וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התרבות עוצר מיזם תרבות בשבתות ברחבי הארץ: "כפייה דתית"

עודכן לאחרונה: 23.1.2023 / 0:06

המיזם "שבת ישראלית", שיזם השר לשעבר טרופר, דתי בעצמו, מאפשר למשפחות לבקר באתרי מורשת ללא עלות במהלך סופי השבוע. כעת הודיע משרד התרבות על עצירתו, וגרר תגובות חריפות. השר זוהר: "ההחלטה של הממשלה הקודמת אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות השמירה על הסטטוס קוו"

בווידאו: דרעי נעדר מפתיחת ישיבת הממשלה, נתניהו לא הזכיר את הנושא/רוני כנפו

המדינה תפסיק לאלתר לסבסד את אירועי מיזם "שבת ישראלית" ברחבי המדינה - כך לפי הודעה שנמסרה היום (ראשון) ממשרד התרבות והספורט בראשות מיקי זוהר. "שר התרבות והספורט הנכנס הנחה את צוות משרדו לבחון את שלל התוכניות של השר הקודם, ביניהן תוכנית שבת ישראלית שמתקיימת גם בשבת ובכך מפלה ציבור שומרי שבת שלם", נמסר.

"ההחלטה של הממשלה הקודמת לגבי פעילות יזומה בשבת אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות של השר זוהר והשמירה על הסטטוס קוו. לכן, הנחה השר את צוות משרדו לבחון את התוכנית מחדש. מיותר לציין כי מוזיאונים ימשיכו להיות פתוחים בשבת אך לא במימון המשרד", נכתב. יש לציין שחלק גדול מהפעילויות של המיזם הינו באתרי המועצה לשימור אתרי מורשת, שעברה לפעול תחת משרד המורשת של השר עמיחי אליהו מעוצמה יהודית.

מיזם "שבת ישראלית" איפשר למשפחות לצאת ולהכיר אתרי מורשת, מוזיאונים ועוד שלל פעילויות ללא עלות במהלך סופי השבוע. מיזם "שבת ישראלית" נעשה בסיבסוד של משרד התרבות והספורט, וכלל אתרי ארכיאולוגיה, היסטוריה, מורשת, טבע, מדע, טכנולוגיה, אמנות, עיצוב, תיאטרון, קולנוע, מוזיקה ועוד.

מנהלי אתרים שלקחו חלק במיזם אמרו שעצירתו היא מכה קשה. לדבריהם, מספר המבקרים בשבתות במסגרתו היה משמעותי, בחלק מהאתרים מדובר בשליש מכמות המבקרים. עוד אמרו שהמיזם עזר לאתרים לעמוד על הרגליים ולהתייצב, בעיקר אחרי התקופה הקשה במהלך הקורונה, שהעמידה אותם בסכנת סגירה. כמו כן, הם ציינו כי המיזם הנגיש פעילויות תרבות, מורשת ואמנות לכל אזרח, גם מי שלא יכול לממן פעילות כזאת לכל המשפחה. מדובר בפעילויות, שגם אם אינן יקרות, יש משפחות שלא מסוגלות לעמוד בהוצאה הזאת ורק בזכות המיזם הגיעו לאותם אתרים.

מיקי זוהר מגזין גדולה. ראובן קסטרו
"פעילות יזומה בשבת אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות של השר". זוהר/ראובן קסטרו

ח"כ חילי טרופר, שר התרבות והספורט לשעבר, מסר בתגובה למהלך כי "הידיעות על הכוונה לעצור את מיזם 'שבת ישראלית' מעוררות דאגה. דווקא מי שמורשת ותרבות חשובים לו, נכון שיאפשר את הנגשתם לכלל החברה הישראלית. המיזם מאפשר לכולם ולכולן לצרוך תרבות ולהתחבר למורשת בלי מכשול כלכלי וכל אחד ואחת על פי אמונתם. יש לציין, שתקציב מיוחד הועמד לטובת התאמות שיאפשרו גם לשומרי שבת להיכנס לאתרי המורשת מבלי לחלל שבת. כולם יכלו לבוא בשערי אתרי ופעילויות התרבות והמורשת. כמה עצוב שיש מי שסוגר כעת את השער.

בהמשך כתב גם בחשבון הפייסבוק שלו, שם ענה לטענה של זוהר לפיה הוא מבקש למנוע אפליה של ציבור שומרי השבת: "מדהים כמה מהר אפשר לקחת נושא רציני ולהפוך אותו לעוד מחלוקת מקטבת ופופוליסטית. זה לא מאבק בין שומרי שבת למי שאינם שומרי שבת. ובוודאי שאין כאן אפליה. אולי להיפך".

"העובדות בפשטות: 1. המיזם פתוח בימי שישי ושבת. כל אחד יבחר מתי הוא רוצה להיכנס לאתרי מורשת ומוזיאונים. 2. המיזם מנגיש לשומרי שבת את הכניסה גם בשבתות. ביטולו הוא סוג של אפליה. ברגע שחייבים לשלם בכניסה בשבת, המקום בעצם סגור לדתיים. ברגע שזה בחינם, גם דתיים יכולים להיכנס. אז מי תכלס מפלה? 3. כל כך הרבה סיפורים יפים התגלו לנו. סיפורים נגד כיוון התנועה של הקיטוב והפילוג. בראשון לציון למשל, יש בית כנסת צמוד למוזיאון. מנהלת המקום מספרת על החילונים שבאים ברכב ועל הדתיים שיוצאים מתפילת שבת עם הטלית בידיהם ונפגשים ביחד כדי לראות את החדר בו ישב מחבר ההמנון הלאומי "התקווה" ואת המקום בו נתפר והונף לראשונה דגל ישראל.
כשמיזם "שבת ישראלית" יפסיק, גם המפגש המיוחד הזה יפסק. 4. הישראלים, דתיים וחילוניים, הצביעו ברגליים. הם הגיעו בהמוניהם. התחברו, בלי תשלום, לסיפור הציוני, התרבותי והיהודי. יש לא מעט אתרי מורשת בישראל שאומרים שהמיזם הציל אותם מסגירה. כעת, כשהמיזם יסגר, יתכן מאוד שגם הם יסגרו. לפעמים מי שמדבר בשמם של היהדות והציונות, רק מצמצם אותם. עצוב".

עוד בוואלה!

חוק המטרו התעכב, והרכבת התחתית בגוש דן לא תפעל לפני 2034

לכתבה המלאה
מוזיאון הטבע בית אוסישקין. אלי אשכנזי
"המיזם הנגיש פעילויות תרבות, מורשת ואמנות לכל אזרח". מוזיאון הטבע בית אוסישקין בגליל/אלי אשכנזי

לדברי ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, מכיוון שהמדינה מסבסדת 90% מעלות האירועים, משמעות הדבר היא ביטול שורה של אירועים המיועדים לאלפי תושבים מיישובי המועצה ומהגליל העליון כולו. "יש לקוות כי המיזם המקסים והחשוב הזה יחודש, אחרת מדובר בבשורות קשות וחמורות, ובפגיעה ממשית בזכותם של תושבי המדינה לצרוך תרבות ישראלית איכותית", אמר זלץ. "הדבר נכון שבעתיים במקרה שלנו, מועצה הנמצאת בפריפריה ומרבית יישוביה הם יישובי קו עימות", הוסיף.

"לתושבים שלנו מגיעות מלוא הזכויות, אפילו אם הם מתגוררים ביישובים בעלי צביון חילוני", המשיך זלץ. "אני מאמין בפלורליזם ובגישה של 'חיה ותן לחיות', לפיה אני לא אכתיב לאנשים אחרים כיצד להתנהל בשבת שלהם, והם לא יכתיבו לי האם וכיצד לבלות בשבת שלי. גישה דומה הפגין שר התרבות היוצא, חילי טרופר, אדם דתי שכמובן שומר שבת.

"אני מצפה ממשרד התרבות לחזור בו ולאפשר גם לתושבי הפריפריה לצרוך תרבות ולחיות את חייהם על פי צו מצפונם. חשוב לי לציין, כי כמו במערכת החינוך, גם בתרבות נמשיך ללכת בדרך שלנו ונמצא את המשאבים למימון הפעילויות".

שר התרבות והספורט הנכנס מיקי זוהר ושר התרבות והספורט היוצא חילי טרופר בטקס החילופים, 2 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
זוהר וטרופר בטקס חילופי התפקידים בתחילת החודש/פלאש 90, יונתן זינדל

התנועה הקיבוצית יצאה נגד ההחלטה של משרד התרבות. "אם זה נראה כמו כפיה דתית, מריח כמו כפיה דתית, ומתנהג כמו כפיה דתית - זו כנראה כפיה דתית", אמר ניר מאיר מזכ"ל התנועה. עוד הוסיף כי "הנחיית משרד התרבות פוגעת בהמוני אזרחים עובדים וילדים, המתגוררים בפריפריה, ונהנים מפעילויות תרבות מסובסדות בסופי השבוע".

גם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן הגיב להחלטה בטוויטר: "ההחלטה המסתמנת של משרד התרבות לבטל מיזמי תרבות ביישובי הצפון בשל קיומם בשבת היא הוכחה נוספת לכך הממשלה הזאת מתכוונת להחזיר את ישראל שנים אחורה ולהפוך את המדינה למדינת הלכה".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף תמך במהלך של זוהר ומסר: "אני מברך את ידידי שר התרבות והספורט מיקי זוהר על החלטתו לעמוד לצד השבת ושומריה ולמנוע מימון תכניות תרבות בשבת במסגרת פעילות משרדו. אמירתו הערכית של השר זוהר כי במשמרת שלו שומרי השבת לא יופלו היא חשובה ומגלמת בתוכה את מהות השמירה על הסטאטוס קוו ועל צביונה היהודי של המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully