וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן היסוד במכתב לקהילות היהודיות: מודאגים עמוקות מהאירועים המטרידים המתרחשים בישראל

עודכן לאחרונה: 15.3.2023 / 20:13

הנהלת ארגון גיוס התרומות המרכזי לישראל שיגרה מכתב לכל שלוחות ומגביות קרן היסוד עם התייחסות חריגה למהפכה המשפטית והמחאה: "ערכים יהודיים, דמוקרטיה ושלטון החוק הם חלק יסודי מקיומה של ישראל ולעולם אין להתפשר עליו", כתבו, והביעו תמיכה במאמצי הנשיא לפשרה

בווידאו: הנשיא הרצוג: "אנחנו במצב חמור, חמור מאד; שעלולות להיות לו השלכות מדיניות, כלכליות, חברתיות וביטחוניות"/צילום: יותם רונן

קרן היסוד, ארגון גיוס התרומות המרכזי לישראל, שלחה היום (רביעי) מכתב לכל שלוחות ומגביות הקרן, בו היא מסרה כי הארגון "מודאג עמוקות מהאירועים המטרידים המתרחשים בישראל". במכתב מסרה הנהלת הארגון כי היא תומכת במאמצי הנשיא לפשרה והידברות, והוסיפה כי "ערכים יהודיים, דמוקרטיה ושלטון החוק הם חלק יסודי מקיומה של ישראל ולעולם אין להתפשר עליו".

מדובר בהצהרה חריגה מטעם קרן היסוד, הארגון המרכזי שמגייס תרומות בישראל מתורמים יהודים עשירים ומגביות בקהילות יהודיות ברחבי העולם, ואחד מארבעת המוסדות הלאומיים החוסים תחת הקונגרס הציוני. הקרן מגייסת עשרות מיליוני דולרים בשנה שמועברים לעמותות ופרויקטים שונים בתחום החינוך, הרווחה, העליה והקליטה ועוד, ושומרת בדרך כלל על ניתוק וריחוק מופגן מכל עיסוק פוליטי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידה של קרן היסוד, בנייני האומה, ירושלים, 16 באפריל 2018. יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו בועידה של קרן היסוד/פלאש 90, יונתן זינדל

"אלו ימים מאתגרים מאוד עבור ישראל והקהילות היהודיות ברחבי העולם. המראות של מאות אלפי ישראלים שמפגינים בקביעות ברחובות ומשמיעים את קולם נגד הרפורמות המוצעות במערכת המשפט מדאיגים מאוד ועם זאת מעוררות השראה ומוכיחות שישראל היא דמוקרטיה משגשגת", נכתב בפתח ההצהרה. "לאורך ההיסטוריה שלה ידעה ישראל משברים וחילוקי דעות. קרן היסוד תמיד שאפה להישאר מעל הפוליטיקה, לשרת כדוגמה לארגון שתומך במה שמחבר אותנו ביחד ולא מה שמפריד בינינו".

אתמול נחשף בוואלה כי המחאה נגד הממשלה הגיעה גם לקרן היסוד, וכי ראשי קרן היסוד בציריך שיגרו השבוע מכתב להנהלת הארגון בו דרשו להשמיע קול נגד המהלכים שהממשלה מקדמת, ורמזו כי הם מאיימים על המשך גיוס התרומות והמגביות לישראל. עם זאת, בכירים בקרן היסוד אמרו לוואלה כי ההצהרה של גרונדורג ולואי תוכננה מזה זמן מה בעקבות ההתפתחיות הדרמטיות בישראל - המהפכה המשפטית והמחאה המתרחבת נגדה - וכי לא מדובר בתגובה למכתב שנשלח מטעם שלוחת קרן היסוד בציריך.

ההצהרה של הנהלת קרן היסוד מתייחסת ישירות לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה ולחששות ולביקורת של האופוזיציה והמחאה עליה. "ערכים יהודיים, דמוקרטיה ושלטון החוק הם חלק יסודי מקיומה של ישראל ולעולם אין להתפשר עליו - השקפה שהנהגת קרן היסוד מאמינה מאוד", נכתב בהצהרה.

תורמים בקרן היסוד מזהירים: נקפיא כספים ומגביות. ללא, אתר רשמי
מכתב בו מזהירים תורמים בקרן היסוד: "נקפיא כספים ומגביות"/אתר רשמי, ללא

"למרבה הצער, הטון והרטוריקה של הדיון הציבורי מידרדרים מדי יום ביומו. זה מאיים לקרוע את המרקם שמאחד את ישראל והקהילות היהודיות ברחבי העולם", נמסר במכתב, "אנחנו מודאגים באופן עמוק מההשפעות השליליות על האחדות והסולידריות של החברה הישראלית והעם היהודי ברחבי העולם כולו". ראשי קרן היסוד גם הביעו במכתב תמיכה במאמצי נשיא המדינה יצחק הרצוג "להביא את הצדדים יחד ולקדם דיאלוג מכבד המוביל לפתרון שלא יתפשר על ערכי הדמוקרטיה ושלטון החוֹק".

כפי שפורסם אתמול בוואלה, ראשי שלוחת קרן היסוד בציריך שלחו השבוע מכתב חריף להנהלת הארגון בישראל בו הביעו מחאה על מהלכי הממשלה בישראל. "האחריות ההדדית שלנו היא לא רק במתן כסף. בזמן שאנו צופים כיצד החזון המדהים הזה שנקרא ישראל מאוים ומתרוקן מתוך ערכים שאנו מאמינים וחולקים. התמיכה שלנו היא ללא תנאי כל עוד מכבדים את העקרונות הבסיסיים של האנושות וכל עוד ישראל ממשיכה להיות מחויבת לעקרונות של שיטה ליברלית ודמוקרטית".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 11 במרץ 2023. ראובן קסטרו
מפגינים נגד המחאה המשפטית/ראובן קסטרו

במכתב הם לא התייחסו ישירות למהפכה המשפטית אלא ציינו בעיקר את חוק עונש מוות למחבלים שעבר בשבוע שעבר בקריאה טרומית במליאת הכנסת כ"קו אדום". "אנחנו אבלים על הנרצחים היהודים וגם על החיים והנפגעים של הפלסטינים", נכתב במכתב; "אבל לאחר שהצעת חוק עונש המוות התקבלה בהצבעה ראשונית ראשונית בפרלמנט של מדינת היהודים. אנחנו לא יכולים יותר לעמוד בצד בשקט. זה היה כמו קו אדום עבורנו. זו לא ישראל שבה אנחנו רוצים לתמוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully