וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה הפסיקה לתקצב את "שבת ישראלית" - ותקדם במקום מיזם "שישי מסורתי"

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 13:52

שר המורשת עמיחי אליהו אמר שמטרת המיזם החדש היא "לקרב יהודים לבוא לתפילת קבלת שבת בבית הכנסת". זאת בשעה שהמיזם הקודם, שבמסגרתו התקיימו אירועי תרבות בעלות מסובסדת בסופי שבוע, אינו פועל כבר חודש. "המיזם החדש הרבה יותר חשוב"

נתניהו הצהיר: גלנט לא יפוטר מתפקידו/לע"מ

מיזם "שבת ישראלית" שבמסגרתו התקיימו אירועי תרבות בעלות מסובסדת בסופי שבוע - אינו פועל בחודש האחרון לאחר שהממשלה הפסיקה לתקצב אותו. שר המורשת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית חשף הבוקר (שני) בראיון לרדיו "קול ברמה" כי בכוונתו לקדם בקרוב מיזם חדש בשם "שישי מסורתי" ולדבריו "זה הרבה יותר חשוב". במסגרת המיזם, השר אליהו אמר כי המטרה היא "לקרב יהודים לבוא לתפילת קבלת שבת בבית הכנסת".

המיזם "שבת ישראלית" הושק ב-2021 על ידי שר התרבות הקודם חילי טרופר ובמסגרתו פעלו בסופי שבוע מוזיאונים ואתרי מורשת, התקיימו אירועים ופעילויות תרבות, לעתים באופן שגם שומרי שבת יוכלו להשתתף בו. על הפסקת הפעילות מחודש מארס בגלל חוסר מימון ממשלתי נחשף לראשונה בגלי צה"ל.

בינואר האחרון התעוררה סערה לאחר שמשרד התרבות בראשות השר מיקי זוהר מהליכוד הורה על הפסקת הפעילויות בשבת בעקבות ביקורת ציבורית רחבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו וזוהר פרסמו הודעה משותפת שבה הודיעו על ביטול הוראה זו. הסמכויות על המיזם עברו לאחרונה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים למשרד מורשת בראשות השר אליהו.

עמיחי אליהו, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
המיזם החדש "הרבה יותר חשוב". אליהו/ראובן קסטרו

השר אליהו פרסם מאוחר יותר הבהרה על דבריו וכתב: "מעולם לא הודעתי על סגירת פרויקט שבת ישראלית. כשנשאלתי לגביו עניתי, שאין לי בעיה שיימשך, אבל כרגע אין תקציב עד אישור תקציב המדינה. ללא קשר לזה, נשאלתי איזה סוגי תכניות אני מעוניין בקידומן, וסיפרתי למשל על שישי מסורתי והבאת תלמידים לאתרי מורשת. לא במקום ולא על חשבון".

חבר הכנסת חילי טרופר מסר בתגובה: "אם אכן מיזם שבת ישראלית ייעצר זו חרפה שתמנע מהמוני ישראלים, דתיים וחילוניים, לבקר באתרי תרבות ומורשת בלי מחסום כלכלי ועל פי האמונה האישית של כל אחד. אם תהיה עצירה הרי שמדובר גם בביטוי לחוסר יושרה. ראש הממשלה התחייב שהמיזם ימשיך ואנשיו של השר אליהו סיכמו איתי באופן אישי שהמיזם יימשך אל מול תקציב ייעודי שהשגתי לכך. אחרי שפעלתי והעניין התקציבי סוכם, מתברר כי הם מתכוונים שלא להמשיך את המיזם כפי שהוא. מיזם שבת ישראלית מביא לחיבורים בעם ולהעמקת החיבור לתרבות ולמורשת. ראוי שסיכומים יכובדו והמיזם יימשך".

ח"כ נעמה לזימי מהעבודה הגיבה וכתבה: "מרתיח שהשר עמיחי אליהו פועל בקלות דעת נגד פיתרון יצירתי והלכתי שמאפשר גישה לתרבות לכלל הציבור וכן לציבור שומר השבת שעובד כל השבוע וזכאי לחוות את אתרי התרבות והמורשת שהם הנכסים וההיסטוריה של כולנו. במקביל הוא מקדם עוד פרויקט הדתה שרק מרחיק מהדת. לא אכפת לו מהציבור המסורתי, כי אם היה לו אכפת - הוא היה מכיר בבסיס התפיסה המסורתית שהיא גשר בין כלל החברה".

עוד בוואלה!

יקדם תעסוקת חרדים או יעודד אבטלה? המחלוקת סביב הורדת גיל הפטור

לכתבה המלאה
קבלת שבת במסגרת שבת ישראלית במוזיאון חצרות האיכרים בכפר תבור. מוזיאון חצרות האיכרים, אתר רשמי
קבלת שבת במסגרת מיזם שבת ישראלית בכפר תבור/אתר רשמי, מוזיאון חצרות האיכרים

מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר כי "הפסקת מיזם 'שבת ישראלית' פוגעת באלפי ישראלים שנהנים מאלטרנטיבה איכותית לציין את השבת שלהם. יחסי דת ומדינה השתנו מאוד מאז ימי הססטוס קוו, אי אפשר לכפות על שמירת שבת, ולצערנו השבת הפכה ליום שופינג לאומי. היוזמה לפתוח מוסדות תרבות לאומיים בחינם עבור כלל הציבור, דתיים וחילונים כאחד, הייתה ניסיון מבורך להסדיר עניין שנוי במחלוקת, תוך התחשבות בצרכי המגזרים השונים. דווקא פתרונות ברוח אמנת גביזון-מדן, המובילים לצמצום המסחר יחד עם פתיחה מוגבלת של תרבות, מבטאים את האיזון העדין הנדרש, וחבל שכעת מנסים לבטלו".

אורי קידר מנכ"ל תנועת ישראל חופשית הוסיף: "סגירת מיזם שבת ישראלית הוא צעד נוסף, המוכיח כיצד נתניהו מאפשר לממשלת הכפיה הדתית שהקים לנהל אותו, גם בזמן שהליכוד מדמם מנדטים בכל סקר אפשרי. נתניהו יכול להאשים רק את עצמו, ומי שבחר להקים קואליציה עם חבורת פירומנים שלא יתפלא שהם מדליקים אש בכל רגע שיכולים לעשות זאת. הם הכריזו מלחמה על השבת של רוב מוחלט מהציבור והם יקבלו מלחמה בחזרה".

ממרכז השלטון המקומי נמסר: "מצער מואד שמשרד המורשת לא מצא לנכון להמשיך להפעיל את המיזם המבורך שמטרתו להנגיש אתרי מורשת, המחזקים את הזהות הישראלית והיהודית, לכלל הציבור במדינת ישראל, במיוחד בפריפריה. למיזם חשיבות רבה לרוב הגדול של תושבי מדינת ישראל ואנו תקווה כי הממשלה תמצא את התקציב המתאים להמשיך להפעיל אותו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully