וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצורת אחרי 4 שנות שפע? "פתיחת השנה הגרועה ביותר ב-50 השנים האחרונות"

עודכן לאחרונה: 20.1.2023 / 5:58

לאחר כמה שנים בהן הכמויות השתוו לממוצע ואף עלו עליו - העונה הנוכחית החלה עם פער משמעותי כלפי מטה, בעיקר בצפון הארץ. רשות המים מתריעה כי "רוב הסיכויים שהשנה תהיה נמוכה משמעותית מהממוצע", והחקלאים מודאגים: "לפחות הימים חמים מדי ואין צבירת מנות קור"

בווידאו: הצפות במרכז ושלג בחרמון/צילום: רחובות ניוז ואתר החרמון

בתום ארבע שנים בהן כמויות המשקעים המצטברות השתוו לממוצע ואף עלו עליו, שנת 2022/23 מסתמנת כשנה שחונה. כמחצית מעונת הגשם חלפה, אך כמויות הגשם נמוכות משמעותית מהממוצע לתקופה בשנים עברו - עם פער משמעותי שנרשם באיזורי צפון הארץ.

מנתוני השירות המטאורולוגי לישראל עולה כי הכמויות המצטברות שנרשמו באיזורי צפון מזרח הארץ מגיעות לפחות ממחצית מהממוצע לתקופה המקבילה - ובמקומות מסוימים אף לכשליש בלבד. הדבר מציב את העונה כאחת מאלו מעוטות הגשמים שנרשמו עד כה באיזור. ברמת הגולן בפרט זוהי מחצית העונה היבשה ביותר מאז תחילת המדידות לפני כ-30-45 שנים. עם זאת, בחברה מבהירים כי היו בעבר שנים דומות, למשל באיזורי הגליל ועמק החולה - בהם נרשמו ב-80 השנים האחרונות כארבע עד שבע שנים בהן כמויות הגשם היו בסדר גודל דומה ואף קטנות יותר לתקופה.

ככל שמדרימים והולכים מערבה - תמונת המצב פחות גרועה, למרות מיעוט הגשמים שעדיין ניכר. במישור החוף הצפוני והמרכזי ובהרי יהודה נרשמו כ-10 עד 15 שנים עם מחצית עונה דומה או יבשה יותר. בדרום הארץ, אף ירדו מתחילת העונה כמויות גבוהות מהממוצע לתקופה.

הכנרת, שנת 2023. פיראס תלחמי, רשות המים, אתר רשמי
"אירוע גשם משמעותי יכול לשנות את התמונה". הכנרת, העונה/אתר רשמי, פיראס תלחמי, רשות המים

"זו פתיחת השנה הגרועה ביותר בחמישים השנים האחרונות. רוב הסיכויים שהשנה תהיה נמוכה משמעותית מהממוצע", נמסר מרשות המים. עוד הדגישו את חומרתו הייחודית של המצב במרום גולן, תחנת מדידת גשם המהווה אינדיקציה להזנה של מקורות הירדן. בה, עולה כי כמות הגשם המצטברת הנרשמה עד לשבוע שעבר - היא 126 מ"מ בלבד. המצב עדיין הפיך, וברשות מסרו כי "אירוע גשם משמעותי יכול לשנות את התמונה". עם זאת, מבט קדימה מגלה עוד סוף שבוע שמשי ונטול גשם, כזה שנהדר לטיולים - אך באותה העת מדאיג את החקלאים.

בהערכה להמשך, ד"ר עמוס פורת, מנהל שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, ציין כי סביר שהמצב ימשיך כפי שהחל. "בימים הקרובים וייתכן שאף בשבוע הקרוב לא צפוי גשם, כך אחוז הגשם המצטבר ימשיך לרדת - ומידת החריגות בהשוואה לעבר תגדל".עוד הוסיף כי השנים שהיו דומות לשנה הנוכחית או יבשות יותר, הסתיימו כצפוי מתחת לממוצע - לעתים במידה ניכרת. לדבריו, "בדרך כלל החלק השני של העונה היה גשום יותר, והעונות הסתיימו בכמויות של 60 אחוזים עד 75 אחוזים מכמויות הגשמים הממוצעות. עם זאת, שתיים מהשנים שצוינו, עונות 1950/51 ו-1998/99 היו שנות בצורת קשות, בהן נרשמו כמויות של כ-50 אחוזים מהממוצע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מפלס המים בכנרת, שנת 2023. איתי דודי, רשות המים, אתר רשמי
מאגרי המים עדיין מלאים יחסית - ונמצאים מעל קווי התפעול הירוקים. מפלס הכנרת/אתר רשמי, איתי דודי, רשות המים

"שנה אחת לא תהרוס את מה שהצטבר בשנים האחרונות, אבל כן תייצר נקודת סף חדשה"

איל זיגל, מנהל תחום מים עיליים ברשות המים, טען כי לאחר ארבע שנים עם כמויות גבוהות מהממוצע, מאגרי המים עדיין מלאים יחסית - ונמצאים מעל קווי התפעול הירוקים. "אולי נסיים את השנה מתחת לקו הירוק, אבל בטוח שנהיה מעל הקו האדום", אמר. "יש לנו עוד שני מטרים וחצי עד לשם. שנה אחת לא תהרוס את מה שהצטבר פה בשנים האחרונות, אבל כן תייצר נקודת סף חדשה לקראת ההמשך". עוד הוסיף כי לטעמו אין כל סיבה לדאגה. עם זאת, הבהיר כי "צריך להיות עם האצבע על הדופק, על מנת לתפעל את המערכות באופן נכון. יש לדבר השלכות משפטיות וכלכליות ואנחנו עוד לא מדברים על זה, נהוג להתחיל את השיח כשמתקבלות כמויות של מתחת ל-70 אחוזים מהכמות העונתית".

החקלאים מודאגים ממיעוט הגשמים אבל מזכירים כי חורף טוב נמדד לא רק בכמויות גשם. "הימים חמים מדי ואין צבירת מנות קור", אמר ישראל קרניאל, יו"ר הוועד החקלאי של זכרון יעקב, שמדד עד כה כ-200 מ"מ גשם, מול ממוצע רב שנתי של כ-600 מ"מ."מוקדם מדי לייצר כותרות גדולות. גם למנות הקור וגם לגשמים - יש עוד זמן. כולם מבינים שצריך עוד שבועיים שלושה לפני שנוכל לנתח. באמצע פברואר אנחנו יכולים להיות כבר בתמונת מצב אחרת לגמרי. החורף נמשך עד מרץ-אפריל, ואנחנו עדיין רחוק משם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully