וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו קיים התייעצות לילית, גורמים בליכוד: נשקלת האפשרות לעצירת החקיקה

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 7:59

בעקבות מחאות הענק והשביתות שפרצו לאחר פיטורי גלנט, נתניהו קיים דיונים ליליים. שר המשפטים לוין מתנגד לעצירת החקיקה ומאיים להתפטר, בכירים בליכוד האשימו: "הביא את ישראל על סף מלחמת אחים". גם ברקת, זוהר ושיקלי קראו להקפיא את החקיקה. ראשי הקואליציה יתכנסו מחר

בווידאו: לאחר פיטורי השר גלנט המוני מפגינים מוחים מחוץ לביתו של ראש הממשלה/צילום: רוני כנפו

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הלילה (שני) התייעצות בלשכתו בעקבות התרחבות המחאה נגד המהפכה המשפטית לאחר פיטורי שר הביטחון יואב גלנט. גורמים בליכוד אמרו כי נשקלת האפשרות לעצור את החקיקה וישנה סבירות גבוהה לכך. אולם, שר המשפטים יריב לוין מתנגד לכך בתוקף ואף מאיים להתפטר. נתניהו חושש כי דבר זה יוביל להתפרקות הממשלה. מחר, בשעה 9:00 בבוקר, ראשי הקואליציה יתכנסו לישיבה בכנסת.

בכירים בליכוד האשימו: "לוין דוחף את ראש הממשלה להמשיך בכל מחיר. הוא צריך להתפטר אחרי הערב, הוא הביא את ישראל על סף מלחמת אחים". במקביל, ראש השב"כ רונן בר הגיע למעון רה"מ כדי לבחון עדכוני אבטחה.

בינתיים, שרים בליכוד קראו לעצירת החקיקה. ראשון המגיבים בקרב הליכוד היה שר התרבות והספורט מיקי זוהר שאמר: "שילמנו מחיר כבד על כישלון ההסברה. הרפורמה במערכת המשפט היא נחוצה וחיונית, אבל כשהבית בוער, לא שואלים מי צודק אלא שופכים מים ומצילים את יושביו. אם ראש הממשלה יחליט לעצור החקיקה כדי למנוע את הקרע שנוצר בעם, אנחנו חייבים לתמוך בעמדתו".

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו עם שר המשפטים יריב לוין במהלך דיון והצבעה באולם הישיבות של הכנסת. ב-6 במרץ 2023.. יונתן זינדל, פלאש 90
מה תהיה ההחלטה? נתניהו ולוין/פלאש 90, יונתן זינדל

גם השר עמיחי שיקלי הודה בטעות. "טעינו בניווט, צריך להודות. אני מציע להיענות לקריאתו של בני גנץ, שנראה שמגיעה מכוונה כנה ונקייה. זו עת חירום ביטחונית". אחריו הודיע גם השר ניר ברקת שיגבה החלטה לעצירת החקיקה: "מדינת ישראל היא מעל הכול, עם ישראל מאוחד הוא מעל הכול. הרפורמה נחוצה ונעשה אותה - אבל לא במחיר מלחמת אחים".

לפי גורמים בליכוד גם השר לענינים אסטרטגיים רון דרמר, המקורב מאוד לנתניהו, ושר החינוך יואב קישף המליצו לראש הממשלה לעצור את החקיקה במהלך הדיונים הליליים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המפלגות החרדיות הודיעו כי יתמכו בכל החלטה של נתניהו, כפי שהודיעו גם מוקדם יותר. בד בבד, ההצבעה שהייתה אמורה להיערך הלילה בוועדת חוקה על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בוטלה ברגע האחרון.

למרות הדיונים על עצירת החקיקה, יו"ר ועדת החוקה ח"שמחה כ רוטמן הודיע כי הוועדה בראשותו תתכנס בבוקר כדי להצביע על ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית.

ניר ברקת בועידת המפרץ הבינלאומית האזורית. 21 במרץ 2023. שאולי לנדנר, אתר רשמי
לחץ על נתניהו להקפיא את החקיקה. ניר ברקת/אתר רשמי, שאולי לנדנר

במפלגת עוצמה יהודית קראו לא לעצור את החקיקה: "מחזקים את ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין שלא לעצור את החקיקה. לימין אין מנדט לוותר על הרפורמה המשפטית ולהיכנע לאלימות. רוב העם תמך בנו כדי למשול".

בנוסף, חוק דרעי 2 אושר בוועדה המיוחדת לקריאה שנייה ושלישית. ברגע האחרון הוכנס לנוסח סעיף הקובע כי ההצעה תחול רק על שרים וסגני שרים אך לא על מקרה של מינוי ראש הממשלה לשר, זאת בין היתר כדי למנוע אפשרות שנתניהו ימנה את עצמו לתפקיד שר הביטחון לאחר שהודיע לגלנט הערב על פיטוריו וזאת למרות כתבי האישום נגדו. גם מליאת הכנסת לא תכונס הלילה והיא תתחדש מחר בבוקר, אז גם חוק החמץ אמור לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

עשרות אלפי בני אדם מפגינים בשעה זו נגד המהפכה המשפטית בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. המחאות פרצו כשעה לאחר שנתניהו פיטר את גלנט, שקרא אמש לעצירת החקיקה. בין מוקדי ההפגנות המרכזיים תל אביב, באר שבע, חיפה וירושלים.

בזמן שהמונים חסמו את נתיבי איילון לשני הכיוונים, הפגנה גדולה נוספת החלה ברחוב עזה שבירושלים מחוץ למעון ראש הממשלה. אלפים הגיעו זמן קצר לאחר ההודעה על פיטורי גלנט ועימותים החלו להתפתח בין המפגינים לשוטרים לאחר שהגדרות נפרצו. כוחות המשטרה השתמשו במכתזית ובפרשים כדי לפזר את המפגינים ולפחות 15 בני אדם נעצרו.

אמש, נתניהו הדיח את גלנט מתפקידו. המהלך נעשה לאחר שגלנט קרא אמש לעצור את החקיקה במסגרת המהפכה המשפטית. לאחר שנודע על פיטוריו, צייץ גלנט בטוויטר: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".

שר הביטחון יואב גלנט, 25 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
הפיטורים שגרמו לסערה. שר הביטחון גלנט/אתר רשמי, ללא

לפי גורמים בליכוד, נתניהו זימן את גלנט ללשכתו ואמר לו שהוא איבד את האמון בו לאחר שפעל נגד הממשלה ונגד הקואליציה בעת ששהה בביקור מדיני בחו"ל במהלך סוף השבוע. השר גלנט לא תיאם את דבריו עם רה"מ מראש, ובכך חיבל במאמצים להגיע לפתרון. בסביבת רה"מ טוענים כי הסיבה המרכזית למהלך היא "תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום". לאחר ההודעה על הפיטורים נתניהו צייץ בטוויטר: "כולנו חייבים להתייצב בעוצמה נגד סרבנות".

עוד נמסר מגורמים בליכוד כי שר המשפטים יריב לוין ובנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו הם שלחצו על נתניהו לפטר את גלנט, ושיכנעו אותו שהוא חותר תחתיו ועליו להפגין כוח. בסביבת נתניהו היו שהמליצו לא לפטרו אך יאיר ויריב לחצו מהרגע הראשון ובסוף הכריעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully