וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אחד במאי": יוקר המחיה במוקד; בקובה בוטלו החגיגות לראשונה מאז 1959

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 14:51

בטורקיה, בדומה לשנים קודמות, המשטרה מנעה ממפגינים להגיע לכיכר טקסים באיסטנבול ועצרה כתריסר אנשים. בצרפת, איגודי עובדים מתכננים הפגנות ענק במחאה על רפורמת הפנסיה של הנשיא עמנואל מקרון

בוידאו: מציינים "אחד במאי" בטורקיה, סיאול, הפיליפינים, קמבודיה וצרפת/רויטרס

עובדים ופעילים ברחבי העולם מציינים היום (שני) את "אחד במאי" בעצרות וקריאות לשכר גבוה יותר, צמצום שעות עבודה ותנאי עבודה טובים יותר באופן כללי.

יום הפועלים הבינלאומי מצוין במדינות רבות כדי לחגוג את זכויות העובדים בעצרות, צעדות ואירועים אחרים. השנה צפויים משתתפים רבים יותר בפעילויות משום שהגבלות הקורונה בוטלו ואזרחים רבים חשים ממורמרים בשל חוסר המעש של הממשלות בנוגע לתנאי עבודה משופרים.

אחד במאי בקובה. רויטרס
אחד במאי בהוואנה בשנים קודמות/רויטרס

בצרפת, איגודי עובדים מתכננים הפגנות ענק במחאה על רפורמת הפנסיה של הנשיא עמנואל מקרון שהעלתה את גיל הפרישה מ-62 ל-64. המארגנים רואים ברפורמה איום על זכויות העובד ועל רשת הביטחון הסוציאלית בצרפת.

בקובה, הממשלה הקומוניסטית ביטלה את התהלוכה המסורתית בשל משבר הדלק. מדי שנה, אלפי אנשים מוסעים באוטובוסים מיוחדים לבירה הוואנה כדי למלא את כיכר המהפכה ביום העובדים הבינלאומי. השנה, לראשונה מאז המהפכה ב-1959, החגיגות בוטלו בשל סיבות כלכליות. בשבועות האחרונים, תורים ארוכים נוצרו בתחנות הדלק ונהגים נאלצים להמתין ימים לדלק.

הנשיא מיגל דיאז-קאנל אמר בחודש שעבר כי קובה מקבלת רק שני שליש מהדלק שלו היא זקוקה והספקיות לא ממלאות את המחויבויות שלהן על פי החוזה.

משלוחי נפט גולמי באיכות גבוהה מוונצואלה, ספקית הנפט הגדולה ביותר של קובה, צנחו ב-50% בשנים האחרונות. על פי העיתון הספרדי "אל פאיס", משכורת ממוצעת חודשית בקובה היא 150-200 דולר וליטר שמן בישול עולה 30 דולר.

אחד במאי בננטס. רויטרס
ננטס בצרפת/רויטרס
אחד במאי באיסטנבול. רויטרס
איסטנבול בטורקיה/רויטרס
אחד במאי באיסטנבול. רויטרס
איסטנבול בטורקיה/רויטרס

בטורקיה, בדומה לשנים קודמות, המשטרה מנעה מקבוצת מפגינים להגיע לכיכר טקסים באיסטנבול ועצרה כתריסר מפגינים, על פי רשת הטלוויזיה העצמאית Sozcu. עיתונאים שניסו לצלם את המתרחש נדחפו בכוח על ידי שוטרים לכלי רכב משטרתיים או נעצרו.

לכיכר יש חשיבות סמלית לאחר שחמוש פתח באש לעבר אנשים שחגגו את אחד במאי ב-1977, גרם למנוסת בהלה ועשרות בני אדם נהרגו. ממשלתו של רג'פ טייפ ארדואן הכריזה שהכיכר היא מחוץ לתחום בעבור המפגינים. עם זאת, קבוצות קטנות הורשו להיכנס לטקסים להניח זרים באנדרטה לכבוד ההרוגים.

אחד במאי בקראצ'י. רויטרס
קראצ'י בפקיסטן/רויטרס

בפקיסטן אסרו הרשויות עצרות בכמה ערים בשל המצב הביטחוני המתוח. בפשוואר, איגודי עובדים ומסחר ערכו אירועים סגורים. מנהיג הלייבור סייפוללה קהאן אמר כי האינפלציה והמצב הכלכלי במדינה מאמללים את חיי האזרחים.

בלאהור, היכן שנאסר על מפלגות פוליטיות לערוך עצרות לקראת הבחירות המקומיות ב-14 במאי, פוליטיקאים ייקחו חלק באירועים שונים וצעדת פועלים תתכנס בסופה בבניין האספה הלאומית של פנג'אב. בעיר קראצ'י, מפלגת השלטון תארח סמינר וייערכו כמה עצרות ציבוריות.

בדרום קוריאה, עשרות אלפי אנשים השתתפו בעצרות שונות. 60 אלף אנשים השתתפו בשתי העצרות המרכזיות בבירה סיאול, על פי המארגנים.

אחד במאי בסיאול. רויטרס
סיאול בדרום קוריאה/רויטרס
אחד במאי בטוקיו. רויטרס
טוקיו ביפן/רויטרס

בטוקיו, אלפי חברי איגודים, מחוקקים מהאופוזיציה ואקדמאים התכנסו בפארק יויוגי בדרישה להעלאת שכר כפיצוי על יוקר המחיה והשפעות מגפת הקורונה. הם מתחו ביקורת על תוכנית ראש הממשלה פומיו קישידה להכפיל את תקציב ההגנה וטוענים כי צריך להשקיע את הכסף במקום ברווחה, ביטוח לאומי ושיפור חיי היומיום.

אחד במאי בג'קרטה. רויטרס
ג'קרטה באינדונזיה/רויטרס
אחד במאי בטייפה. רויטרס
טייפה בטייוואן/רויטרס

באינדונזיה, מפגינים דרשו מהממשלה לדחות חוק חדש ליצירת משרות בטענה כי הוא מיטיב עם העסקים על חשבון העובדים והסביבה.

בטייוואן, אלפי עובדים יצאו לרחובות למחות על מדיניות העבודה של האי. בבירה טייפה חברי איגודים החזיקו בדגלים של האיגודים השונים. עובדי מערכת הבריאות לבושים בציוד מגן הניפו שלטים שקוראים לסובסידיות ואחרים נשאו שלטים שמבקרים את הנשיאה טסאי ינג ון.

אחד במאי בביירות. רויטרס
ביירות בלבנון/רויטרס
אחד במאי בברלין. רויטרס
ברלין בגרמניה/רויטרס
אחד במאי בברלין. רויטרס
ברלין בגרמניה/רויטרס

בלבנון, מאות חברי איגודי מסחר והמפלגה הקומוניסטית, כמו גם קבוצת מהגרים שעובדים במשק בית, צעדו ברחובות ביירות. 75% מהאוכלוסייה במדינה חיה בעוני.

בצפון קוריאה, העיתון הגדול "רודונג סינמון" פירסם מאמר מערכת ארוך שוקרא לעובדים לתמוך במנהיג קים ג'ונג און, למלא את יעדי התפוקה שלהן ולשפר את המחיה הציבורית.

בגרמניה, אירועי אחד במאי התחילו בעצרת אתמול בלילה בברלין של קבוצות פמיניסטיות וקוויריות שמחו נגד האלימות נגד נשים ולהט"בים. אלפי אנשים השתתפו במצעד לא אלים. היום צפויות עצרות של איגודי עובדים וקבוצות שמאל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully