וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשמעות של צו המעצר הבינ"ל נגד פוטין היא סמלית בלבד

עודכן לאחרונה: 18.3.2023 / 11:12

בית המשפט הבינלאומי הפלילי בהאג החליט להוציא צו מעצר בגין פשעי מלחמה נגד נשיא רוסיה, אך במציאות אין לכך משמעות רבה, למעט העובדה שזאת הצהרה סמלית חזקה נגד פוטין. לביהמ"ש אין סמכות לעצור אותו או להעמיד את מנהיגה למשפט בהיעדרו - ורוסיה אינה מתכוונת להסגירו

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר אמש (שישי) כי ולדימיר פוטין "ביצע בבירור פשעי מלחמה", בעקבות פרסום ההחלטה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) להוציא נגד הנשיא הרוסי צו מעצר.

הנשיא האמריקני אמר כי ההחלטה של בית המשפט היא "מוצדקת". ההחלטה התקבלה לאחר שקבוצה בין ממשלתית האשימה את פוטין באחריות על חטיפת ילדים מאוקראינה. צו מעצר הוצא גם נגד מריה לבובה-בלובה, הנציבה לזכויות הילד של רוסיה בגין פשעי מלחמה.

משמעות הצו היא שאם אחד מהם ינסה להיכנס לאחת מ-123 מדינות ה-ICC, הרשויות של אותה מדינה תהיה מחויבת לעצור אותם ולהעבירם להאג.

רוסיה, שאינה מכירה בבית המשפט, הגיבה לצווים ואמרה כי מדובר בהחלטה "מזעזעת ובלתי מתקבלת", וכי הצווים "מבוטלים ואינם תקפים" משום שאינה מכירה בסמכותו. אך ביידן, שדיבר במסיבת עיתונאים אתמול, אמר: "אני סבור שהצו מוצדק, אך השאלה היא - לא רוסיה ולא ארצות הברית מכירות בבית המשפט - אך אני חושב שהצו מספק הצהרה חזקה מאוד".

ילדים אוקראינים בדונצק. רויטרס
ילדים אוקראינים ללא בית/רויטרס

רוסיה וארצות הברית היו חתומות בעבר על אמנת רומא - האמנה שביססה את קיומו של בית משפט פלילי בינלאומי - ארצות הברית לא אישררה את ההסכם, ורוסיה יצאה ממנו לאחר ביקורת בית המשפט על הסיפוח הרוסי של חצי האי קרים ב-2014.

ההאשמות נגד פוטין

בית המשפט טוען כי פוטין נושא באחריות פלילית על חטיפה ושליחה של ילדים אוקראינים לרוסיה מאז הפלישה בפברואר 2022. לבובה-בלובה היא הפנים הציבוריות של תוכנית הקרמלין שבמסגרתה ילדים ובני נוער נלקחים לרוסיה או לשטחים הכבושים על ידיה באוקראינה.

עוד בוואלה!

בכירים אוקראינים בירכו על ההחלטה להוציא צו מעצר לפוטין

לכתבה המלאה
בית הדין הבינלאומי בהאג. רויטרס
בית המשפט בהאג/רויטרס

מהו בית המשפט הפלילי הבינלאומי

בית המשפט הפלילי הבינלאומי נוצר לפני שני עשורים כגוף שאמור לחקור פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות, במסגרת אמנת רומא מ-1998. קודם לכן, מועצת הביטחון של ארצות הברית היתה זאת שגיבשה בתי משפט שיטפלו בזוועות במקומות כמו יוגוסלביה לשעבר ורואנדה.

בית המשפט הפלילי הבינלאומי ממוקם בהאג בהולנד. דמוקרטיות רבות הצטרפו לבית המשפט, כולל בריטניה ובעלות ברית אחרות של ארצות הברית. אך וושינגטון שמרה על מרחק מחשש כי בית המשפט אולי ירצה יום אחד לתבוע בכירים אמריקנים. גם רוסיה אינה חברה בבית המשפט.

חייילם אוקראינים בבחמוט. רויטרס
חיילם אוקראינים בבחמוט/רויטרס

מה המשמעות לפוטין

ארגוני זכויות אדם ברכו על הצו כצעד חשוב לקראת סיום ההתחמקות של רוסיה מאחריות על ביצוע פשעי מלחמה באוקראינה, אך הסבירות של משפט כל עוד שפוטין נותר בשלטון, היא מאוד נמוכה, משום שבית המשפט לא יכול לתבוע נאשמים בהיעדרם, ורוסיה לא תסגיר את אנשיה.

משרד החוץ הרוסי ציין כי רוסיה אינה חברה בבית המשפט. עם זאת, הצו עדיין מעמיק את הבידוד שלו במערב ועשוי להגביל את תנועותיו מחוץ לרוסיה.

מנהיג צבא המורדים ה-LRA באפריקה, ג'וזף קוני. רויטרס
מבוקש על ידי בית הדין. ג'וזף קוני/רויטרס

האם פוטין יעמוד למשפט

לבית המשפט אין סמכות לעצור מנהיגי מדינות מכהנים או להביא אותם למשפט. לכן הוא צריך להסתמך על מנהיגים וממשלות אחרות שיפעלו כ"שוטרים" שלו ברחבי העולם. קרוב לוודאי שנגד חשוד שמצליח להתחמק מתפישה לא יתקיים לעולם שימוע.

עם זאת, בשנה שעברה, התובע של בית המשפט הגיש בקשה להתקדם עם אישור האשמות בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות נגד ג'וזף קוני - מייסד "צבא ההתנגדות של האל" באוגנדה - אף שקוני נמלט מהחוק במשך שנים. קוני, שהפך ילדים חטופים לחיילים, מואשם ברצח, שעבוד, אונס ומתקפות נגד אוכלוסייה אזרחית. הבקשה עדיין נבחנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully