וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציב הגדול - והסיכון האישי שלקח: כהונת גלנט ב-100 ימים

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 13:29

שר הביטחון יכול להיות מרוצה מהתקציב שהשיג למערכת הביטחון ולסיכול רצונות סמוטריץ' ובן גביר להשתלט כל אחד בתחומו. גלנט התקשה להוציא לפועל את ההקלות שרצה ליישם בשטח כדי להביא לצניחה בטרור. נחמה אחת שמצא: הוא הפך למוקד עלייה לרגל - דבר שעלה לו במשרתו

בווידאו: גלנט קרא לעצירת החקיקה: "ישנה סכנה מידית לביטחון המדינה"/צילום: דוברות משרד הביטחון

האלוף במיל' יואב גלנט נכנס לתפקידו כשר הביטחון של מדינת ישראל ב-29 בדצמבר ובראשו חלפו מחשבות עמוקות על החזרת היציבות הביטחונית באזור בדגש על איו"ש ורצועת עזה והגברת המוכנות למלחמה עם חיזבאללה וחמאס ותקיפת מתקני גרעין באיראן.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

גם חיזוק קשרים ביטחוניים עם מדינות האזור ובנות ברית ותיקות היה בראש מעייניו, אך בפועל המציאות טפחה על פניו והוא נאלץ בעל כורחו לשמש כשובר גלים בזירה הפנימית והחיצונית וכל זאת ברקע החלטת נתניהו לפטר אותו מתפקידו רק כי העז לצאת נגד המשך חקיקת המהפכה המשפטית.

בהמשך ישיר לכניסת ממשלת ימין מלא מלא - החל הטרור להרים ראשו בכל הפרמטרים, מהפרות סדר אלימות, יידוי אבנים ובקבוקי תבערה ועד לפיגועי ירי ומחבלים בודדים, ובכל הזירות: צפון, דרום ואיו"ש כולל עוטף ירושלים. המגמה החלה לקראת תום כהונתו של בני גנץ כשר הביטחון, אך מאז האחוזים עלו וגלנט לא הצליח לייצר את האיזונים המתאימים כדי להרגיע את השטח.

לרוב, נתוני הטרור צונחים בשילוב של פעילות מבצעית והקלות, הגברת התיאום בדרגי השטח ושיחות ישירות עם בכירים ברשות הפלסטינית וירדן. אך תחת ממשלה הנוכחית, התקשה גלנט להוציא אל הפועל את כל ההקלות שחשב שנכון ליישם בשטח והסתפק במאמץ למנוע התבטאויות קיצוניות מצד חברי הממשלה.

נכון לכתיבת שורות אלו מתנהל מצוד אחר המחבל שביצע את פיגוע הירי בציר חווארה, והיקף ההתרעות לפיגועים רצחניים בעלייה במיוחד לקראת חג הפסח כשברקע חודש הרמדאן, שידוע ברמת נפיצות הגבוהה.

מעבר לכך גוברת הביקורת נגד שר הביטחון כי למרות שיגורי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, הוא בחר שלא להמליץ על תגובה נגד מתקני חמאס, שמוגדר כריבון בניגוד לרוח והמלצות השרים בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

שר הביטחון יואב גלנט, ביקר בעוצבת הגליל - אוגדה 91 עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי, מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין ומפקד עוצבת הגליל תת-אלוף שי קלפר, 16 במרץ 2023. אלעד מלכה
גלנט עם הרמטכ"ל הרצי הלוי/אלעד מלכה

במקום זה הוא החליט על אגירת אירועים קיצוניים ובחירת עיתוי התגובה נוכח ניסיונות להרגיע את הזירות השונות ולקיים הידברות בתיווך מצרי וירדני. גם חדירת המחבל מלבנון עד צומת מגידו והפעלת מטען חבלה מתקדם ופציעת אזרח ישראלי באורח קשה, חלף ללא תגובה צבאית נגד מדינת לבנון. זאת, בגלל הניסיון לא להיגרר לעימות ישיר עם חיזבאללה בעת הזו.

למרות זאת, הוא הצליח לקדם שורה של פעולות ולפחות באחת מהן ישקלו להעניק צל"ש. התקיפות בסוריה נמשכו חרף השינויים המדיניים והאזוריים. לדברי גורמים בכירים בצה"ל, הוא העניק גיבוי מלא לרמטכ"ל הרצי הלוי בכל התבטאויותיו כשברקע מתחוללת מחאה נגד המהפכה המשפטית שמאיימת לפרק את שורות הצבא.

נכון לעת הזו, מחאת המילואימניקים עלולה לפגוע ביכולת של צה"ל להוציא אל הפועל מבצעים מיוחדים ואויבי ישראל רואים בוויכוח הפנימי חולשה. עם זאת, גלנט שימש מגן וחוצץ נגד התקפות הפוליטיקאים, בהם חברי ממשלה, על בכירי הצבא ובמאמץ לעצור את המהפכה המשפטית. גלנט זוכה להערכה רבה מצד בכירי המטכ"ל על תרומתו בחשיבה יצירתית לתכנון תוכניות אופרטיביות לתקיפה במעגל שלישי.

שר הביטחון יואב גלנט
ראש הממשלה בנימין נתניהו. רויטרס, ראובן קטסרו, אתר רשמי
גלנט ונתניהו/אתר רשמי, רויטרס, ראובן קטסרו

מעל כל אלו יכול גלנט לזקוף לזכותו הישגים: הראשון הוא תקציב גדול ומשמעותי לצה"ל בניגוד לציפיות, שיפור תנאי השירות למשרתי הקבע וסיוע משמעותי להחתמת מוקדי ידע וקצונה צעירה שנמצאים במשבר מתמשך.

ההישג השני הוא סיכול העברת פלוגות מידי פיקוד המרכז של צה"ל לידי המשרד לביטחון לאומי ומימוש ההסכם הקואליציוני במלואו באופן שהיה מעניק לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שליטה מלאה על משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמינהל האזרחי. לפי הערכת גורמים בכירים במערכת הביטחון, יישום ההסכם הקואליציוני בקצב ובהיקף שרצו סמוטריץ' ובן גביר היה מעלה את גובה הלהבות באיו"ש ומגביר את הטרור.

נחמה יחידה יכולה להיות לגלנט והיא פועל יוצא מהמציאות הפוליטית והמדינית שאליה נקלעה הממשלה הנוכחית, בעקבותיה הפך מוקד עלייה לרגל וקו פתוח לבני הברית של ישראל ביניהם בכירים אמריקנים, אירופים ועוד.

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
גלנט סיכל את מימוש ההסכם הקואליציוני. סמוטריץ' ובן גביר/ראובן קסטרו

כמוכן, ברוח הימים שבהם החברה הישראלית סוערת ומפולגת ברקע המהפכה המשפטית שאותה מנסה להוביל הממשלה יכול מאוד להיות שיותר מכול ייזכר גלנט בזכות היותו הגורם שבלם ולו זמנית את הקואליציה לקדם את החקיקה שתחליש את מערכת המשפט ולא תחת הסכמה רחבה והידברות על האופוזיציה.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully