וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה רוצה שליטה מלאה, ומתווה הנשיא יקום וייפול על הוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 16.3.2023 / 14:46

לוין ורוטמן סימנו את השינוי בהרכב הוועדה כסוגייה הקריטית ביותר, בעוד שפסקת ההתגברות לא קיבלה חשיבות יתרה בשיחות בבית הנשיא. בקואליציה רואים בהצעת הרצוג ככזו שתתן את הכוח לאופוזיציה, ודורשים קודם כל למנות ארבעה שופטים חדשים לעליון

בווידאו: הרצוג עונה לביקורת על המתווה: "מציע לכולם ללמוד אותו לעומק"/רוני כנפו

דחיית מתווה הנשיא על ידי ראשי הקואליציה לא באמת הפתיעה אף אחד. המתווה שפורסם אמש לא מעניק מענה לסוגיית הרוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, סוגיה שאותה שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, סימנו כקריטית שעליה ייפול ויקום דבר. עד כדי כך, שגורמים שמעורים בפרטים אמרו שמבחינת שר המשפטים פסקת ההתגברות לא הייתה נושא חשוב במגעים בבית הנשיא, אלא רק סוגיית מינוי שופטים, ובעיקר מינוי נשיא בית המשפט העליון.

ביחס לוועדה לבחירת שופטים, מתווה הנשיא מרחיב את הוועדה לבחירת שופטים מהרכב של תשעה חברים להרכב של 11 חברים לפי המפתח הבא: שישה חברים בוועדה יהיו פוליטיקאים - שלושה שרים, שלושה חברי כנסת - מתוכם שניים מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה; שני משפטנים, שימונו על ידי שר המשפטים בהסמכת נשיאת בית המשפט העליון; ושלושה שופטים, שאחת מהם היא נשיאת העליון ועוד שני שופטי עליון. מינוי שופטים לעליון יעשה באמצעות הצבעה של שבעה חברים בוועדה, ומנגנון בחירת נשיא בית המשפט העליון בעל הותק הרב ביותר - שיטת "הסניוריטי' נשארת על כנה.

בסביבתו של רוטמן רואים בהצעה של הנשיא ככזו שמעניקה רוב לאופוזיציה. זאת משום שלטענתם שלושת השופטים החברים בוועדה ושני חברי האופוזיציה ביחד עם שני המשפטנים, שלנשיאה יש זכות להטיל וטו על בחירתם, יצביעו ביחד בוועדה. כלומר, לאופוזיציה יהיו לכאורה שבעה חברים בוועדה. טענה זו נהדפת על ידי תומכי המתווה, שטוענים שאין לראות במשפטנים נציגי הציבור שממונים על ידי שר המשפטים בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון ככאלה שיהיו מקובלים באופן אוטומטי על ידי האופוזיציה, אם כבר להיפך, ולשר המשפטים תהיה יותר השפעה על בחירתם.

אמיר אוחנה, יריב לוין, הצבעה במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
בראש סדר העדיפויות - בחירת השופטים. לוין/פלאש 90, יונתן זינדל

בסביבתו של לוין ביקשו בשבוע שעבר בחדרי המשא ומתן עם הנשיא קודם כול למנות ארבעה שופטים לבית המשפט העליון, ומשם להתחיל לשאת ולתת על המשך הפרטים - הצעה שנדחתה על ידי הנשיא.

בנוסף לכך, בהצעת החוק שעלתה בוועדת החוקה ושרוטמן ולוין מסכימים לעיקריה, נקבע שהרכב הועדה לבחירת שופטים יהיה של תשעה חברים אך שלקואליציה יהיה בה רוב של חמישה חברים לפי המפתח הבא: שר המשפטים ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה. שלושה חברי הכנסת - יו"ר ועדת החוקה ושני חברי כנסת אחרים, אחד מסיעות הקואליציה ואחד מסיעות האופוזיציה. בנוסף אליהם, יהיו חברים בוועדה נשיא בית המשפט העליון וכן שני שופטים בדימוס שימנה שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. בהצעה זו בחירת שופטים לעליון תעשה באמצעות חמישה חברים בלבד.

עוד בוואלה!

זוהר: משאל עם על המהפכה המשפטית? אנחנו לא במצב אופטימלי

לכתבה המלאה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, 16 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
דחיית המתווה שלו לא הפתיעה אף אחד. הרצוג/פלאש 90, יונתן זינדל

ומה יהיה הלאה? קבוצות המומחים השונות שניהלו את ההידברות עם הנשיא מנסות לגבש בימים אלה מתווה פעולה להמשך הדרך ולהמשך המגעים בבית הנשיא. סוגיה נוספת שמעסיקה את קבוצות אלה היא מי יצליח, בבוא העת ובמידה ויהיה מתווה שיוסכם על ידי הקואליציה, לדבר עם ראשי המחאה ולשכנע אותם להפסיק אותה. לפי שעה, הכול על השולחן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully