וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התאבדות קולקטיבית של האנושות": לונדון חמה יותר ממערב סהרה

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 17:13

שיא הטמפרטורות של כל הזמנים נשבר בבירת בריטניה, יותר מאלף אנשים מתו עד כה בגל החום המתמשך בפורטוגל ובספרד. בצרפת, התפשטו שרפות על שטח של 100 אלף דונם. מזכ"ל האו"ם: "מחצית מהאנושות נמצאת בסכנת שיטפונות, בצורות, סערות קיצוניות ושרפות. אין אומה חסינה"

בווידאו: גל חום באירופה/צילום: רויטרס

הרשויות ברחבי דרום אירופה ממשיכות היום (שני) להיאבק בשריפות ענק בספרד, יוון, צרפת ופורטוגל, ומניין ההרוגים ממשיך לעלות בשל גל החום הקיצוני.

יותר מאלף אנשים מתו עד כה בשל החום המתמשך בפורטוגל ובספרד. הטמפרטורה בכמה אזורים בספרד אף הגיעה ל-45.7 מעלות צלזיוס, וסוכנות מזג האוויר הספרדית פירסמה אזהרות חום בחלקים נרחבים מהמדינה, כולל בצפונה. על פי הסוכנות, גל החום עשוי להסתיים היום, אך הטמפרטורות עדיין יישארו "גבוהות בצורה קיצונית".

בעמק ג'רטה בספרד, שם משתוללת שריפה כשהטמפרטורות גבוהות מ-40 מעלות צלזיוס, מסוקים המטירו מים באזור הררי, שמקשה על מאמצי הכיבוי. התושבים ההמומים צפו בלהבות הגבוהות ובעשן הסמיך מעל העמק. "שינוי האקלים משפיע על כולם", אמר מיגל אנחל טמיו.

ויליאם ואלן מקארדי, תושבי מלאגה, נמלטו למרכז ספורט מקומי לאחר שנאלצו לעזוב את ביתם בשבת בשל השריפות. "זה היה מאוד מהיר... בהתחלה לא חשבנו שזה רציני. חשבתי שהשריפה בשליטה והופתעתי לראות שהיא מתקרב אלינו", אמר ויליאם בן ה-68 לרויטרס.

בפורטוגל, כאלף לוחמי אש מנסים לעצור 13 שריפות יער במרכז ובצפון. משרד הבריאות הודיע כי בשבוע האחרון מתו 659 בני אדם בשל גל החום, מרביתם מבוגרים. ביוון פרצו 71 שרפות ב-24 שעות בשבת.

בצרפת התפשטו שריפות על שטח של 100 אלף דונם בדרום מערב המדינה, במחוז ז'ירון, ויותר מ-14 אלף אנשים פונו מבתיהם. 1,200 כבאים נלחמים בשריפות, אמרו הרשויות. הממשלה פירסמה התרעה אדומה, הגבוהה ביותר, וקראה לתושבים "להיות עירניים".

באיטליה, שרפות קטנות יותר משתוללות בימים האחרונים, והטמפרטורות צפויות להישאר מעל 40 בכמה אזורים גם בימים הקרובים.

בתי ספר נסגרו ברחבי אנגליה

בבריטניה צפויות הטמפרטורות להגיע ל-41 מעלות צלזיוס - שיא כל הזמנים. סוכנות מזג האוויר הלאומית הבריטית פירסמה התרעה אדומה של "חום קיצוני" לראשונה בהיסטוריה.

בעקבות זאת, לונדון תהפוך להיות אחד המקומות החמים ביותר בעולם - יותר ממערב סהרה, ג'מייקה באיים הקאריביים, מלאגה בספרד ואתונה ביוון. מזג האוויר החם צפוי להימשך גם מחר לפני שיתקרר ברביעי.

גל חום קיצוני באירופה

רויטרס

המשמעות של ההתרעה האדומה היא שתהיה "השפעה נרחבת על אנשים ותשתיות, עם שינויים משמעותיים במקומות העבודה והשגרה היומיומית". חלק מבתי הספר ייסגרו היום או יסיימו את יום הלימודים מוקדם מהרגיל. תאגיד הרכבות הבריטי התריע שכדאי לאנשים לנסוע רק אם "זה הכרחי לגמרי", וכמה ביטולי קווים כבר פורסמו, כמו גם מגבלות על מהירות הרכבות.

לצד ההתרעה האדומה של הלשכה למטאורולוגיה, גם משרד הבריאות הבריטי הוציא אזהרה ברמה ארבע - שמשמעותה "מצב חירום". שר הבריאות סטיב ברקלי אמר כי יורחבו שירותי האמבולנסים, ומרכזי חירום יתוגברו. שירות האמבולנסים של לונדון אמר כי התקבלו אצלו 7,000 שיחות ביום מאז החל גל החום - לעומת ממוצע של 5,500 ביום בשגרה.

בווידאו: שריפות בצרפת ובספרד והתרעת חום חריגה בבריטניה/צילום: רויטרס

חברות מים בדרום ומזרח אנגליה דיווחו על זינוק בביקוש שהוביל ללחץ נמוך ולשיבושים באספקת המים. לצד זאת, גם החופים ברחבי המדינה היו עמוסים במהלך סוף השבוע. גן החיות צ'סטר נסגר למבקרים במהלך גל החום. מומחים קוראים לאנשים לשתות הרבה מים ולהסיט את הווילונות כך שלא ייכנס אור שמש. "במדינה הזאת אנחנו מתייחסים לגל חום כמצב שבו אפשר לשחק בשמש", אמרה פני אנדרסבי, מנכ"לית הלשכה הבריטית למטאורולוגיה. "זה לא מזג האוויר שעליו אנו מדברים כיום".

"התאבדות קולקטיבית"

האנושות עומדת בפני "התאבדות קולקטיבית", אמר היום (שני) מזכ"ל האו"ם, על רקע גל החום הקטלני ושובר השיאים ששורר בחלקים של אירופה.

אנטוניו גוטרש אמר לשרים מ-40 מדינות שנפגשו כדי לדון בשינוי האקלים כי "מחצית מהאנושות נמצאת באזור סכנה של שיטפונות, בצורות, סערות קיצוניות ושרפות. אין אומה שהיא חסינה. ועדיין אנחנו ממשיכים בהתמכרות שלנו לדלקי מאובנים", ציטט ה"גרדיאן". הוא הוסיף כי "יש לנו בחירה. פעולה קולקטיבית או התאבדות קולקטיבית. זה בידיים שלנו".

השרים שנפגשים בפריז לכנס בן יומיים הידוע בשם Petersberg Climate Dialogue, צפויים לדון במזג האוויר הקיצוני שגבה את חייהם של אלף אנשים עד כה בספרד ובפורטוגל. השרים ידונו גם במחירי האנרגיה והמזון הגואים, ובהשפעות של משבר האקלים. זאת תהיה ההזדמנות האחרונה לגבש הסכם בנושא לפני פסגת האקלים של האו"ם במצרים Cop27, שתיערך בנובמבר.

בפסגה הקודמת, Cop26, הסכימו המדינות המשתתפות להגביל את ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות צלזיוס מעל הרמות הפרה תעשייתיות, אך ההתחייבויות שקיבלו אינן מספיקות בשביל יעד זה. כולן הסכימו השנה להגיע לפסגה עם תוכנית משופרות להפחתת פליטת גזי חממה.

גוטרש מתח ביקורת על "הבנקים לפיתוח", שכוללים את הבנק העולמי, שממומנים על ידי משלמי המסים במדינות העשירות ומטרתם לספק סיוע פיננסי למדינות עניות. לדבריו, הם צריכים לעבור רפורמות כדי לספק את המימון הנדרש בנוגע למשבר האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully