וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 אירועי טרור תחת הסלמה ביטחונית: סיכום תקופת הרמדאן - והמתיחות נמשכת

עודכן לאחרונה: 20.4.2023 / 13:07

המקום שהוגדר ע"י מערכת הביטחון כ"נפץ" משך אליו 400 אלף מתפללים פלסטינים לתפילות יום השישי לאורך הרמאדן. החודש כלל עשרות אירועי טרור, מטחי רקטות מעזה ומלבנון וגורם אחד שהצית ככל הנראה את החבית - חמאס. העיניים כעת לשבוע הבא - יום הזיכרון ויום העצמאות

התפרעויות בהר הבית, מתפללים התבצרו במסגד אל אקצא והתעמתו עם כוחות המשטרה, 5 באפריל 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

במערכת הביטחון נערכו לחג רמדאן נפיץ במיוחד על רקע היקף ההתרעות החמות שהציג השב"כ לביצוע פיגועים וההסתה ברשתות החברתיות. ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה התריע על "הר הבית כנפץ" שעלול לשמש לדלק שישלב בין הזירות השונות מצפון, איו"ש ודרום. מנגד, הפעילו פיקוד המרכז ומתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי מאמצים גדולים לאפשר חופש פולחן וחופש תנועה בצירי איו"ש ועוטף ירושלים, כדי לאפשר את תפילות יום השישי במסגד אל אקצא.

בסך כל ימי שישי לאורך הרמדאן וציון לילת אל קאדר הגיעו כ-400,000 מתפללים פלסטינים אל ההר. התפילות התנהלו באווירה של הסלמה ביטחונית. אירעו כ-50 מקרי טרור שכללו פיגוע דריסה אחד ופיגועי ירי באיו"ש, מטחי רקטות מרצועת עזה ומלבנון וכלי טיס איראני שחדר מסוריה לישראל. מנגד, מתחילת השנה סיכל השב"כ למעלה מ-220 פיגועים משמעותיים, בהם כ-150 פיגועי ירי, 20 פיגועי מטען, פיגועי דריסה, התאבדות, וחטיפה אזרחים. חלק משמעותי מהסיכולים בוצע במהלך רמדאן.

מסגד אל אקצא ביום שלאחר ההתפרעויות והעימותים, 5 באפריל 2023. רויטרס
מסגד אל-אקצא ביום שאחרי ההתפרעויות, 5 באפריל 2023/רויטרס

מניתוח האירועים השונים עולה כי הפיגועים בתקופת הרמדאן היו המשך ישיר להיקף הטרור וההסתה מתחילת השנה אך האירוע הבולט ביותר היתה הפריצה של שוטרי מחוז ירושלים אל המסגד ומעצר של צעירים אלימים בשילוב הפצת סרטון ברשת שכלל לא היה מהתקופה כעת הפך לדלק להסתה וגרר גינויים רבים.

מדברי גורמי ביטחון עולה כי חמאס עמד מאחורי מרבית ההסתה ברשתות החברתיות, והיווה הגורם המרכזי שהסית את הצעירים להתפרע בהר הבית. מתחקור של העצורים שבוצע על ידי רכזי השב"כ בשטח, עלה כי כמעט כל אלו שהתבצרו במסגד אל-אקצא במהלך הפריצה של המשטרה בערב החג הראשון הם צעירים בגילאי 25-22, שהושפעו מההסתה השקרית שחמאס הפיץ ברשת לגבי שינוי סטטוס קוו בהר הבית. בפן העובדתי לא שונה אף נוהל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
עשרות טילים שוגרו לגליל המערבי מלבנון, מקלטים נפתחו ביישוב חניתה. 6 באפריל 2023. שלומי גבאי
מקלט פתוח בחניתה בצפון, אחרי מטח הרקטות, 6 באפריל 2023/שלומי גבאי

עוד עלה מהחקירה כי כל הצעירים האלימים במסגד לא היו דתיים שבאו להתפלל. על פי ניתוח החקירות והממצאים בשטח, אם השוטרים לא היו פורצים למסגד בלילה, המתבצרים היו מתפרעים בבוקר והשילוב של אירוע אלים בתוך המסגד עם הגעת היהודים ויחד עם עשרות אלפים מוסלמים שהגיעו להר הבית היה מוביל להידרדרות נוספת של המרחב לאירוע דרמטי הרבה יותר עם פוטנציאל נפגעים גדול משני הצדדים.

למרות הרמדאן רף ההתרעות הגבוה לא חלף. במערכת הביטחון, מסמנים את צפון השומרון כאזור מחולל הטרור וההתרעות מספר אחת. מנגנוני הביטחון הפלסטינים כמעט ולא פועלים שם למעט פעילות נקודתית מאוד בשבוע האחרון נגד פעילי גיהאד אסלאמי בג'נין, שגררה אחריה ירי של חמושים לעבר המוקטעה בעיר. המעצרים והכניסות של צה"ל ושב"כ, כמו זאת ביום שלישי במחנה הפליטים ג'נין, מסכלות פיגועים על בסיס יומי. עיקר החשש הוא מפני פיגוע גדול, ולכן אוגדת יו"ש עדיין מתוגברת בשלושה גדודים ולקראת יום הזיכרון ויום העצמאות תתוגבר בעוד כמה פלוגות לוחמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully