וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מספר ראשי הנפץ הגרעיניים המוכנים לשיגור גדל ב-2022, הודות בעיקר לרוסיה ולסין"

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 15:42

תשע המעצמות הגרעיניות הרשמיות והלא רשמיות החזיקו יחדיו ב-2022 12,705 ראשי נפץ גרעיניים מוכנים לשיגור: "רוסיה, סין, הודו, צפון קוריאה ופקיסטן המשיכו להרחיב את המאגרים שלהן בשנה שעברה, והגדילו בכך את המאגר העולמי"

מספר ראשי הנפץ הגרעיניים המוכנים לשיגור גדל ב-2022, הודות בעיקר לרוסיה ולסין, כך עולה מדו"ח Nuclear Weapons Ban Monitor החדש של ארגון Norwegian People's Aid.

תשע המעצמות הגרעיניות הרשמיות והלא רשמיות החזיקו יחדיו בתחילת 2023 ב-12,512ראשי נפץ גרעיניים לעומת 12,705 ב-2022, ומתוכם 2,936 יצאו מכלל פעולה וממתינים לפירוק. 9,576 ראשי נפץ הנותרים זמינים לשימוש על ידי הצבא, ויחדיו "הכוח ההרסני שלהם חזק יותר מ-135 אלף פצצות האטום שהוטלו על הירושימה", נכתב בדו"ח.

האנס קריסטנסן, מנהל פרויקט המידע הגרעיני בפדרציה למדענים אמריקנים, אמר: "בכל שנה, המאגר הגלובלי של ראשי נפץ גרעיניים יורד קמעה, כולל ב-2022 כשהוא ירד מ-12,705 בתחילת השנה ל-12,512 ראשי נפץ בינואר 2023, אך זה קרה רק בגלל שרוסיהו ארצות הברית מפרקות מדי שנה מספר קטן של ראשי נפץ ישנים שיצאו מכלל פעולה. רוסיה, סין, הודו, צפון קוריאה ופקיסטן המשיכו להרחיב את המאגרים שלהן ב-2022, והגדילו בכך את המאגר העולמי ב-136 ראשי נפץ שמוכנים לשיגור על ידי הצבא".

"העלייה מדאיגה. היא ממשיכה את המגמה שהתחילה ב-2017", אמרה בהצהרה עורכת הדו"ח, גרטה לפלו אוסטרן. רוסיה מחזיקה במאגר הגדול ביותר בעולם, עם 5,889 ראשי נפץ מוכנים לשיגור. אוסטרן הזהירה כי אם המגמה של עלייה בראשי נפץ גרעיניים חדשים לא תיעצר, "המספר הכולל של נשק גרעיני בעולם יגדל לראשונה מאז המלחמה הקרה".

שמונה המעצמות הגרעיניות הרשמיות הן ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת, סין, הודו, פקיסטן וצפון קוריאה; ישראל גם מחזיקה בנשק גרעיני, על פי הערכות.

שי ג'ינפינג וולדימיר פוטין במוסקבה, 20 במרץ 2023. רויטרס
נשיאי סין ורוסיה, שי ג'ינפינג וולדימיר פוטין/רויטרס
בווידאו: הטלת פצצת האטום על הירושימה ונגסקי/צולם ונתרם ע"י ג'נג'יירו קוואסאקי, באדיבות: מוזיאון השלום של הירושימה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע בפברואר כי רוסיה משעה את השתתפותה באמנה לצמצום נשק גרעיני New START שנחתמה ב-2010 בפראג. האמנה, שהוארכה ב-2021 לחמש שנים נוספות, מגבילה את מאגרי הנשק הגרעיני האסטרטגי של רוסיה ושל ארצות הברית. "אני נאלץ להודיע היום כי רוסיה משעה את השתתפותה באמנה", אמר פוטין למחוקקים במוסקבה.

פוטין טען גם, מבלי לספק ראיות, כי כמה אנשים בוושינגטון שוקלים לחדש ניסויים גרעיניים. משרד ההגנה והתיאום הגרעיני צריכים לכן להיות מוכנים לנסות את הנשק הגרעיני הרוסי, אם יהיה בכך צורך. "כמובן שלא נעשה זאת ראשונים. אך אם ארצות הברית תבצע ניסויים, אז גם אנחנו. שלאיש לא יהיו אשליות מסוכנות לגבי הריסת המאזן האסטרטגי הגלובלי. לפני שבוע חתמתי על צו לגבי הצבת מערכות אסטרטגיות חדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully