וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בצפון, קיצוצים בביטחון - וגלנט עדיין לא פוטר רשמית

עודכן לאחרונה: 3.4.2023 / 7:25

בצה"ל קיבלו בהכנעה קיצוץ בתקציב של למעלה ממיליארד שקלים לטובת המשמר הלאומי. שר הביטחון, שטרם פוטר רשמית, נאלץ להתמודד עם תפקוד בעצימות גבוהה על רקע יירוט כלי הטיס מסוריה והמתיחות הביטחונית. יש חשש שההחלטה לקצץ נועדה לפגוע בגלנט - אך בביטחון ישלמו את המחיר

תיעוד מתקיפה באזור חומס/תיעוד מתקיפה באזור חומס

בצה"ל נאלצו לקבל אתמול (ראשון) בהכנעה את הקיצוץ בתקציב הביטחון בהיקף של למעלה ממיליארד שקלים בארבע שנים הקרובות, לטובת הקמת המשמר הלאומי שמוביל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. עובדה זו מתווספת למצב המביך אליו נקלע שר הביטחון יואב גלנט בין הפיטורים על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שטרם נכנסו לתוקף, לבין תפקוד בעומס גבוה שמעסיק מאוד את צמרת צה"ל בימים אלה. על רקע יירוט כלי הטיס שחדר מסוריה והמתיחות הביטחונית, בצה"ל עסוקים בעיקר בפעילות מבצעית בעצימות גבוהה והאיומים.

ישנו חשש שההחלטה על הקיצוץ בביטחון נועדה בין היתר על מנת לפגוע בצורה ישירה במעמדו של גלנט. אך בפועל, הנפגעת העיקרית היא מערכת הביטחון שעסוקה מסביב לשעון להגביר את המוכנות לתקיפה באיראן ולהחזיר את כוחות היבשה לכשירות מלאה אחרי שנים של עומס ברקע תקופת הקורונה וגלי הטרור ביהודה ושומרון.

שר הביטחון יואב גלנט, ביקר בעוצבת הגליל - אוגדה 91 עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין ומפקד עוצבת הגליל תת-אלוף שי קלפר, 16 במרץ 2023. אלעד מלכה
קיצוץ של מיליארד שקלים מתקציב הביטחון. גלנט יחד עם הרמטכ"ל/אלעד מלכה

עוד עולה החשש בצה"ל כי זו רק יריית הפתיחה ובמערכת הביטחון ייאלצו לשלם מחיר נוסף בזמן שיש לא מעט סוגיות קריטיות על הפרק. בין הסוגיות יש עסקאות רכש גדולות, להבין כיצד יראה פירוט תקציב הביטחון, העברת תקציב להקמת מכשול בגבול הצפון, הכרעה על הסעיפים החשובים שמרכיבים את מודל הקבע ועוד.

לוואלה! נודע שביממה האחרונה הועברו רמיזות מצד לשכת ראש הממשלה על שיחת התנצלות בין נתניהו לגלנט. אך מנגד, גורמי ביטחון הבהירו כי "לא בטוח שגם אם גלנט יתנצל בפני ראש הממשלה זה יהיה סוף פסוק".

עוד בוואלה!

צה"ל יירט כלי טיס שחדר מסוריה לשטח ישראל

לכתבה המלאה

מתיחות בצפון

צה"ל יירט אמש כלי טיס שחדר מסוריה לשטח ישראל. לפי ההודעה שפרסם דובר צה"ל בנושא, כלי הטיס "הופל בשטח פתוח ולא היווה סכנה בשום שלב". כמו כן, בהודעה צויין שלפי המדיניות הנהוגה - לא הופעלה התרעה בשטח. בהמשך, כוחות צה"ל פעלו במקום כדי לאסוף את כלי הטיס ולתחקר את האירוע.

לאחר היירוט, כלי תקשורת סורים דיווחו על פיצוץ שאירע בנמל התעופה בדמשק. תחילה, נטען שמדובר בתקיפה ישראלית, אם כי כעבור זמן מה - דווח שמקור הפיצוץ הוא בכלל במטען שהתפוצץ במקום. שרשרת האירועים הזו מתרחשת לאחר שלוש תקיפות בשטח סוריה בארבעת הימים האחרונים, שכולן יוחסו האחרונה לחיל האוויר הישראלי.

גורם ביטחוני אמר שההערכה במערכת הביטחון היא ששיגור המל"ט לשטח ישראל הוא מעין תגובה, ייתכן איראנית, לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה. האחרונה שבהן, ברחבי מחוז חומס שבמרכז סוריה, אירעה שלשום בלילה. לפי הסורים, חמישה חיילים נפצעו במהלכה ונגרם נזק.

דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI) חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין. תקיפת שדה התעופה של חיזבאללה באלדאבה, סוריה.. https://www.imagesatintl.com/, אתר רשמי
צילומי לוויין מתקיפת שדה התעופה באלדאבה בסוריה, בשבוע האחרון/אתר רשמי, https://www.imagesatintl.com/

צה"ל יחמיר עם המסרבים להגיע למילואים

מסתמן שבצה"ל החליטו להחמיר את היחס למילואימניקים שיכריזו כי הם נעדרים משירות מילואים. זאת בעקבות סירובם של מאות מתנגדי המהפכה המשפטית להתייצב לשירות מילואים ביחידותיהם. בשלב הראשון הנעדרים ממילואים יקבלו התרעה. לאחר מכן, הם עלולים להיות מושעים, להעלות למשפט ואף להיות מודחים מתפקידי פיקוד או לחימה בשל החשש מפגיעה בכשירות המבצעית והתרחבות של התופעה. מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר אמר שהיעדרות מאימונים היא כמו היעדרות מפעילות מבצעית ולכן היא לא מקובלת עליו.

בהמשך לפרסום וואלה! על לוחמים מחטיבת מילואים באוגדה 162 שנעדרו ממילואים כמחאה, הם זומנו אתמול לבירור. בסופו הוחלט כי הפעם הם יקבלו התראה בלבד, אך היעדרותם תוגדר כנפקדות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "משרת מילואים שנקרא לשירות בצו נדרש להתייצב לשירות בהתאם למועד שנקבע בצו. אי התייצבות נבחנת בהתאם לנסיבותיו הפרטניות של כל מקרה. ששת אנשי המילואים מחטיבה 5 שנפקדו מהאימון בשבוע שעבר הגיעו אתמול לבירור פיקודי ולאחריו למשפט בראשות מפקד הגדוד במילואים, שסיכם כי תירשם להם התראה בעקבות נפקדותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully