וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: פולין שיתפה פעולה עם היטלר במלחמת העולם השנייה

נשיא רוסיה תקף בחריפות את ורשה בנאום שנשא במשרד ההגנה. "ממזר וחזיר אנטישמי", כינה את השגריר הפולני בברלין בזמן המלחמה. הוא לא הזכיר את ההסכם שחתמה ברית המועצות עם גרמניה הנאצית, שחילק ביניהן את פולין

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין החריף אתמול (שלישי) את מלחמת המילים עם אירופה, כשהאשים את פולין בשיתוף פעולה עם אדולף היטלר, כמו גם באנטישמיות. המתיחות בין מוסקבה לוורשה מחריפה בשנים האחרונות, בשל החשש של האחרונה, החברה באיחוד האירופי ובנאט"ו, משאיפותיה האזוריות של רוסיה.

בשיחה עם בכירי הצבא, פוטין אמר כי פולין וגרמניה הנאצית שיתפו פעולה במהלך מלחמת העולם השנייה. "הם למעשה שיתפו פעולה עם היטלר. זה ברור ממסמכים, ממסמכים ארכיוניים", אמר פוטין בנאום נסער שנשא לרגל סוף השנה במשרד הביטחון. עם זאת, הוא ציין שברית המועצות חתמה עם גרמניה הנאצית על הסכם סודי - הידוע בתור הסכם ריבנטרופ-מולוטוב - שחילק ביניהן את פולין טרם המלחמה.

נשיא רוסיה, תוך שימוש בשפה בוטה, טען ששגריר פולני מתקופת המלחמה הבטיח לכאורה להקים פסל של היטלר בוורשה בשל הבטחותיו לשלוח יהודים לאפריקה. "ממזר, חזיר אנטישמי, אי אפשר לנסח את זה בשום דרך אחרת", אמר פוטין, שציין את מה שלדבריו היו קטעים מיומנו של שגריר פולין בגרמניה. "הוא הביע הזדהות מלאה עם היטלר בדעותיו האנטישמיות".

נשיא רוסיה פוטין בישיבה של משרד הבטחון במוסקבה, 24 בדצמבר 2019. רויטרס
מתקפה על אירופה. פוטין, אתמול/רויטרס

הוא זעם גם על מה שתיאר כניסיונות למחוק את זכר הניצחון הסובייטי במדינות שהיו בעבר חלק מתחום השפעתה. "מדובר באנשים כמו אלו שניהלו משא ומתן עם היטלר, אנשים שמפילים היום אנדרטאות ללוחמים המשחררים, לחיילי הצבא האדום ששחררו את אירופה ואת העם האירופי מהנאצים", רתח פוטין. "רק מעט מאוד השתנה ועלינו לקחת זאת בחשבון כשאנחנו בונים את הצבא שלנו, בין היתר".

לדבריו, רוסיה מפתחת כלי נשק חדישים, והיא כבר אינה רודפת אחרי המערב. "זאת סיטואציה ייחודית בהיסטוריה המודרנית שלנו: הם רודפים אחרינו", הוסיף.

הוא תקף פעם נוספת את הפרלמנט האירופי בשל החלטה שקיבל בחודש ספטמבר, שהפצירה ברוסיה לבחון את עברה הטוטליטרי הסטליניסטי. הוא אמר כי הפרלמנט לא פעל בצורה דומה ביחס לפשעי הנאצים. פוטין אמר שזה שגוי להשוות את גרמניה של היטלר לברית המועצות.

בסוף השבוע הביעה פולין "דאגה ותדהמה" מההצהרותיו האחרונות של פוטין ושל גורמים בכירים ברוסיה על מלחמת העולם השנייה. ורשה מתחה ביקורת על מוסקבה על "חידוש התעמולה הסטליניסטית" ו"בזבוז" מאמצי פיוס לשיפור היחסים בין המדינות. בשבוע שעבר האשים פוטין את מעצמות המערב ופולין במלחמת העולם השנייה והצביע על אמנות שונות שנחתמו עם גרמניה הנאצית לפני שהסכסוך החל בשנת 1939.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully