וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לפתיחת כנס הקיץ: ההידברות על המהפכה המשפטית ממשיכה

עודכן לאחרונה: 23.4.2023 / 9:41

בדיונים שהתקיימו עד כה לא הושגו הסכמות משמעותיות או פורצות דרך בשני הנושאים הראשונים שהונחו על סדר היום - הוועדה לבחירת שופטים וחוק יסוד חקיקה. ההידברות מתקיימת ברקע היערכות בקואליציה לקראת "הפגנת המיליון", שמעודד בין היתר יריב לוין, להעברת הרפורמה

בווידאו: נתניהו: "נמצאים בתהליך של הידברות במטרה להגיע להסכמה רחבה"/מערכת וואלה!

צוותי העבודה של הקואליציה ושל יש עתיד והמחנה הממלכתי ייפגשו היום (ראשון) שוב במלון וולדורף אסטוריה בירושלים להמשך הדיונים על סוגיות הליבה שבמחלוקת במהפכה המשפטית. זו תהיה הפגישה השלישית של הצדדים במסגרת מרתון השיחות שהחל אחרי חג הפסח, אך עד כה לא הושגו הסכמות משמעותיות או פורצות דרך בשני הנושאים הראשונים שהונחו על סדר היום - הוועדה לבחירת שופטים וחוק יסוד חקיקה. הצוות של בית הנשיא יתחיל את יום הדיןנים השלישי בפגישות נפרדות עם צוותי האופוזיציה והקואליציה ולאחר מכן הצדדים ימשיכו בדיונים על חוק יסוד החקיקה ונושאים נוספים הקשורים למהפכה המשפטית.

ההידברות מתקיימת בצל המחאות נגד המהפכה המשפטית, שנמשכות זה כ-16 שבועות, וברקע היערכות מוגברת בקואליציה ובליכוד לקראת הפגנת ענק שצפויה להיערך ביום חמישי מול הכנסת, בדרישה לקדם את הרפורמה המשפטית, שהושהתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוף חודש מרץ. שר המשפטים יריב לוין, אדריכל הרפורמה, קרא אתמול ברשתות החברתיות וגם בלשכת נתניהו משקיעים מאמצים בהנעת תומכים להפגנת הימין, תחת הכותרת "הפגנת המיליון". בשבוע הבא ייפתח כנס הקיץ של הכנסת, והחוק המושהה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים עדיין מוכן לקריאה שניה ושלישית במליאה. באופוזיציה דורשים שהקואליציה תמשוך אותו עם פתיחת הכנס כתנאי להמשך ההידברות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין בדיון במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו ולוין במליאת הכנסת, בחודש שעבר/פלאש 90, יונתן זינדל

שיחות ההידברות של בית הנשיא נערכו מאז ההקפאה בסוף מרץ, אך במשך כשלושה שבועות התמקדו בעיקר בפרוצדורה וטכניקה ושיחות המהות החלו רק בשבוע שעבר. ביום הראשון הדיון נסוב על חוק יסוד השפיטה והוועדה למינוי שופטים. הקואליציה הציגה מספר הצעות חדשות עם הרכבים וייצוגים שונים לפוליטיקאים, אך ביש עתיד והמחנה הממלכתי הבהירו כי עמדת הפתיחה שלהם מתנגדת לכל פוליטיזציה של הוועדה ושאם בכלל נדרשים בה רק שינויים מינוריים.

ביום השני הדיון התמקד בחוק יסוד החקיקה. הושגה הסכמה ראשונה על הצורך החיוני בחוק יסוד חקיקה שיסדיר את היחסים בין הכנסת והרשות השופטת ואת ההבדל בין חוקים רגילים לחוקי יסוד. כמו כן, הצדדים הסכימו שחוק יסוד צריך להיות מעוגן בתהליך מיוחד של ארבע קריאות, אך נותרו ביניהם פערים גדולים לגבי הרוב הדרוש לחקיקת חוקי יסוד וכן לגבי האפשרות של בית המשפט לפסול את חוקי הכנסת. לפי עקרונות המסגרת של ההידברות הוחלט כי גם אם יושגו הסכמות בודדות במשא ומתן - הן לא יוכרזו בנפרד אלא רק אם תהיה הסכמה כוללת על כלל הנושאים.

את הקואליציה מייצגים בדיונים השרים רון דרמר, מזכיר הממשלה יוסי פוקס, המשפטנים אביעד בקשי וטליה איינהורן וחברי הכנסת קטי שטרית וחנוך מילביצקי. בצוות של יש עתיד חברות הכנסת אורנה ברביבאי וקארין אלהרר; מנכלית משרד רה"מ לשעבר נעמה שולץ ועו"ד עודד גזית, ובצוות של המחנה הממלכתי שר המשפטים לשעבר גדעון סער, ח"כ חילי טרופר ואורית פרקש הכהן ועו"ד רונן אביאני. את ההידברות בבית הנשיא מרכז מזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל בליווי אנשי מכון תכלית למחשבה ישראלית. לאור ההכנות והחזרות לאירועי יום העצמאות בבית הנשיא השיחות מתקיימות במלון וולדורף אסטוריה בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully