וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיעת הליכוד הצביעה בעד השינוי בוועדה לבחירת שופטים: "רוב מוחץ שמחזיר את האיזון"

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 23:51

ברוב של 34 מול 4 מתנגדים, ביניהם דנון ואמסלם, הח"כים הצביעו בעד "הריכוך" של חלק מהמהפכה המשפטית. בהודעה מטעם המפלגה נטען כי "לא תתאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט"

בוידאו: נתניהו: "מצפה מהרמטכ"ל להיאבק בסרבנות ומהמפכ"ל לאכוף את החוק"/רוני כנפו

סיעת הליכוד הצביעה הערב (שני) בעד שינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים במסגרת החקיקה של המהפכה המשפטית. זאת, בהמשך להחלטת ראשי הקואליציה אתמול על ריכוך הרפורמה. 34 הצביעו בעד לעומת 4 שהצביעו נגד, והם: דני דנון, דודי אמסלם, משה סעדה ומשה פסל.

בעקבות ההצבעה נמסר מהליכוד: "סיעת הליכוד הצביעה כעת ברוב מוחץ בעד החוק שמחזיר את האיזון בוועדה לבחירת שופטים ומבטל את המצב הלא-דמוקרטי שבו השופטים ממנים את עצמם. שיטה זו שבה נציגי הציבור בוחרים שופטים נהוגה כמעט בכל הדמוקרטיות בעולם. הטענה שביטול המנגנון שבו השופטים ממנים את עצמם זה 'קץ הדמוקרטיה' - משוללת יסוד. החוק לא מאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט, אלא מבטיח שיהיה גיוון בהרכב השופטים".

ועדת החוקה בכנסת בראשות ח"כ שמחה רוטמן תתכנס מחר כדי להצביע לקריאה שנייה ושלישית על המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת השופטים, כפי שמקדמת הקואליציה.

ישיבת סיעה הליכוד. אריק מרמור, פלאש 90
34 הצביעו בעד השינוי בחוק לעומת 4. סיעת הליכוד/פלאש 90, אריק מרמור

"מתווה? כן. פשרה? כן. התקפלות? לא ולא", אמר בדיון ח"כ דנון, שהתנגד לשינוי בהצעת החוק. "מהרגע הראשון הבהרתי שאני תומך ברפורמה. העם נתן לנו מנדט ברור לבצע שינוי במערכת המשפט, ואמרתי שאתן לכך גב מלא. חשבתי שאפשר וצריך להתפשר למען רעיון האחדות, אבל להתפשר אין פירושו להתקפל.

"לצערי, אנו עדים בימים ובשבועות האחרונים להתנהלות לא טובה של הקואליציה, מתווים של שותפים בקואליציה שנשלפים באישון ליל, זיגזוג מ-0 ל-100 ומ-100 ל-0. לא נכון לוותר על נושאי ליבה כאשר אין הסכמה רחבה. ברור לכולם שהצעדים שלנו יובילו רק להחרפת המאבק והדה לגיטימציה לבחירת העם הדמוקרטית. אם המהלך היה מביא להסכמה רחבה היה נכון לשקול ויתורים מפליגים. כעת נשארנו עם נסיגה מפוארת ובלי שום הסכמות. חבל".

עוד בוואלה!

ביידן לנתניהו: אני מודאג כי אף פעם לא ראיתי חרדה כזו בישראל מהמצב הפוליטי

לכתבה המלאה
דני דנון. שלומי זנאתי, אתר רשמי
התנגד לשינוי. דנון/אתר רשמי, שלומי זנאתי

לפי ההצעה החדשה של הקואליציה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שיהיו בה 11 חברים, והיא תתחלק לשתיים: ועדה לבחירת שופטים לעליון וועדה שתמנה שופטים בערכאות נמוכות יותר. הוועדה שתדון במינויים לעליון תורכב משלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה, שני חברי כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטי עליון, בהם הנשיא. בכל קדנציה, בשני המינויים הראשונים לעליון יידרש רוב רגיל של 6 בלבד, כך שהקואליציה תוכל למנותם בעצמה אבל מהמינוי השלישי והלאה יידרש רוב רגיל אבל יחד עם הסכמת נציג האופוזיציה במינוי השלישי והשופטים במינוי הרביעי.

הוועדה במינויים לערכאות הנמוכות תורכב משלושה שופטים שהם נשיא העליון, נשיא המחוזי ונשיא בית המשפט השלום ויידרש רוב של שבעה מתוך 11 חברי וועדה. לפי ההצעה, את המינוי לנשיא העליון תוכל הקואליציה לבצע ברוב רגיל כחלק משני המינויים הראשונים להם נדרש רוב רגיל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך דיון של ועדת החוץ והביטחון, כנסת, ירושלים 19 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
נתניהו ודיכטר/ראובן קסטרו

במהלך הדיון בסיעה נשמעו השגות מצד כמה חברים בה, בהם ח"כ דוד ביטן וח"כ אבי דיכטר. ביטן אמר כי יצביע בעד ריכוך הרפורמה, אולם הזהיר: "זאת הפעם האחרונה שלא מתייעצים איתנו". עוד אמר בהתייחסו לריכוך, "הכל מבושל פה". שר התיירות חיים כץ הביע בישיבה תמיכה במתווה המרוכך ואמר: "עשינו סדק בקיר, עלינו לעבור להידברות ולמנוע קרע בעם".

ח"כ דיכטר התעמת עם נתניהו, ואמר בישיבה כי "קואליציה בוחרת ראש רשות מבצעת, מחוקקת ושופטת - זה מעוות". על כך אמר לו ראש הממשלה: "זה מהות הדמוקרטיה". דיכטר השיב: "לא ככה. יש לדחות לאחרי יום עצמאות. זו שעת אחדות. ימי חגים לפנינו". למרות זאת, הצביע הח"כ בעד השינוי ברפורמה.

גם ח"כ יולי אדלשטיין, שקרא בשבועות האחרונים לריכוך המהפכה המשפטית והידברות, קרא לראשי הליכוד לנסות לייצר הסכמות בקרב חלק מאנשי המחאה ולהרגיע את ההתקפות הכוללות עליהם כדי שיקבלו את המתווה המרוכך.

לפני הדיון פורסם כי נתניהו הזהיר בישיבת ראשי הקואליציה אתמול, שבמידה והמהפכה המשפטית לא תרוכך הוא חושש כי שר הביטחון יואב גלנט יתפטר מתפקידו. נתניהו אמר כי בשבועות האחרונים גלנט שיקף בפניו את החשש שלו מפני התגברות של גילויי סרבנות בצה"ל ומחאות, במידה ולא יהיו פשרות ברפורמה. בליכוד הכחישו את הפרסום על חשש זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully