וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז שנות ה-90: רוסיה תציב נשק גרעיני טקטי בבלארוס

עודכן לאחרונה: 26.3.2023 / 11:11

"רוסיה הגיעה להסכם עם בלארוס להציב נשק גרעיני", אמר ולדימיר פוטין בטלוויזיה הממלכתית. "אין בכך דבר יוצא דופן: ראשית, ארצות הברית עושה כך במשך עשורים. הם הציבו נשק גרעיני טקטי בשטח בעלות בריתן", הוסיף נשיא רוסיה

הנשיא פוטין נפגש עם הנשיא לוקשנקו בבלארוס/רויטרס

רוסיה תציב נשק גרעיני טקטי בבלארוס שכנתה, כך אמר בשבת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הנשיא הוסיף כי הצעד לא יהווה הפרה של התחייבויותיו לאי הפצה של נשק גרעיני, זה אחד האיתותים הגרעיניים הישירים ביותר של רוסיה מאז פלשה לאוקראינה בפברואר 2022.

ארצות הברית הגיבה בזהירות להודעה, וגורם בכיר בממשל אמר כי איו סימנים לכך שמוסקבה מתכננת להשתמש בנשק גרעיני. פוטין הישווה את הצבת הנשק בבלארוס לארצות הברית שנשק שלה מוצב באירופה, ואמר כי רוסיה לא תעביר את השליטה על הנשק לבלארוס. עם זאת, זאת הפעם הראשונה נזה אמצע שנות ה-90 שרוסיה מציבה נשק כזה מחוץ למדינה.

"אין בכך דבר יוצא דופן: ראשית, ארצות הברית עושה כך במשך עשורים. הם הציבו נשק גרעיני טקטי בשטח בעלות בריתן", אמר פוטין. "הסכמנו שנעשה אותו הדבר - בלי להפר את התחייבויות, אני מדגיש, בלי להפר את ההתחייבויות הבינלאומיות שלנו לגבי הפצת נשק גרעיני", הוא הוסיף.

"לא זיהינו סיבה לעדכן את המיקום של הנשק הגרעיני האסטרטגי שלנו, אל סימנים לכך שרוסיה מתכוננת להשתמש בנשק גרעיני. אנחנו נותרים מחויבים להגנה הקולקטיבית של סרית נאט"ו", אמר הגורם הבכיר האמריקני.

פוטין לא פירט לגבי סוג הנשק שיוצב בבלארוס, שגובלת בשלוש מדינות החברות בנאט"ו - פולין, ליטא ולטביה. הוא אמר כי בניית מתקן האחסון של הנשק תושלם ב-1 ביולי.

בנוסף, לא ברור היכן תציב רוסיה את הנשק בתוך בלארוס. אך הצבת הנשק תרחיב את היכולת של רוסיה לתקוף גרעינית לאורך הגבול המזרחי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם נשיא הממשלה הפדרלית בצ'צ'ניה, רמזן קדירוב. Sputnik/Mikhail Klimentyev, רויטרס
"ארצות הברית עושה את זה כבר עשרות שנים"/רויטרס, Sputnik/Mikhail Klimentyev

הקרמלין מעולם לא הודה בכך, אך המערב טוען שנים רבות שרוסיה מחזיקה טילים גרעיניים בקלינינגרד, המובלעת שלה בחוף הבלטי בין פולין לליטא. פוטין אמר כי נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו מבקש מרוסיה להציב את הנשק בשטחו במשך שנים רבות.

לרוסיה יש גם עשרה מטוסים בבלארוס שמסוגלים לשאת נשק גרעיני טקטי, אמר פוטין והוסיף כי העביר לשכנה כמה מערכות טילים שמסוגלות לשגר נשק גרעיני. על פי הערכות של המרכז לבקרת נשק, ישנם כ-100 נשקים גרעיניים אמריקניים המאוחסנים בשישה בסיסים בחמש מדינות אירופיות.

עוד בוואלה!

בתגובה למתקפת רחפנים איראנים: ארה"ב תקפה בצפון סוריה

לכתבה המלאה
דגל נאט"ו. רויטרס
"נשארים מחויבים להגנה הקולקטיבית של ברית נאט"ו"/רויטרס

בלארוס היא אחת מבעלות הברית הבודדות שנותרו ברוסיה מאז הפלישה לאוקראינה. לוקשנקו אפשר לקרמלין לפלוש משטחה לאוקראינה בתחילת המלחמה, אבל היא לא הצטרפה למלחמה, ומתקפה נוספת דרך בלארוס עדיין אינה סבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully