וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פיטורי גלנט וליל ההפגנות: חקיקת המהפכה המשפטית אושרה בוועדת החוקה

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 9:48

ועדת חוקה התכנסה כדי לאשר את שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים לקריאה שניה ושלישית חרף התגובה הציבורית החריפה לפיטורי גלנט, והערכה כי נתניהו יודיע על עצירת החקיקה. מהומה פרצה במהלך ההצבעה וחברי האופוזיציה הוצאו ממנה

הצעת הפשרה של ח"כ רוטמן/ערוץ הכנסת

ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן אישרה הבוקר (שני) את שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים לקריאה שניה ושלישית. ההצבעה נדחתה מאתמול בלילה בעקבות התגובה הציבורית החריפה להדחת שר הביטחון יואב גלנט על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. הדיון הבוקר הופסק לזמן קצר כשנודע כי נתניהו צפוי להודיע על עצירת החקיקה.

לפני הדיון התייחס רוטמן למשבר ולקריאה לעצור את החקיקה, ואמר: "אם נעצור - אנחנו אומרים לציבור בישראל 'יש בחירות, תבחרו בקלפי אבל בסוף קבוצה של מילואימניקים והייטקיסטים שמוכנים להצית את המדינה ולפגוע בכל מה שקדוש במדינת ישראל ינצחו והקול שלכם לא שווה'. המסר הציבורי של החלטה כזאת הוא מאד מסוכן".

רוטמן המשיך בהצבעות על הצעת החוק חרף הערכה כי החקיקה תיעצר בהמשך הבוקר, וההצעה אושרה. חברי האופוזיציה ניסו לשבש את ההצבעה ואמרו לו: "אתה חי בסרט. תעצור עכשיו", והוא התעלם. ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר לו: "מאפיונרים, אתה בריון", וח"כ מיכל שיר מיש עתיד אמרה: "אל תמשיכו את החקיקה הזאת". ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד אמר: "ועדה מושחתת ויו"ר מטורלל". חברי אופוזיציה רבים הוצאו מהדיון בשל המהומה.

ועדת החוקה, 27.3.2023. ערוץ הכנסת
דיון ועדת חוקה, הבוקר/ערוץ הכנסת

מטרת הצעת חוק יסוד: השפיטה, היא לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתאפשר לקואליציה שליטה מלאה במינוי של שני שופטים לבית המשפט העליון בכל קדנציה, ותאפשר לה גם למנות את נשיא בית המשפט העליון ברוב רגיל. הדיון מתקיים לאחר מרתון ממושך של דיונים ואלפי הצבעות על ההסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה בוועדת החוקה.

לפי הצעת החוק שעברה ריכוך מצד הקואליציה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ימנה 11 חברים, והיא תתחלק לשתיים: ועדה לבחירת שופטים לעליון, וועדה שתמנה שופטים בערכאות נמוכות יותר לבתי המשפט המחוזי והשלום. הוועדה שתדון במינויים לעליון תורכב משלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטי עליון, בהם הנשיא. בכל קדנציה, בשני מינויים לעליון יידרש רוב רגיל של שישה חברי ועדה בלבד, כך שלקואליציה תהיה שליטה מלאה על מינויים. במינוי השלישי יידרש רוב רגיל, אך המינוי ייעשה בהסכמת נציג האופוזיציה בוועדה ובמינוי הרביעי יידרש הסכמת נציג השופטים.

הוועדה במינויים לערכאות הנמוכות תורכב משלושה שופטים שהם נשיא העליון, נשיא המחוזי ונשיא בית המשפט השלום וכן נציגי קואליציה ואופוזיציה, ויידרש רוב של שבעה מתוך 11 חברי וועדה. בנוסף, לפי ההצעה, את המינוי לנשיא העליון תוכל הקואליציה לבצע ברוב רגיל כחלק משני המינויים להם נדרש רוב רגיל. ההצעה קובעת כי אם הקואליציה מינתה שני שופטים לעליון בקדנציה הנוכחית, הכנסת פוזרה וישראל הלכה לבחירות, בעת השבעת כנסת חדשה - הקואליציה תוכל שוב למנות שני שופטים ברוב רגיל כאילו המצב התאפס לחלוטין.

עוד בוואלה!

הרצוג בעקבות הדחת גלנט ואירועי הלילה: קורא לעצור את הליך החקיקה לאלתר

לכתבה המלאה
לאחר פיטורי השר גלנט יותר מאלף מפגינים הגיעו למחלף השלום. 26 במרץ 2023. אמיר גולדשטיין, אתר רשמי
ההפגנות בת"א, אתמול/אתר רשמי, אמיר גולדשטיין

בדיון שנקטע אמש חברי ועדת החוקה מהאופוזיציה מתחו ביקורת חריפה על קידום ההצעה. ח"כ גלעד קריב מהעבודה תיאר את המתרחש בוועדה כ"פוטינזיציה של מדינת ישראל", והאשים את הקואליציה בכך שחבריה "מסכנים את ביטחון ישראל ופוגעים בו". ח"כ יוליה מילינובסקי מישראל ביתנו אמרה לחברי הכנסת מהקואליציה כי הם "בריצת אמוק", כלשונה. היא תהתה: "למה אחרי שתאושר ההצעה הזאת לא תמנו את הבת החמודה של משפחת הפשע קדושים מהרצליה לנשיאת בית המשפט העליון, מה ימנע מכם?".

ח"כ סימון דוידסון מיש עתיד אמר: "ההיסטוריה בסוף תשפוט את מה שאתם עושים כאן אבל כשאתה עובר את הגבולות - אין מכך דרך חזרה, וגם אם תהיה, היא תהיה ארוכה וקשה. אתם לא מקשיבים לציבור שיוצא בהמוניו עם כאב גדול לרחוב, אז מה אתם עושים פה? בשביל מה נבחרתם?". ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי אמר: "זאת תהיה בכייה לדורות של שני הצדדים". ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד הוסיף: "כל האירוע הזה הוא מטורלל ומופקר ואומר את זה שר הביטחון של מדינת ישראל. אל תתנו לנתניהו לשחק בכם, יש לכם אחריות לביטחון ישראל". ח"כ עופר כסיף אמר: "אם החקיקה לא תעצר ותתבטל - אנחנו נגיע לשפיכות דמים. הדם יהיה על הידיים שלכם".

לאחר פיטורי השר גלנט המוני מפגינים מוחים מחוץ לביתו של ראש הממשלה. 26 במרץ 2023. רוני כנפו
הפגנות בירושלים, אמש/רוני כנפו

עשרות אלפי בני אדם הפגינו אמש נגד המהפכה המשפטית בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. ההפגנות החלו ספונטנית כשעה לאחר שהודיעה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו על פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, שקרא ביום שבת לעצור את החקיקה. בין מוקדי ההפגנות המרכזיים היו באר שבע, חיפה, ירושלים ותל אביב - שם פרצו עימותים חריפים בין המפגינים למשטרה, שהייתה חסרת אונים מול עשרות אלפי המפגינים שחסמו את נתיבי איילון במשך שעות ארוכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully