וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לישראל: לא נסכים לוויתורים חדשים - הסכם גרעין חדש לא צפוי בטווח הזמן המידי

עודכן לאחרונה: 20.8.2022 / 22:20

בימים האחרונים השיחות בין ישראל לממשל ביידן בנושא האיראני הפכו קשות יותר והתקיימו ויכוחים נוקבים מאוד. הבית הלבן העביר ללשכת ראש הממשלה מסרי הרגעה והבהירו כי נותרו עדיין פערים במו"מ עם איראן. בכירים ישראלים: "לא נרגענו, אנחנו מודאגים מאוד"

בווידאו: גנץ מתייחס למעורבות האיראנית במבצע עלות השחר/צילום: לע"מ

ממשל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ניסה בימים האחרונים להרגיע את ישראל, להבהיר כי לא יסכים לוויתורים נוספים במסגרת המו"מ העקיף עם איראן, ולהדגיש כי חתימה על הסכם גרעין חדש אינה צפויה להתרחש בטווח הזמן המידי - כך אמרו לוואלה! גורמים אמריקנים בכירים. עם זאת, בכירים ישראלים מבהירים כי בירושלים לא נרגעו.

למה זה חשוב

  • מאז שאיראן נתנה את תשובה לטיוטת ההסכם שגיבש האיחוד האירופי לפני כ-12 יום הדאגה הישראלית לגבי חזרה אפשרית להסכם הגרעין גדלה באופן דרמטי והובילה לחיכוך לא שגרתי עם ממשל ביידן - גם בשיחות סגורות וגם בפומבי.
השיחה בווינה בין ארה"ב ושאר המעצמות לבין איראן, 17 באפריל 2021. רויטרס
השיחות על הסכם הגרעין בווינה/רויטרס

במוקד החדשות

  • בכירים בממשל האמריקני אמרו כי במהלך עשרת הימים האחרונים הבית הלבן קיים שיחות עם בכירים בלשכת ראש הממשלה והבהיר כי בניגוד לדיווחים שונים בתקשורת אין ויתורים חדשים שממשל ביידן הסכים לעשות כחלק מטיוטת ההסכם החדשה של האיחוד האירופי.
  • ביום חמישי האחרון אמרו בכירים ישראלים בתדרוך לכתבים כי ראש הממשלה יאיר לפיד העביר מסר לבית הלבן ולפיו טיוטת הסכם הגרעין שהאיחוד האירופי העביר לאיראן בשבוע שעבר אינה עומדת בקווים האדומים להם התחייב ממשל ביידן והבהירו כי לפיד סבור שעל ארה"ב לעזוב את שולחן המו"מ מיד.
  • הדיווחים בתקשורת גרמו לבכירים בבית הלבן לעשות סבב נוסף של שיחות הרגעה עם מקביליהם הישראלים ביום חמישי בלילה וביום שישי ולטעון כי אין כל שינוי בעמדות האמריקניות וכי ממשל ביידן לא זז כלל אלא להיפך - האיראנים הם אלה שהתקפלו כשנטשו את דרישתם להוציא את משמרות המהפכה מרשימת הטרור של ארה"ב.
  • "יכול להיות שאנחנו קרובים יותר לעסקה מאשר היינו לפני שבועיים אבל יש עדיין חוסר ודאות לגבי התוצאה של המו"מ ונותרו פערים מול האיראנים. בכל מקרה חתימה על הסכם גרעין אינה צפויה בטווח הזמן המידי", אמר בכיר בממשל האמריקני שתיאר את המסר שהועבר לישראל.
  • בכירים ישראלים אישרו כי בימים האחרונים היו מגעים אינטנסיביים עם הבית הלבן אבל הבהירו כי השיחות הפכו קשות יותר וכי התקיימו ויכוחים נוקבים ביותר - שרובם נשארו בתוך החדרים הסגורים. התדרוך לכתבים ביום חמישי, הם אמרו, היה נחוץ כדי לוודא שהבית הלבן מבין שיש לישראל חששות כבדים לגבי הסכם גרעין חדש.
  • היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ייפגש בוושינגטון ביום שלישי הבא עם מקבילו בבית הלבן ג'ייק סאליבן ובכירים ישראלים העריכו כי השיחות יהיו לא פשוטות. "אנחנו לא רגועים. להיפך - אנחנו מאוד מודאגים", אמר בכיר ישראלי.

התמונה הגדולה

  • החששות בלשכת ראש הממשלה מחזרה אמריקנית להסכם הגרעין החריפו עוד יותר לאור העיתוי הנוכחי בעיצומו של קמפיין הבחירות. הכרזה על הסכם גרעין חדש לפני הבחירות בחודש נובמבר תספק תחמושת ליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שיוכל לתקוף את לפיד ולטעון שנכשל.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוסר הצהרה אחרי חיסול מנהיג אל-קאעדה, 1 באוגוסט 2022. רויטרס
מנסה להרגיע את ישראל. ביידן/רויטרס

מה הם אומרים

בכירים ישראלים ציינו כי למרות שהשיחות עם הממשל האמריקני בנושא האיראני הפכו קשות יותר לאחרונה, אין לראש הממשלה לפיד כל כוונה לצאת לקמפיין פומבי נגד הנשיא ביידן בנושא הסכם הגרעין עם איראן.
"המדיניות שלנו היא לא להגיע לעימות פומבי עם ארה"ב כמו זה שהתרחש ב-2015. אנחנו לא נהרוס את היחסים עם ממשל ביידן כמו שנתניהו עשה עם אובמה", אמר בכיר ישראלי.
דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אדריאן ווטסון, אמרה לוואלה! כי מתקיימות שיחות בלתי פוסקות עם ישראל בנושא איראן והן יימשכו בביקורו של היועץ לביטחון לאומי איל חולתא בשבוע הבא. "אין תומך גדול יותר בביטחון ישראל מאשר הנשיא ביידן", היא אמרה.

מה הלאה

  • הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני עדיין בוחנים ולומדים את התשובה האיראנית לטיוטת ההסכם של האיחוד האירופי. עדיין לא ברור מתי ארה"ב תמסור את תגובתה - הן בערוצים דיפלומטיים והן בפומבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully