וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסחפו והפנימו שעלולים לשלם את המחיר הכבד ביותר: המפלגות החרדיות ב-100 ימים

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 16:22

אחרי שנה וחצי באופוזיציה, ש"ס ויהדות התורה חזרו לשלטון. מעולם הם לא התעניינו מי יכהן בבית המשפט העליון וברחו מעיסוק ברפורמה המשפטית. עד מהרה הם מצאו עצמם הולכים אחרי לוין, רוטמן ודור הצעירים החרדי. כעת, החרדים עומדים בפני הזדמנות להוביל להסכמות רחבות

"חרדים לדמוקרטיה": הפגנה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לביתו של גפני/מערכת וואלה!

בסיומה של ישיבת ראשי הקואליציה שנערכה לפני שבועיים, יצא ח"כ משה גפני, מראשי יהדות התורה, ממשרד ראש הממשלה ופנה לדוברו: "אני מבקש שלא תתדרך אף אחד על זה". הבקשה של גפני נגעה למה שאירע זמן קצר לפני כן בחדר שבו נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי המפלגות.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

"אני רוצה שתקדמו את פסקת ההתגברות במקביל לחקיקה על הרכב הוועדה לבחירת שופטים. תאשרו את זה השבוע בקריאה ראשונה", הוא אמר לנתניהו. השר יצחק גולדקנופף הצטרף לבקשה: "אין סיבה שלא תקדמו את זה כבר עכשיו".

מאוחר יותר הסביר גפני כי "במשך שנים סבלנו מבג"ץ, אבל למה זה צריך להפוך להיות מלחמה בין חרדים וחילונים? כל אמירה שלנו, דרישה או רעיון שלנו תגרום נזק ולא תועיל שום דבר - אז אנחנו שותקים". כמו גולדקנופף וגפני, כך גם שאר הפוליטיקאים החרדים, עשו בשלושת החודשים האחרונים מאמץ אדיר להסתתר מאחורי הרפורמה המשפטית ולא לעמוד בחזית לקידומה.

המחאה הגוברת והולכת הפכה בדרך מ"הצלת מערכת המשפט" לכזאת שטומנת בתוכה גם זעם ותסכול על החרדים. "תישאו בנטל", "תשלמו מסים" ו"תתגייסו לצה"ל" הפכו לאמירות פופולריות בקרב המתנגדים לה, והחרדים העדיפו לברוח הצידה ככל האפשר.

הראשון לזהות היה נשיא המדינה יצחק הרצוג. כשהציג את "מתווה העם" לפני שלושה שבועות, הרצוג הכניס בו שני סעיפים שהיוו קריצה משמעותית לחרדים: מתווה גיוס מוסכם שיהיה חסין מביקורת שיפוטית והכשרת המינוי של אריה דרעי לתפקיד שר, למרות פסילתו בבג"ץ. בכך הוא קיווה שראשי ש"ס ויהדות התורה ירככו את ההתנגדות לשינויים דרמטיים ברפורמה המשפטית שהוצעו מלכתחילה. אבל הרצוג טעה, בינתיים.

משה גפני ויצחק גולדקנופף. יונתן זינדל, פלאש 90
ראשי יהדות התורה גפני וגולדקנופף/פלאש 90, יונתן זינדל
אריה דרעי, שר הבריאות בהגשת המלצות הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות לשנת 2023, בית שרמן מתחם בי"ח תל השומר, 18 בינואר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
יו"ר ש"ס אריה דרעי/פלאש 90, תומר נויברג

את החרדים מעולם לא עניין הרכב השופטים בבית המשפט העליון או מי ימנה אותם, אבל כאיש אחד, יחד עם ראשי סיעות הקואליציה, הם חתמו על ההודעה שבה דחו את המתווה שלו. הם נסחפו אחר יריב לוין ושמחה רוטמן, כמו שקרה לנתניהו או לאחרים בליכוד אבל גם אחרי דור הצעירים החרדי. רבים מהם מזמן היו מתנחלים במחוזות הפוליטיים של בן גביר לו ראשי ש"ס או יהדות התורה לא היו נלחמים עליהם בבחירות האחרונות.

כעת, לאחר שנעצרה החקיקה ברגע האחרון - קולות הקרב נגד החרדים דעכו מעט, אבל ייתכן שהתקופה האחרונה הייתה כמו "נורת אזהרה" עבורם והם כבר הפנימו שאת המחיר הקשה ביותר הם עלולים לשלם, יותר מכל שותפיהם האחרים בקואליציה. התקופה הקרובה היא הזדמנות עבורם להיות אלה שיובילו הסכמות רחבות ולגרוף את ההון הציבורי, השאלה אם ירצו בכך.

ממשלת נתניהו השישית: לפרויקט המיוחד בוואלה! - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully