וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה המשפטית? זו לא הבעיה האמיתית של מערכת המשפט

עודכן לאחרונה: 27.4.2023 / 16:55

הסחבת בתיקים פליליים היא המכשול האמיתי של המערכת. פרשת "טלגראס" נמצאת בדיונים יותר משלוש שנים, בעניינו של רונאל פישר טרם החל חלק מרכזי במשפט שהחל ב-2015, ודוב מורל שהורשע עקב השתתפותו ב"חתונת השנאה" מחכה לעונשו תשע שנים לאחר האירוע. "על זה אף אחד לא מדבר"

בווידאו: הכרעת הדין בפרשת חתונת השנאה/מערכת וואלה!

בימים בהם מתקיימות השיחות בבית הנשיא על המהפכה המשפטית והשיח הציבורי עסוק בסוגיה, נדמה כי קשיים אחרים של מערכת המשפט נותרו מחוץ לדיון. אחד מהם הוא הסחבת בתיקים פליליים ועינוי הדין שנגרם לנאשמים ומורשעים. כך לדוגמא, דוב מורל ממתין כבר תשע שנים לגזר דינו בעקבות השתתפותו ב"חתונת השנאה".

ביום ראשון האחרון ניתן פסק דין לחלק מהמעורבים ב"חתונת השנאה". מורל היה אמור גם הוא לשמוע את גזר דינו, אך השופט דחה את הדיון בעניינו של מורל ושל שלושה מורשעים נוספים, בעקבות עומס המשימות שהוטל עליו. מורל צייץ בטוויטר בעקבות הדחייה: "קשה לי לתאר את ההרגשה, מועד השמעת גזר הדין שלי נדחה ויינתן יותר משנה לאחר הכרעת הדין. כל כך מכעיס".

מורל שעשה תפנית גדולה בחייו עזב את חברת נוער הגבעות ומרבה לדבר נגד גזענות ובעד שיוויון. בימים אלו הוא מסיים תואר שני במשפטים, ואמר בשיחה עם וואלה: "במקרה שלי וגם של שאר הנאשמים זה מאוד מתסכל. השופט לא אשם בעומס, הבעיה היא מערכתית, במקום שישמעו את התיק ברצף מתחילתו ועד סופו, מעמיסים על שופט אחד מספר תיקים ואז שומעים את התיק לסירוגין וזה גורם לעינוי דין".

"בנוסף, במקרה שלנו היה עומס על שירות המבחן מה שגרם לכך שכאשר ביקשנו תסקירי מבחן היינו צריכים לחכות עוד כמה חודשים טובים", הוסיף מורל. "על הדברים האלה אף אחד לא מדבר כשמדברים על רפורמה במערכת המשפט, כי זה לא פוליטי כמו מינוי שופטים או פסקת התגברות, אבל בתכלס אלה הדברים הכי קריטיים כרגע למי שמוצא את עצמו מול מערכת המשפט".

הנאשמים שכן הורשעו קיבלו רק ארבעה חודשי מאסר, שהומרו בעבודות שירות, ביניהם חתן האירוע יקיר אשבל. אחת הסיבות לעונש הקל שהושת עליו היא התמשכות ההליכים, כפי שציין השופט איתן כהן בגזר הדין ב-2020: "מאז העבירה חלפו שבע שנים שבמהלכן ניהל הנאשם אורח חיים נורמטיבי ולא נפתחו נגדו תיקים נוספים. במקרה זה לחלוף הזמן משקל מכריע בגזירת הדין, שכן מדובר בתקופת חיים משמעותית שבמהלכה התבגר הנאשם, התפתח ועבר כברת דרך משמעותית. כפועל יוצא מכך ניצב הנאשם כיום במקום שונה וטוב יותר מבעבר".

עוד בוואלה!

ברק חורי נדרס למוות בדרך לחברו ביום כיפור: "ניצל כל רגע מחייו, כנראה הוא הרגיש"

לכתבה המלאה
רונאל פישר, בית משפט המחוזי ירושלים, 10 ביוני 2015. נועם מושקוביץ
הדיונים נמשכים כבר שבע שנים וצפויים להימשך עוד זמן רב. רונאל פישר/נועם מושקוביץ

תיק נוסף שנמשך די הרבה זמן הוא פרשת "טלגראס", שבה הוגשו 27 כתבי אישום, בין היתר, נגד עמוס דוב סילבר שנחשב למייסד הרשת. האישום המרכזי בפרשה הוא שבאמצעות הטלגרם בוצעו מכירה של סמים. נגד סילבר הוגש כתב אישום בשנת 2019, העדויות בתיק נשמעות בימים אלו, אך סילבר היה נתון במעצר מלא במשך שלוש שנים וחצי, וכעת הוא במעצר בית כבר חצי שנה.

מאחר שחלק מההגבלות שהוטלו על סילבר הן איסור שימוש בטלפון נייד ובאינטרנט, מערכת וואלה שוחחה איתו באמצעות שליח. סילבר סיפר כי בזמן ההליכים ביקש כמה פעמים הקלות בתנאי המעצר, ורק לאחרונה הושגה ההקלה שהעבירה אותו למעצר בית. עם זאת, סילבר הסביר כי התיק רחוק מסיום ושהוא צפוי להתנהל במשך שנים רבות, ואף הדגיש כי לדעתו התיק לא היה צריך להיפתח מלכתחילה.

תיק מפורסם נוסף שמתנהל במשך שמונה שנים הוא "פרשת רונאל פישר". נגד פישר ושאר נאשמים בולטים כמו ערן מלכה, רות דוד, יאיר ביטון, שי ברס, יוסף נחמיאס ואביב נחמיאס הוגשו כתבי אישום כבר בשנת 2015, כשהאישום המרכזי היא נגד פישר שסחר במידע חיוני ללקוחותיו עם המשטרה ורשויות האכיפה, ובכך הוא השיג מידע פנימי לגביהם. עד היום עוד לא הסתיימה שמיעת עדי התביעה בתיק, כך שפרשת ההגנה, השלב בו עולים עדים מטעם הסנגורים, עוד לא התחיל - וגם שלב זה צפוי להימשך זמן רב. הדיון האחרון בפרשה התנהל בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בירושלים, סמוך לאולם בו מתנהל עוד דיונים שמתנהלים בעצלתיים - הפרשות שבהן נאשם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully