וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם דורש נסיגה מיידית של רוסיה מאוקראינה; פוטין מתמקד בשילוש הגרעיני

עודכן לאחרונה: 23.2.2023 / 17:06

בפעם האחרונה שהעצרת הכללית של האו"ם הצביעה בסוגיית המלחמה, 143 מדינות תמכו באוקראינה - ורק חמש תמכו ברוסיה. אוקראינה הוזהרה כי מספר זה עשוי לרדת ל-135 בהצבעה שתתרחש היום. פוטין צפוי לשאת נאום לרגל חג "יום מגן המולדת", שיתמקד בכוחות הגרעיניים של רוסיה

העצרת הכללית של האו"ם צפויה היום (חמישי) לתמוך ברוב גדול בהחלטה הדורשת מרוסיה נסיגה מיידית ובלתי מותנית מאוקראינה. עם זאת, סין, דרום אפריקה, הודו ומדינות רבות בחצי הכדור הדרומי ימשיכו להימנע ככל הנראה, בצעד שמבליט את ההתרחקות מהמערב בכל הנוגע למלחמה באוקראינה.

המדינות החברות דנו בהחלטה במשך שבועות, ובעלות הברית של אוקראינה נאלצו לשכנע את קייב בתקופה הזאת לא לדרוש דרישות ספציפיות כדי לא להסתכן בכך שכמה מדינות שהצביעו בעבר בעד הריבונות של אוקראינה, ישנו את דעתן כעת.

בפעם האחרונה שהעצרת הכללית של האו"ם הצביע על הנושא, 143 מדינות תמכו באוקראינה ורק חמש תמכו ברוסיה. אוקראינה הוזהרה כי מספר זה עשוי לרדת ל-135 בהצבעה היום, לרגל ציון שנה לפלישה הרוסית. עם זאת, אוקראינה ובעלות בריתה ניסו לשכנע מדינות כמו פקיסטן והודו עד הרגע האחרון להצביע נגד רוסיה. אתמול, בפתיחת הדיונים, בלארוס הספיקה להציע סעיף בהחלטה שחוסם כל ביקורת נגד רוסיה.

בווידאו: ג'ו ביידן מגיע ברכבת לפולין מקייב, אוקראינה/צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי , קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הגיע לביקור פתע בקייב ונפגש עם הנשיא וולודימיר זלנסקי. קייב, יום שני/רויטרס
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, בנאום מצב האומה במוסקבה ב-21 בפברואר 2023. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום שלישי בנאום מצב האומה, מוסקבה/רויטרס

אוקראינה קיוותה, על פי דיווח ה"גרדיאן", לכלול התייחסות בהחלטה לתוכנית השלום בת עשרת הסעיפים שלה, שקודמה לראשונה בפסגת 20G בבאלי. היא קיוותה גם שתהיה קריאה ברורה להקמת בית משפט בינלאומי שמטרתו לתבוע את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בגין פשע תוקפנות.

בחצי הכדור הדרומי שואפות מדינות להביא לסיום מהיר של המלחמה, ואינן רוצות שבית משפט בינלאומי לפשעי מלחמה יאיים על האפשרות של הסכם עם רוסיה. לכן, ההחלטה מתייחסת ל"צורך להגיע, מהר ככל האפשר, לשלום מקיף, צודק וארוך טווח בהתאם לעקרונות אמנת האו"ם". ההחלטה קוראת גם ל"מדינות החברות ולארגונים בינלאומיים להגביר את התמיכה במאמצים הדיפלומטיים להשגת שלום מקיף, צודק וארוך טווח באוקראינה, בהתאם לאמנת האו"ם".

ההחלטה מכירה גם בחששות הגדולים "לאור ההשפעה השלילית של המלחמה על הביטחון התזונתי, האנרגטי והגרעיני והסביבתי ברחבי העולם".

בנוסף, היא קובעת כי "יש צורך להבטיח לקיחת אחריות על הפשעים החמורים ביותר במסגרת החוק הבינלאומי שבוצעו על שטח אוקראינה, באמצעות חוקרים עצמאים והוגנים ותביעות ברמה לאומית או בינלאומית, ולהבטיח צדק בעבור כל האזרחים ומניעת פשעים בעתיד".

במרץ, עשרה ימים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, 141 מ-193 החברות בעצרת הכללית הצביעו לגנות את הצעד. שישה חודשים לאחר מכן, מספר גדול עוד יותר של מדינות תמכו בזכות של אוקראינה לריבונות ושלמות טריטוריאלית. לאחר סיפוח ארבעת המחוזות באוקראינה על י די פוטין, 143 מדינות תמכו בהחלטה באוקטובר שקובעת כי הסיפוח אינו חוקי.

עם זאת, מדינות רבות שתמכו באוקראינה באופן עקרוני, סירבו להצטרף לסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על רוסיה, כולל הודו, ברזיל, אינדונזיה ומדינות ערב. רק 93 מדינות באו"ם תמכו בהחלטה להשעות את רוסיה מהמועצה לזכויות אדם של האו"ם באפריל.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נושא נאום מצב האומה בפני האסיפה הפדרלית במוסקבה, 21.2, 2023. רויטרס
נאום מצב האומה במוסקבה, יום שלישי/רויטרס
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בסרטון מוקלט בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2022. רויטרס
נשיא אוקראינה זלנסקי בעצרת הכללית של האו"ם, ספטמבר 2022/רויטרס

"יום מגן המולדת ברוסיה"

פוטין צפוי להתמקד היום שוב בסוגיית הגרעין - בנאום לציון חג "יום מגן המולדת ברוסיה".
החג נועד לציין את האנשים שמשרתים או שירתו בכוחות המזוינים הרוסים (גברים ונשים). באופן בלתי רשמי, יום זה הוא המקבילה של יום האישה הבינלאומי שמצוין ב -8 במרץ.

"כמו קודם, נקדיש תשומת לב מיוחדת לחיזוק השילוש הגרעיני (כלי נשק גרעיניים שניתן לשגר הן מהים (באמצעות צוללות), הן מהיבשה (טילים בליסטיים) והן מהאוויר (מפציצים)", אמר הנשיא הרוסי. הוא הוסיף כי לראשונה הטילים הבליסטיים הבין יבשתיים Sarmat שמסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים, ייכנסו לשימוש השנה. "המשיך בייצור ההמוני של מערכות היפרסוניות מבוססות אוויר ונתחיל של טילי זירקון היפרסוניים מבוססי ים", אמר פוטין הבוקר.

רוסיה צפויה להתחיל מחר תרגיל צבאי עם סין בדרום אפריקה. אתמול נפגש פוטין עם הדיפלומט הבכיר בסין, וואנג יי, והודיע כי מנהיג סין שי ג'ינפינג יבקר במוסקבה. שי צפויל שאת מחר "נאום שלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully