשונה במערכת "קלע דוד" ליירוט מבצעי של רקטה ששוגרה מרצועת עזה מעל שמי גוש דן, במסגרת מבצע "מגן וחץ". זאת, חודש אחרי שפינלנד הודיעה שתרכוש אותה בכ-345 מיליון דולר.

גורם ביטחוני אמר לוואלה! כי "השימוש בקלע דוד בוצע בצורה מושכלת והתוצאות מדברות עצמן". לדבריו, "השימוש נועד בין היתר לחסוך ניסויים בים שסוגרים מרחבים שלמים. זה חיזק למו מאוד את תחושת המסוגלות והאמון במערכת המיוחדת הזו".

מערכת "קלע דוד", שכונתה בעבר "שרביט קסמים", מיועדת ליירוט איומים מתקדמים, בהם טילים בליסטיים, טילי שיוט, כלי טיס ומל"טים. המערכת פותחה במשותף ע"י מנהלת "חומה" במפא"ת שבמשרד הביטחון וה-MDA האמריקני, בהובלת חברת "רפאל" וחברת "ריית'און". לוחמי גדוד רם (66) במערך הגנה האווירית בצה"ל הפעילו היום את המערכת, שיירטה את הרקטה. קלע דוד זו מערכת שנועדה ליירט איומים מתקדמים מאוד ולא נגד רקטות סטטיסטיות, לכן עלות כל מיירט גבוהה מאוד - מעל למיליון דולר.

"קלע דוד" היא השכבה השלישית במערך ההגנה הלאומי מפני טילים ורקטות, מעל מערכת הלייזר העתידית מגן אור וכיפת ברזל, ומתחת לטילי החץ-2 ו-3. המערכת פותחה בידי רפאל וריית'און האמריקאית כדי ליירט רקטות כבדות, לטווח 40-300 ק"מ, טילי שיוט ומטוסים ללא טייס. הפיתוח החל ב-2006 במימון אמריקאי והמערכת נכנס לשירות ב-2016, כשלטיל היירוט שלה מבנה ייחודי, והוא מצויד גם במכ"ם וגם בחיישן אופטי. את מערכת השליטה שלה מייצרת אלביט, ואת המכ"ם - חברת אלתא, של התעשייה האווירית.

יום עיון מערכת חדשה של ההגנה אווירית, בנושא מבצעיות מערכת ?קלע דוד?, בית ספר להגנה אווירית. מרץ 2017. דובר צה"ל
מערכת "קלע דוד"/דובר צה"ל

ב-2018 שנתיים נכשלה קלע דוד ביירוט המבצעי הראשון שלה, של שני טילים סוריים. ייתכן שבגלל הכישלון אז הוחלט הפעם במערך ההגנה האווירית בחיל האוויר להשתמש במערכת, בכדי לבחון אותה שוב ושיפורים שהוכנסו בה. עד כה נמכרה קלע דוד ללקוח זר אחד, פינלנד, שכחלק משיפור מוכנותה הצבאית בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, הודיעה לפני חודש כי תרכוש את המערכת בעסקה בשווי 345 מיליון דולר, עם אופציה להגדלתה ל-600 מיליון דולר.

קצין בכיר לשעבר אמר לוואלה כי הוא לא רואה "שום צורך מבצעי" בשימוש ב"מגן דוד". הוא הוסיף, "אני חושד שהסיבה האמיתית היא הצורך ב'ניסוי כלים' שיווקי לטובת העסקים של חברת רפאל, יצרנית המערכת היקרה, שמנסה לשווק אותה בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully