וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנג'מין פרנץ, התובע האחרון ממשפטי נירנברג, הלך לעולמו בגיל 103

עודכן לאחרונה: 9.4.2023 / 12:49

כשהיה רק בן 27, פרנץ הצליח להשיג את ההרשעה של 22 קצינים נאצים בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. הוא גם קרא לביסוס בית משפט בינלאומי לתביעה של פשעי מלחמה - מטרה שהוגשמה ב-2002

התובע האחרון ממשפטי נירנברג הלך לעולמו בגיל 103. בנג'מין פרנץ מת בשלווה בשנתו ביום שישי בערב במתקן רפואי בבוינטון ביץ' בפלורידה, אישר מוזיאון ארצות הברית לזכר השואה, שמסר כי העולם איבד "מנהיג במסע להשגת צדק לקורבנות רצח העם". לפרנץ הותיר אחריו בן ושלוש בנות. אשתו גרטרוד פרייד, שהיתה אהבת נעוריו, מתה ב-2019.

פרנץ נולד בטרנסילווניה - חלק מרומניה - ב-1920, אך משפחתו היגרה לארצות הברית כשהיה צעיר כדי לברוח מאנטישמיות, ולאחר מכן התיישבה בניו יורק. כשסיים את לימודיו בבית הספר למשפטים בהרווארד ב-1943, התגייס פרנץ לצבא ארצות הברית והיה חלק מהפלישה לנורמנדי ומהקרב על הבליטה. הוא התקדם לדרגת סמל ובסופו של דבר הצטרף לצוות שהמשימה שלו היתה לחקור ולאסוף ראיות לשפעי מלחמה של הנאצים.

הצוות היה ממוקם בגרמניה עם הצבא האמריקני ולקח חלק בשחרור מחנות הריכוז, שם ראיין ניצולים ותיעד את מצבם. כשהיה רק בן 27, פרנץ הצליח להשיג את ההרשעה של 22 קצינים נאצים בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. הוא גם קרא לביסוס בית משפט בינלאומי לתביעה של פשעי מלחמה - מטרה שהוגשמה ב-2002.

מאוחר יותר, דיבר פרנץ על הכניסה למחנות ומציאת "ערמות של גופות" ו"שלדים חסרי אונים עם שלשול, דיזנטריה, טיפוס, שחפת, דלקת ריאות ומחלות אחרות, שכובים על הקרקע או בתאים כשרק עיניהם הפתטיות מתחננות לעזרה".

הוא תאר את מחנה הריכוז בוכנוואלד - אחד המחנות הגדולים על אדמת גרמניה - כ"חדר מתים שבו בוצעו זוועות שאי אפשר לתאר". הוא הוסיף כי "אין ספק שהייתי בטראומה בשל החוויה שלי כחוקר פשעי מלחמה במרכזי החיסול הנאצים. אני עדיין מנסה לא לשוב או לדבר על הפרטים".

בנג'מין פרנץ, תובע במשפטי נירנברג. אתר רשמי, צילום מסך
לקח חלק בשחרור מחנות ריכוז. בנג'מין פרנץ/צילום מסך, אתר רשמי
בנג'מין פרנץ במשפטי נירנברג. אתר רשמי, צילום מסך
בנג'מין פרנץ במשפטי נירנברג/צילום מסך, אתר רשמי

אחרי מלחמת העולם השנייה, פרנץ שב לניו יורק לעסוק במשפטים, אך זמן קצר לאחר מכן הוא גויס לסייע בתביעה של נאצים במשפטי נירנברג, אף שלא היה לו ניסיון בניהול משפט. הוא מונה לתובע הראשי במשפט של כמה חברי אייזנצגרופן (עוצבות המבצע) של פלוגות המוות של האס.אס., שפעלו במזרח אירופה בשטחים שנכבשו על ידי הנאצים ורצחו על פי הערכות יותר ממיליון בני אדם.

כל 22 הנאשמים הורשעו, על 13 מהם נגזר עונש מוות וארבעה הוצאו לבסוף להורג. לאחר תום המשפטים, פרנץ - שדיבר שש שפות ברהיטות, כולל גרמנית - נשאר במערב גרמניה כדי לעזור לקבוצות יהודיות להשיג פיצויים מהממשלה החדשה.

בשנותיו המאוחרות, פרנץ נהפך לפרופסור למשפט בינלאומי וקידם את רעיון בית המשפט הבינלאומי שיתבע מנהיגי ממשלות שהוכח כי ביצעו פשעי מלחמה, ואך כתב כמה ספרים בנושא. ב-2002, הוקם בית המשפט הבינלאומי לצדק בהאג בהולנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully