וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע נוסף של מחאות: מפגינים חסמו את איילון, עימותים בין מפגיני ימין למוחים

המחאה נגד המהפכה המשפטית התחדשה ב-120 מוקדים, כשבמוקד המחאה המרכזי בתל אביב הפגינו כ-160 אלף בני אדם. באור עקיבא תומכי נתניהו זרקו ביצים על מפגינים, בהרצליה נהג נעצר לאחר שפגע ברגלו של מפגין. מאות חסמו את איילון ופוזרו על ידי המשטרה

בווידאו: הפגנות נגד המהפכה המשפטית ב-120 מוקדים ברחבי הארץ/צילום: שלומי גבאי, ראובן קסטרו, קארין שגיא, יובל סגל, אור עקיבא
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן,  תל אביב, 18 במרץ 2023. איתי ארבל, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב, 18 במרץ 2023/אתר רשמי, איתי ארבל

המחאה נגד המהפכה המשפטית התפרשה הערב (שבת) על פני 120 מוקדים ברחבי הארץ. זו השבת ה-11 ברציפות שבה נערכו הפגנות נגד מהלכי הממשלה להחלשת מערכת המשפט. בתום ההפגנה בתל אביב המפגינים חסמו את נתיבי איילון לכיוון צפון והמשטרה פיזרה אותם ללא שימוש בכוח. במהלך הערב נרשמו עימותים בין תומכי ימין, שנהגו באלימות בכמה מהמוקדים, למפגינים. חמישה מהם נעצרו לחקירה. בצומת כרכור הופעלה מכת"זית נגד המפגינים שחסמו את כביש 65 - שבעה מוחים נעצרו.

במוקד המחאה המרכזי ברחוב קפלן בתל אביב נאמו נגיד בנק ישראל לשעבר, יעקב פרנקל, וגיא רולניק העורך-המייסד של TheMarker. ההפגנה נפתחה עם אליענה חיוט, תלמידה בת 13 מעמוקה שהופעתה בוטלה בגלל נוכחות של חרדי בקהל, ששרה את התקווה. חיוט השתתפה גם בהפגנה בהרצליה, שם לפי מארגני המחאה היו כ-15 אלף מפגינים, ושרה יחד עם הזמר יהלי סובול את השיר "אין לי ארץ אחרת".

בסוף ההפגנה החלו המפגינים לצעוד לכיוון נתיבי איילון, שם עשרות מפגינים חסמו את הכביש לכיוון צפון סמוך לגשר יהודית, בארלוזורוב-יגאל אלון ובדרך מנחם בגין ברמת גן. המשטרה פיזרה אותם בעזרת פרשים, המפגינים יצאו מהכביש ללא עימותים עם הכוחות - והנתיבים נפתחו מחדש לתנועה. מפגין נעצר בחשד להפרת סדר, לאחר שריסס כתובת על מעקה הבטיחות.

ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית,נתיבי איילון,תל אביב.   18 במרץ 2023. אור אדר, אתר רשמי
חסימת נתיבי איילון בתל אביב/אתר רשמי, אור אדר
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב, 18 במרץ 2023. ראובן קסטרו
ההפגנה המרכזית בתל אביב/ראובן קסטרו

מול בית הנשיא בירושלים הפגינו אלפי בני אדם. בין הנואמים: ראש המכינה הקדם צבאית "צהלי", הרבנית מיכל נגן, עורכת הדין לזכויות אדם נטע עמר שיף, הח"כית לשעבר קסניה סבטלובה, נשיא בית הדין הצבאי לערעורים לשעבר, הפרופסור ישי בר וראש ישיבת ההסדר אור תורה מחניים שבגוש עציון, הרב יוסי פרומן.

יעקב סולמון, חרדי תושב ירושלים, אמר בהפגנה: "מאוד חשוב לשמור על הפרדת הרשויות. נכון שיש הרבה שיטות ממשל ותומכי הרפורמה טוענים שזה לא תקדים, אבל בפועל זה לא דמוקרטיה. תמיד יהיה איזה דמגוג שישתמש בזה וינצל את זה לרעה". סולמון הסביר את התמיכה של המפלגות החרדיות במהפכה: "התמיכה יושבת על עניין היסטורי. היו שנים בהם הרוב שלט במדינה וזה פעל נגדם ועכשיו הגיעה השעה שלהם והם מנסים להחזיר לצד השני. זה לא נכון, זה לא אומר שצריך לחזור על טעויות העבר. חייבים לשמור על האיזונים".

עשרות יוצאי שייטת הפגינו מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט במושב עמיקם שבצפון. המפגינים הדליקו כתובת אש בה נכתב "דמוקרטיה" וקראו "יואב גלנט תתעורר". הפגנות נוספות התקיימו בכפר תבור, באר שבע, ערד, שדרות וקריית אונו, שם לפי מארגני המחאה הפגינו כ-4500 בני אדם - ההפגנה הגדולה ביותר בעיר מאז תחילת המחאות.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית- מכתזית הופעלה נגד המפגינים בצומת כרכור, 18 במרץ 2023. אורי סלע
מכת"זית הופעלה נגד מפגינים שחסמו את הכביש סמוך לצומת כרכור/אורי סלע
הפגנה נגד המהפכה המשפטית,קריית אונו, 18 במרץ 2023. אורי סלע
הפגנה בקריית אונו/אורי סלע
הפגנה נגד המהפכה המשפטית,שדרות,  18 במרץ 2023. גיתי פלטי, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בשדרות/אתר רשמי, גיתי פלטי

באור עקיבא הפגינו לראשונה מאות בני אדם. המשטרה עצרה שלושה בני אדם בחשד להשלכת ביצים לעבר המפגינים במקום. השלושה הועברו לחקירה בתחנת המשטרה. בהפגנה ברחוב ויצמן בגבעתיים נעצר גבר בן 24, תושב העיר, בחשד לתקיפה ואיומים, לאחר שנכנס למוקד המחאה רכוב על אופנוע.

בהרצליה נהג בן 57 נעצר בחשד שפגע במפגין כשדרס את רגלו. המפגין נפצע קל ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים מאיר שבכפר סבא. ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, שהגיע לזירת הארוע אמר כי הוא "מוקיע כל מעשה של אלימות ופריעת חוק ואני מצפה כי ימוצה הדין עם מי שמנסה לפגוע ולחבל בזכות הדמוקרטית של אזרחים להפגין".

בצומת כרכור מחו אלפי מפגינים, שחסמו את כביש 65 שסמוך לצומת. המשטרה הכריזה על ההפגנה כלא חוקית, הפעילה נגד החוסמים מכת"זית ואמצעים לפיזור הפגנות ועצרה שבעה מפגינים בחשד להפרת הסדר הציבורי. במקום נרשמו עימותים עם מפגיני ימין, שנשאו שלטים עליהם נכתב "שמאלנים בוגדים" ו"המיעוט השמאלני לא יקבע לישראל".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, אור עקיבא, 18 במרץ 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הפגנה באור עקיבא/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בווידאו: יוצאי שייטת 13 מפגינים מול הבית של יואב גלנט, נגד המהפכה המשפטית/שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, נאם בעצרת המחאה באשדוד: "הם לא רוצים הידברות והם לא רוצים פשרה. הם רוצים לרוץ קדימה עם החקיקה ולהפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית". יש להם רק בעיה אחת. לא עלה בדעתם שזה יגיע לכאן - לאשדוד, לבאר שבע, להרי גוש עציון, לרחובות ירושלים". עוד אמר לפיד כי "לממשלה יש עבודה. היא אמורה לתת לאנשים ביטחון, הם לא עושים את זה. היא אמורה לנהל את הכלכלה, הם לא עושים את זה. היא אמורה לאחד את העם - הם קורעים את העם לגזרים".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, באר שבע,  18 במרץ 2023. אמיר גולדשטיין, אתר רשמי
מפגינים בבאר שבע/אתר רשמי, אמיר גולדשטיין
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, בת ים, 18 במרץ 2023. אורי סלע
הפגנה בבת ים/אורי סלע

בין אירועי המחאה המשיכו גם היום להתקיים ההפגנות של ארגון "בונות אלטרנטיבה", המוכרות כ"מצעד השפחות", כשהאירוע המרכזי מתקיים ברחבת הבימה שבתל אביב. ממובילי הארגון נמסר כי ההפגנה היום היא בסימן רצח דריה לייטל, שלפי החשד נרצחה אתמול על ידי בן זוגה. המשתתפות התכנסו ב-20 מוקדים ברחבי הארץ, והדליקו נרות נשמה לזכרה. לראשונה משתתפות נשים במסגרת המחאה גם בערים ערד, חולון, בית שמש, יהוד וכברי.

"הפעם זו הפגנה שקטה כהזדהות עם הנרצחות ועם דריה", סיפרה רוני, תושבת תל אביב שהגיעה למחאה עם ילדיה שלבשו חולצות אדומות. "הנפגעות הראשונות יהיו נשים, לצד מיעוטים. הממשלה עושה הכול בשביל להקטין ולהוריד את מעמד הנשים, כמו בהורדת חוק האיזוק האלקטרוני מהפרק או בחוסר הרצון לחתום על אמנת איסטנבול. מדינה מתוקנת שלא חותמת על אמנה נגד אלימות נגד אנשים היא לא דמוקרטית", היא הסבירה.

מיכל, בת 81 שהשתתפה במחאה סיפרה: "אני נולדתי לפני קום המדינה. הייתה לי הזכות להתפתח לצד המדינה הזאת. היום אני בהלם ואני שמחה שהוריי, שהם פליטי שואה, לא נמצאים בסיטואציה הזאת ולא רואים את ההפיכה השלטונית שקורית כאן"

מפגינים נגד המהפכה המשפטית בגדרה, 18 במרץ 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הפגנה בצומת גדרה, היום/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בשעות הבוקר הפגינו עשרות אנשים בכפר אוריה שליד בית שמש נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, השוהה בחופשה בצימר שם. בתגובה תושבי המקום תקפו אותם, כשאחד מהם נראה בועט בהם. המפגינים קראו במקום "איפה היית כשדריה נרצחה?", ועל שלטים שהניפו נכתב "פושע מנהל משטרה", "חובה להתנגד" ו"אני מתביישת, צאו מהטמטמת". המשטרה פעלה לפזר את ההפגנה בטענה שהיא לא חוקית, ועיכבה שני מפגינים.

מצעד השפחות באנדרטת אלכסנדר זייד ליד בית שערים, 18 במרץ 2023. ליאור כרמון, אתר רשמי
מחאת השפחות בפסל אלכסנדר זייד, היום/אתר רשמי, ליאור כרמון
מייצג השפחות בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה, 18 במרץ 2023. אסף זהבי, אתר רשמי
מייצג השפחות בחיפה, לזכרה של דריה לייטל/אתר רשמי, אסף זהבי

ממובילי ההתנגדות לדיקטטורה נמסר: "בשבוע הבא ממשלת ישראל מתכוונת להעביר את חוקי הדיקטטורה והכפייה הדתית. למולם יתייצבו כקיר ברזל מאות אלפים ברחבי הארץ שיתנו גב לבג"ץ וראשי המערכות לבלום את ההפיכה המשטרית. כל אזרח ואזרחית חייבים לצאת ולנקוט עמדה ברגעים הגורליים של מדינת ישראל. יחד, מאות אלפים נציל את הדמוקרטיה הישראלית".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב, 18 במרץ 2023. מחאת הנשים, אתר רשמי
"מחאת השפחות" בכיכר הבימה/אתר רשמי, מחאת הנשים

בינתיים, הממשלה ממשיכה לקדם את הרפורמה להחלשת מערכת המשפט. השבוע אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את פסקת ההתגברות. על פי הצעת החוק, הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוקים שנפסלו על ידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת.

ההצעה מהווה נדבך נוסף במהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן קידמו עד כה את החלק העיקרי ברפורמה המשפטית והוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וביטול האפשרות של בג"ץ לבקר או לפסול חוקי יסוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully