וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום המים העולמי": "ליותר מרבע מהאוכלוסייה בעולם אין גישה למי שתייה נקיים"

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 15:27

דו"ח פיתוח המים העולמי ל-2023 של האו"ם מצייר תמונה עגומה: בממוצע, 10% מהאוכלוסייה הגלובלית חיה במדינות שחסר בהן מים - ועד 3.5 מיליארד אנשים סובלים מצוקת מים במשך חודש בשנה לפחות

בווידאו: נהרות מתייבשים באירופה ומנגד שטפונות בארה"ב/צילום: רויטרס

ליותר מרבע מהאוכלוסייה בעולם אין גישה למי שתייה נקיים, כך עולה מדו"ח חדש של האו"ם שפורסם היום - יום המים העולמי, שמצוין מדי שנה ב-22 במרץ. על פי הדו"ח, ל-46% אין גישה לסניטציה בסיסית.

דו"ח פיתוח המים העולמי ל-2023 של האו"ם מצייר תמונה עגומה של פער עצום שיש למלאו כדי לעמוד ביעדי האו"ם, שלפיהם, לכל האנשים בעולם תהיה גישה למים נקיים וסניטציה עד 2030.

איטליה מתייבשת. אגם גארדה בצפון איטליה, אוגוסט 2022. רויטרס
בצורת באיטליה/רויטרס
בצורת בנהר לואר בצרפת. רויטרס
בצורת בצרפת/רויטרס

ריצ'רד קונור, העורך האחראי על הדו"ח, אמר כי העלות המוערכת של עמידה ביעדי האו"ם היא 600 מיליארד דולר-טריליון דולר בשנה. לכן, חשוב גם לגבש שותפויות עם משקיעים, יזמים, ממשלות וארגוני אקלים כדי להבטיח שהכסף מושקע בדרכים שישמרו את הסביבה ויספקו מי שתייה ל-2 מיליארד אנשים חסרי הגישה למים נקיים, וסניטציה בסיסית ל-3.6 מיליון אנשים.

על פי הדו"ח החדש, השימוש במים עלה ברחבי העולם ב-1% מדי שנה ב-40 השנים האחרונות, "וצפוי לצמוח בקצב דומה עד 2050, בשל שילוב של צמיחה באוכלוסייה, פיתוח חברתי-כלכלי ושינויים בדפוסי הצריכה".

לדברי קונור, הגידול בביקוש מגיע בעיקר מהמגזר התעשייתי של מדינות מתפתחות, ובעיקר מהצמיחה המהירה של האוכלוסיות העירוניות, "שם נמצא עיקר הביקוש". מגזר החקלאות הגלובלי משתמש ב-70% מהמים בעולם, אמר קונור, לכן יש להפוך את ההשקיה לחסכנית יותר, כמו למשל יישום של השקיה בטפטוף.

כתוצאה משינוי האקלים, נכתב בדו"ח, "מחסור עונתי במים יגדל באזורים שבהם יש כיום מים בשפע - כמו מרכז אפריקה, מזרח אסיה וחלקים מדרום אמריקה - ויחמיר באזורים שבהם היצע המים מצומצם, כמו המזרח התיכון וסהרה באפריקה.

בממוצע, "10% מהאוכלוסייה הגלובלית חיה במדינות שחסר בהן מים" - ועד 3.5 מיליארד אנשים חיים במצוקת מים במשך חודש בשנה לכל הפחות, נכתב בדו"ח שפורסם על ידי אונסק"ו.

בנוסף, מאז שנת 2000, תדירות שיטפונות באזור הטרופי גדלה פי ארבעה, בזמן שתדירות שיטפונות בקווי הרוחב הצפוניים והבינוניים צמחה פי 2.5, על פי הדו"ח. קשה יותר היה לחזות מגמות משתנות בבצורות, משום ש"אך שנרשמת עלייה בעוצמת ותדירות הבצורות וגלי החום, זה צפוי במרבית האזורים בשל שינוי האקלים", נכתב בדו"ח.

יתרה מכך, קיימת בעיית זיהום מים, אמר קונור, שנגרמת בעיקר בשל מי ביוב. "80% ממי הביוב מוזרמים לאטמוספירה בלי שום טיפול קודם", הוא אמר לסוכנות הידיעות AP. "במדינות מתפתחות רבות מדובר ב-99% מהמים", הוא הוסיף.

מפה שמראה את ההתייבשות באירופה ובבריטניה, קיץ 2022. European Drought Observatory, אתר רשמי
מפת הבצורת של אירופה בקיץ 2022/אתר רשמי, European Drought Observatory
שיטפונות בג'קרטה. רויטרס
שיטפונות בג'קרטה/רויטרס
בווידאו: שריפות משתוללות באירופה/צילום: רויטרס

סוגיות אלה יידונו בכנס המים של האו"ם שנפתח היום ויימשך עד 24 מרץ. הכנס נערך במטה האו"ם בניו יורק ומנחות אותו הולנד וטג'יקיסטן. 171 מדינות, כולל יותר מ-100 שרים, רשומות ברשימת הנואמים, לצד 20 ארגונים.

יום המים העולמי מצוין מדי שנה ב-22 במרץ. היום נקבע על פי החלטה של האו"ם מ־1992, בכנס בריו דה ז'ניירו. אונסק"ו, שיזמה את היום, מזמינה את המדינות החברות באו"ם לציין את היום כפי שמתאים לכל מדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully