וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת יום הזיכרון: גולדקנופף ודיסטל ביטלו את הגעתם ולא יבקרו בבתי העלמין

השר וחבר הכנסת החרדים ביטלו השתתפותם בטקס בתום התייעצויות ולחץ ציבורי לאור העובדה שלא שירתו בצבא. גורמים בסביבת בן גביר אמרו שהוא יישא נאום ממלכתי, בעוד סמוטריץ', נגדו מופעל לחץ לא לנאום, עדיין לא שינה את תוכניותיו. דיסטל: מרכינה ראש מול המשפחות השכולות

בוידאו: בעדה הדרוזית דורשים מחברי הממשלה לא להגיע לטקסי יום הזיכרון: "חללינו נפלו למען מדינה דמוקרטית"/ללא

שרים וחברי כנסת רבים הודיעו היום (ראשון) על ביטול הגעתם לטקסי יום הזיכרון הממלכתיים בבתי העלמין, בשל הביקורת הציבורית שהופנתה כלפיהם, גם בקרב משפחות שכולות.

השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מתכוון להשתתף ולשאת דברים בטקס הזיכרון הרשמי בבית העלמין הצבאי בבאר שבע, למרות הביקורת נגדו. לעומתו, ח"כ צביקה פוגל ממפלגתו הודיע שלא יגיע להשתתף בטקס יום הזיכרון בראש פינה והסביר כי הוא "לא ייתן את היכולת לפגיעה בזיכרון הנופלים".

גם שר השיכון יצחק גולדקנופף וסגן שר התרבות והספורט יעקב טסלר מסיעת אגודת ישראל הודיעו היום על ביטול השתתפותם בטקסי יום הזיכרון, לאחר הביקורת כי הם לא שירתו בצה"ל והפרסום בעיתון "המודיע", שקרא לנציגים החרדים להימנע מהגעה לטקסים הרשמיים. שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן ביטלה גם היא את הגעתה לטקס יום הזיכרון, והסבירה: "מול משפחות שכולות אני מרכינה ראש באופן מוחלט".

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן בראיון לאולפן וואלה 17 ביולי 2022. ראובן קסטרו
"מול משפחות שכולות אני מרכינה ראש באופן מוחלט". גלית דיסטל/ראובן קסטרו

גורם בעדה הדרוזית אמר שמלשכתה של השרה גילה גמליאל, המיועדת לשאת דברים כנציגת הממשלה בבית העלמין הצבאי בעוספייה, נעשים גישושים לחרוג מהפרוטוקול ושאולי רק תניח זר.

למרות בקשותיהם של כמה מהמשפחות השכולות שלא יגיע לטקס בבאר שבע, השר בן גביר הדגיש כי הוא "נחוש להגיע לטקס יום הזיכרון" בעיר, בו לטענתו - יישא "נאום ממלכתי ומכבד". לדבריו, "אני שולח חיילים לקרב, יושב בפורומים הכי רגישים של מדינת ישראל כמו בקבינט המדיני ביטחוני ומי שעושה זאת - צריך וחייב להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון ולכבד את זכר הנופלים. אני עושה אבחנה חדה בין משפחות שכולות שבפניהן אני מרכין ראש ומשתתף בצערן. כמובן לא אגיב לקריאות שלהן שמגיעות מכאב אבל לא אסלח לפוליטיקאים ולארגוני המחאה שמזהמים את הקונצנזוס שהיה כאן במשך שנים סביב היום הקדוש הזה. זאת בושה וחרפה".

חלק מהביקורת נגד בן גביר הושמעה נגדו בגלל אי שירותו בצה"ל. בהקשר זה יצוין כי אתמול, בן גביר שלח מכתב התראה לארגון "אחים לנשק" שפרסם נגדו בשבועות האחרונים כי "השתמט משירות צבאי" ודרש פיצוי של עשרה מיליון שקלים. בן גביר טען כי ניסה להתגייס לצה"ל, שבת רעב מול לשכת גיוס ואמו פנתה לרמטכ"ל דאז. במכתב טען: "לא הכרתי עוד מישהו שמוכן לעשות מאמצים שכאלו בכדי להתגייס. הלזה יקרא משתמט?".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב. 22 באפריל 2023. ראובן קסטרו
מיצג הזיכרון בהפגנה בתל אביב, אמש/ראובן קסטרו
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בכנסת, 22 במרץ 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"יישא נאום ממלכתי". בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

אנטולי קיידאן, אביו של סמל-ראשון גל קיידאן, שנפל במרץ 2019 בפיגוע דקירה וירי בצומת אריאל, שוחח היום עם וואלה! והתייחס להגעתו של השר בן גביר לבית העלמין בבאר שבע. זאת, תוך שהוא מבהיר כי אין בכוונתו להגיע ולפקוד את הקבר של בנו, עם כל הצער שבדבר - אם השר בן גביר יגיע.

"נכון שבזמן רגיל, טקסי יום הזיכרון הם טקסים ממשלתיים. אבל עכשיו כשהעם כל כך מפולג, אני חושב שהפעם לא יקרה שום אסון אם לא יגיעו נציגי הממשלה, ובטח שלא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שכולנו זוכרים את ההתנהגות שלו כלפיי חיילים ואנשי כוחות הביטחון. עכשיו הוא בא לנאום בפני משפחות שכולות?", תהה אנטולי.

"כשאני מסתכל עליו אני חושש מרשימת הקברים הטריים שיתווספו לבית העלמין בגלל האיש הזה והאידיאולוגיה שלו. ממשלת ישראל מתעללת בי פעם נוספת. היא קודם לקחה את הבן שלי, ועכשיו היא שולחת את השר בן גביר. אני מבקש מהממשלה, מהכנסת, מראש הממשלה ומהשר בן גביר שלא להגיע לבית העלמין בבאר שבע", הוסיף.

יצחק גולדקנופף, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
ביטל הגעתו. גולדקנופף/ראובן קסטרו

גם השרה מאי גולן לא תגיע לטקס הזיכרון בראשון לציון, לטענתה עקב "אילוצים הקשורים למועד חזרתה ארצה" מפעילות הסברתית בארצות הברית.

משפחות שכולות קראו למשרד הביטחון לבטל את הגעתו של השר במשרד, בצלאל סמוטריץ'. "אנו מתנגדים נחרצות להגעתו של אדם שלא שירת בצבא וסירב להצטלם לצד דגל ישראל למעמד רגיש זה. אנא חסכו מראש את ביזיון המעמד", כתבו. אולם, סמוטריץ' טרם שינה את תוכניותיו.

הבוקר, הרמטכ"ל הרצי הלוי קרא להשאיר את המחלוקת סביב המהפכה המשפטית מחוץ לאירועי יום הזיכרון. "על כולנו לכבד את בתי העלמין ולא להופכם לזירת ויכוח", כתב, "השנה, דווקא בצל המתחים, עלינו למקד עצמנו בזיכרון האישי ולהתעטף בעוצמתו האנושית. צו הזיכרון מחייב אותנו להתאחד סביבו ולהתמקד במחבר בינינו".

אמש, לפני ההפגנה נגד המהפכה המשפטית, הוצב מיצג זיכרון של משפחות שכולות ברחוב קפלן בתל אביב. בכיכר הבימה בעיר הורד דגל ישראל לחצי התורן לפני יציאת הצעדה מהמקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully