וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום פוטין: רוסיה משעה השתתפותה באמנה לצמצום נשק גרעיני

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 17:09

הנשיא הרוסי נאם בפני שני בתי הפרלמנט לגבי מצב "המבצע הצבאי המיוחד" שלו, המטרות העתידיות והחזון לרוסיה בהמשך הדרך. על הנאום העיב ביקורו המפתיע על נשיא ארה"ב ביידן בקייב, שהביע סולידריות ותמיכה בלתי מעורערת באוקראינה

בווידאו: נאום פוטין לרגל שנה למלחמה באוקראינה/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא היום (שלישי) נאום מצב האומה בפני האסיפה הפדרלית ואמר כי "עשינו את כל מה שאפשר כדי לפתור את בעיית דונבס בדרכי שלום, אך המערב הכין תרחיש אחר". פוטין שפנה לשני בתי הפרלמנט, אמר גם כי אוקראינה ביקשה נשק מהמערב עוד לפני תחילת ה"מבצע הצבאי". הנאום מגיע בזמן סמלי, ימים ספורים לפני ציון שנה ליום שבו פוטין הודיע על פלישה לאוקראינה.

בנאום, נשיא רוסיה הציע את הניתוח שלו למצב הבינלאומי ואמר כי המערב "הוציא את השד מהבקבוק" בכך שהתחיל את המלחמה, בעוד רוסיה עשתה הכל כדי לעצור אותה. הוא הוסיף כי רק לארצות הברית יש מספר גדול מאוד של בסיסים צבאיים ברחבי העולם והאשים את המערב בהפיכת אוקראינה ל"אנטי-רוסית" לפני זמן רב.

"צעד אחר צעד, בזהירות ובעקביות, נפתור את המשימות שעומדות בפנינו. מאז 2014, אנשי דונבס נלחמים, מגנים את זכותם לחיות על אדמתם, לדבר בשפתם. הם נלחמו ולא ויתרו גם תחת מצור, הפגזות בלתי פוסקות ושנאה גלויה מהמשטר בקייב. הם האמינו וציפו מרוסיה שתיחלץ לעזרתם", אמר פוטין. הוא הוסיף כי המערב תומך ב"בוגדים" שמתנגדים לצעדי רוסיה והודה לעם הרוסי על "אומץ הלב והנחישות" שלו בתמיכה ב"מבצע הצבאי המיוחד באוקראינה".

פוטין הודיע גם כי רוסיה משעה את השתתפותה באמנה לצמצום נשק גרעיני New START שנחתמה ב-2010 בפראג. האמנה, שהוארכה ב-2021 לחמש שנים נוספות, מגבילה את מאגרי הנשק הגרעיני האסטרטגי של רוסיה ושל ארצות הברית. "אני נאלץ להודיע היום כי רוסיה משעה את השתתפותה באמנה", אמר פוטין למחוקקים במוסקבה לקראת סוף נאומו.

פוטין טען גם, מבלי לספק ראיות, כי כמה אנשים בוושינגטון שוקלים לחדש ניסויים גרעיניים. משרד ההגנה והתיאום הגרעיני צריכים לכן להיות מוכנים לנסות את הנשק הגרעיני הרוסי, אם יהיה בכך צורך. "כמובן שלא נעשה זאת ראשונים. אך אם ארצות הברית תבצע ניסויים, אזס גם אנחנו. שלאיש לא יהיו אשליות מסוכנות לגבי הריסת המאזן האסטרטגי הגלובלי. לפני שבוע חתמתי על צו לגבי הצבת מערכות אסטרטגיות חדשות".

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, בנאום מצב האומה במוסקבה ב-21 בפברואר 2023. רויטרס
פוטין בנאום/רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא נאום לרגל השנה החדשה במטה המחוז הצבאי הדרומי ברוסטוב על הדון/רויטרס
בווידאו: לראשונה מפרוץ המלחמה: הנשיא ביידן מבקר באוקראינה/מתוך טוויטר, רויטרס
נהנשיא ג'ו ביידן והנשיא וולודימיר זלנסקי, במהלך ביקור ביידן בקייב. רויטרס
הנשיא ביידן מתחבק עם הנשיא זלנסקי. קייב, אתמול/רויטרס

לדברי יהושע קליסקי, ד"ר לפיזיקה וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, "מדובר במהלך דרמטי שמחזיר אותנו לתקופת המלחמה הקרה על כל הסיכונים הכרוכים בכך. הסכם הפיקוח מונע הפצה של נשק גרעיני או חומרים גרעיניים, ואוסר על שימוש בנשק גרעיני אלא במקרי קיצון.

"ההכרזה של פוטין בפני האומה הרוסית למעשה משחררת אותו מהכבלים של האמנה - ואולי אף חושפת את כוונותיו להמשך תהליכים כגון שימוש בנשק גרעיני טקטי בשדה הקרב או הפצת רכיבים קריטיים הקשורים לנשק גרעיני למדינות 'סוררות' בדגש על איראן, בנימוק של הגברת שיתוף הפעולה עם איראן".

הקרמלין מתכנן לערוך הופעה חגיגית באצטדיון לוז'ניקי מאוחר יותר היום. מחר יכונסו למושב יוצא דופן הדומה והמועצה הפדרלית.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הפתיע אתמול את העולם והגיע לביקור בקייב, בירת אוקראינה, לרגל יום השנה למלחמה באוקראינה. ביידן נפגש עם הנשיא וולודימיר זלנסקי ועם אשתו אולנה זלנסקה בארמון הנשיאותי והתחייב לעמוד לצד אוקראינה כל עוד יידרש.

ביידן בילה כמה שעות בקייב והמשיך לפולין, שאליה הגיע אמש. היום צפוי הנשיא האמריקני להיפגש עם הנשיא הפולני אנדז'יי דודה, לצד מנהיגים אחרים של מדינות נאט"ו ממזרח אירופה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נוחת בפולין, 21.2. 2023. GettyImages
הנשיא ביידן נוחת הלילה בפולין/GettyImages

בביקור בקייב אמר ביידן כי ,כשפוטין החל את הפלישה שלו לפני כמעט שנה, הוא חשב שאוקראינה חלשה והמערב מפולגץ הוא חשב שיוכל להחזיק מעמד ולהביס אותנו. אך הוא טעה בגדול. המחיר שאוקראינה נאלצה לשלם הוא יוצא דופן בגובהה. ההקרבה היתה גדולה מדי...אנחנו יודעים שימים, שבועות ושנים קשות לפנינו".

ביידן צפוי גם לשאת נאום בפולין לגבי האופן שבו ארצות הברית סייעה לגייס את העולם לתמיכה באוקראינה ולהדגיש את התמיכה האמריקנית בחזית המזרחית של נאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully