וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "חותרים להגיע להסכמות רחבות בנוגע לרפורמה, אפשר להגיע אליהן"

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 18:43

ראש הממשלה נשא נאום בפתח מושב הקיץ של הכנסת, כשלצידו יו"ר בית הנבחרים האמריקני מקארתי. בדבריו, נתניהו התייחס בין היתר להידברות בנושא המהפכה המשפטית ואמר: "רוב אזרחי ישראל מבינים שנדרשים שינויים במערכת המשפט". לפיד תקף: "נעשה הכל כדי שישראל תישאר דמוקרטיה"

בוידאו: לפיד תקף את נתניהו מול יו"ר בית הנבחרים: "נעשה הכול כדי שישראל תישאר דמוקרטיה"/ערוץ הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (שני) נאום בפתח מושב הקיץ של הכנסת, כשלצידו יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארתי.

מושב הקיץ, שיימשך כשלושה חודשים, נפתח בצל חוקי המהפכה המשפטית שהושהתה ובצל סערת מתווה חוק הגיוס, שאין זה ברור אם חקיקתו תידחה. תחילה, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נשא דברים, אחריו - ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהמשך ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם, ולבסוף - גם היו"ר מקארתי נשא דברים, בנאום השני מסוגו בפני כנסת ישראל, לראשונה מזה 25 שנים.

לאחר ששיבח את פועלו של היו"ר למען ישראל, הודה לו ולארצות הברית כולה על כך, נתניהו התייחס להידברות בנושא המהפכה המשפטית. "אנחנו נחושים להגיע להסכמות רחבות ככל האפשר בנושא הרפורמה המשפטית שעומדת בלב המחלוקת הציבורית בישראל", אמר ראש הממשלה.

"רוב אזרחי ישראל מבינים שנדרשים שינויים במערכת המשפט, בכך תמך גם רוב של 64 מנדטים שהצביעו בעד ממשלה בראשותי. ראינו את התמיכה בהפגנה ביום חמישי, ומנגד גם את ההפגנות החוזרות ונשנות בצד השני. זאת עדות לדמוקרטיה התוססת שלנו. מאמין שעם רצון טוב ונכונות אמיתית של שני הצדדים - אפשר להגיע להסכמות אלה", הוסיף.

בנימין נתניהו בפתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
רה"מ נתניהו בפתיחת כנס הקיץ של הכנסת לצד יו"ר בית הנבחרים האמירני מקארתי/ראובן קסטרו

בהתייחסו לאיראן, ולאיום שהיא מציבה בפני ישראל ומדינות האזור, נתניהו הדגיש: "האתגר הראשון והדחוף ביותר הוא המאמץ המשותף של ישראל וארה"ב למנוע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני. רק לאחרונה קיימו צה"ל וצבא ארה"ב את התרגיל הצבאי המשותף הגדול ביותר בתולדות ישראל - ואני רוצה להודות על כך לממשל ביידן".

עוד אמר ראש הממשלה: "אנחנו רואים נכוחה את האיום הנשקף מן המשטר הקנאי באיראן, שמאיים לא רק על ישראל, אלא גם על ארה"ב ועל העולם החופשי כולו".

"הצורך לבלום את התחמשותה הגרעינית של איראן ימשיך לעמוד בראש סדר העדיפויות של ישראל במהלך כנס הקיץ של הכנסת, וכמוהו גם המאבק הנחוש שלנו בגרורותיה של איראן באזורנו, לא ניתן לאיראן להקיף אותנו בטבעת חנק של טרור - לא בסוריה, לא בלבנון, לא בעזה ולא ביהודה ושומרון. לא נאפשר לאיראן להתבסס צבאית בגבולותינו, נעשה הכל למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני".

עוד בוואלה!

נתניהו למפלגות החרדיות: "לא רואה אפשרות לקדם כעת את מתווה הפטור מצה"ל"

לכתבה המלאה
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בפתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
"נעשה כל שביכולתנו כדי לוודא שישראל תישאר דמוקרטיה תוססת". יו"ר האופוזיציה לפיד/ראובן קסטרו

בסיום נאומו של ראש הממשלה, ראש האופוזיציה יאיר לפיד עלה גם הוא על הדוכן לשאת דברים. בפתח דבריו, לפיד הדגיש כי החברות בין המדינות "מבוססת על ערכים משותפים, על אמונה בדמוקרטיה, באיזונים ובלמים, בהפרדת הרשויות ובשלטון החוק".

"הערכים האלה הם הסיבה שבגינה היחסים בינינו הם כל כך עמוקים. הם הסיבה שהיחסים מוערכים לא רק על ידי הממשלות שלנו, אלא גם על ידי הציבור הרחב", הוסיף. בסיום דבריו אמר בהקשר זה: "נעשה כל שביכולתנו כדי לוודא שישראל תישאר דמוקרטיה תוססת, מקום עם חופש ביטוי, חופש דת, הגנה על מיעוטים, תקשורת חופשית, מערכת משפט חזקה ועצמאית. בקיצור - מדינה שארצות הברית יכולה להמשיך לקרוא לה בגאווה חברה ובת ברית".

"ללא קשר לחילוקי הדעות שיש לנו פה בבית - יש גם דברים שעליהם יש קונצנזוס בבית הזה: כולנו מסכימים שלאיראן אסור לפתח נשק גרעיני. כולנו מסכימים שמוכרחים לעבוד יחד אתכם כדי לוודא שהסיוט הזה לא יהפוך למציאות", אמר לפיד.

"לא רק תכנית הגרעין של איראן מסוכנת, אלא גם העובדה שהיא מקדמת את הטרור בכל מקום שהיא מגיעה אליו. איראן מפרקת את המזרח התיכון. איראן גם ניסתה ומנסה לרצוח אמריקאים וישראלים. מה שעצר את איראן בעבר היו שיתופי פעולה גלויים וסמויים בין ארצות הברית וישראל. זה גם מה שיעצור אותה בעתיד".

בנימין נתניהו בפתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
מימין: יו"ר הכנסת אוחנה, יו"ר בית הנבחרים מקארתי ורה"מ נתניהו/ראובן קסטרו

עוד קודם לכן, יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה נשא דברים גם הוא. תחילה, אוחנה פנה ליו"ר מקארתי ואמר: "אני רוצה להודות לך על אהבתך העמוקה וארוכת השנים לישראל. אני בטוח שמערכת היחסים בין הפרלמנטים יהיו חזקים מאי פעם".

בהמשך, אוחנה התייחס גם הוא למחלוקת סביב המהפכה המשפטית ואמר: "ישראל בנתה דמוקרטיה תוססת המיוצגת כאן בבית הזה ושומרת על שלטון החוק, אשר נקבע כאן, בבית המחוקקים, מגנה על זכויות אדם ומטפחת מגוון תרבותי ודתי. וכן, כמו בכל דמוקרטיה, גם כאן מתקיים מתח בין הרשויות המחוקקת, המבצעת והשופטת, ואנו פועלים כל העת - גם כעת - על מנת למצוא את האיזון הנכון ביניהן כדי שנוכל להוסיף ולהיות דמוקרטיה, ואף טובה יותר".

בהתייחסו לאיראן אמר יו"ר הכנסת: "גם בשנתה ה-75, יש מדינה שעדיין מבקשת את השמדתה של ישראל. איראן במשטרה הנוכחי מסכנת לא רק את ביטחונה של ישראל, היא מערערת את יציבות האזור כולו, ואף מעבר לכך. המשטר האיראני - הוא אויב העולם החופשי. מיומה הראשון מדינת ישראל ניצבת מול אתגרים לא פשוטים, ומול אויבים גדולים ורבים המבקשים את השמדתה. אך, דלים באמצעים, נחותים בכח אדם, יכולנו לאויבינו".

פתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
"אין מקום אחר שהייתי מעדיף להיות בו". היו"ר מקארתי/ראובן קסטרו

היו"ר מקארתי במסר לישראל: היזהרו מהשקעות סיניות - הם פועלים כמו גנבים

"אין מקום שהייתי מעדיף להיות בו", אמר יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב קווין מקארתי בנאומו בפני משכן הכנסת. "היום אני מדבר לא רק כמנהיג אלא כחבר. אני לא זר למדינה שלכם. בחרתי לבוא לכאן היום כדי לחגוג את הברית בין שתי המדינות שלנו ולבטא את היחסים המיוחדים שלה. אני מתחיל עם המילים שכל אדם פה מכיר: ישראל היא ארץ מולדתה של העם היהודי".

"במשך 75 שנה האומה שלכם נתקלה בהרבה איומים חיצונים, אבל ישראל שורדת הודות לערכים, אומץ, חסינות ונחישות. התקווה הכי גדולה שלי זה שהיחסים המיוחדים בינינו יהוו בסיס רחב יותר לשלום במזרח התיכון. ההתקרבות לשלום בעזרת הסכמי אברהם, שיתופי פעולה וקיום משותף יזיזו את הסכסוך ואת חוסר הסובלנות", הוסיף.

בהתייחסו לסוגייה האיראנית אמר מקארתי: "אנחנו מברכים על השלום אבל לא יכולים להתעלם מהאיומים עליו. לאיומים האלה יש סיבה אחת: המשטר הנוראי של איראן. אלימות, חוסר יציבות, משטר שמטפח טרור ואלימות, ומנסה להשיג נשק גרעיני. איראן רוצה לערער את המצב באזור, לא נאפשר לרוע של המשטר האיראני לנצח. יחד, ננצח את המתקפות של איראן, את המל"טים שלהם, את מנהרות הטרור ואת מתקפות הסייבר. אנחנו עומדים פה כתף אל כתף ויוצאים נגד התוקפנות האזורית של איראן. אנחנו צריכים להישאר מחויבים לכך שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני".

כמו כן, היו"ר מקארתי התייחס למתחים הבינמעצמתיים בין מדינתו וסין, וקרא בפני יושבי המשכן להימנע ולהיזהר מהשקעות סיניות בישראל, שכן כך לדבריו - "הם פועלים כמו גנבים".

בני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי בישיבת סיעה, 1 במאי 2023. ראובן קסטרו
בני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי בישיבת סיעה, 1 במאי 2023/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום ובניגוד לדבריו של נתניהו מעל בימת הכנסת, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ סיפר כי המשא ומתן בבית הנשיא על המהפכה המשפטית לא מתקדם. "ההידברות לא מתקדמת באף אחת מהסוגיות ובפרט לא בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים - לא נאפשר משחק על זמן כדי לאפשר לקואליציה לקדם את החקיקה בזמן ובמקום שנוח להם, נחתור להתקדמות והסכמות בדגש על פתרון לוועדה לבחירת שופטים", אמר עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת.

גנץ התייחס גם להאשמה של שר המשפטים יריב לוין בהקלטות שפורסמו בוואלה! על כך שהאופוזיציה "לא מסכימה לפסיק" ברפורמה. "העקרונות שלנו לא השתנו, אנחנו נכונים להסכמות איפה שאפשר להסכים אבל לא לפשרות איפה שאסור להתפשר", אמר יו"ר המחנה הממלכתי בישיבת סיעתו. "יצאנו לדרך עם מספר עקרונות ובראשם שלא תהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט. זה לא השתנה וזה לא ישתנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully