וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ישראלי על הסכם איראן-סעודיה: "נבע מחולשת ממשלת ביידן והממשלה הקודמת"

עודכן לאחרונה: 10.3.2023 / 20:26

במהלך ביקור רה"מ ברומא טען הבכיר כי המגעים בין שתי המדינות החלו ב-2021, בזמן שארה"ב ניסתה להגיע להסכם גרעין חדש עם איראן. לדבריו, "הייתה תחושה של חולשה אמריקנית וישראלית, ולכן הסעודים פנו לאפיקים אחרים"

בווידאו: נתניהו: "המשימה החשובה ביותר שלי היא לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני"/צילום: רוני כנפו

בכיר ישראלי אמר היום (שישי) בתדרוך לכתבים שמלווים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו ברומא כי ההסכם בין ערב הסעודית לבין איראן הוא תוצאה של תחושה סעודית כי ארצות הברית והממשלה הקודמת בישראל הפגינו חולשה כלפי איראן.

לדבריו, המגעים בין איראן לבין סעודיה החלו בשנת 2021 במהלך כהונת הממשלה הקודמת בישראל וכשארצות הברית רצה להסכם גרעין חדש עם איראן. לכן, הוא הוסיף, הסעודים גם פנו לסין כמשקל נגד לארצות הברית. "הייתה תחושה של חולשה אמריקנית וישראלית, ולכן ערב הסעודית פנתה לאפיקים אחרים", אמר הבכיר הישראלי. "היה ברור לאן הם הולכים. שישאלו (חברי הממשלה הקודמת בישראל) למה זה התחיל אצלם ולמה זה התקדם אצלם".

הבכיר הישראלי אמר כי ההסכם בין סעודיה לאיראן לא יפגע במאמצים לקדם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה. "מה שקורה במישור הדיפלומטי זה לא מה שקורה מתחת לפני השטח", הוא אמר. לדבריו, ככל שהעמדה המערבית והישראלית נגד איראן תהיה חזקה יותר, ויהיה ברור שיש איום צבאי אמין על איראן - כך המדיניות המעשית של סעודיה תהיה התקרבות לישראל. "העמדות של ישראל וארצות הברית יותר קובעות לאורך זמן מאשר ההסכם של סעודיה עם איראן", אמר הבכיר הישראלי. "עכשיו העמדה במערב מתחילה להשתנות אבל היא לא השתנתה מספיק".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפנסילבניה. 30 באוגוסט 2022. רויטרס
"סעודיה חיפשה אפיקים אחרים". ביידן/רויטרס

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לדברי הבכיר הישראלי: "כשהאמריקנים כמעט חתמו על הסכם עם איראן הממשלה שלנו עזבה כל נושא אחר, התמקדנו בזה, עבדנו, שכנענו, נפגשנו, עבדנו בזה 24/7. עכשיו איראן רצה לגרעין, מעשירה אורניום ל-84%, סוגרת הסכם עם סעודיה וממשלת הימין על מלא? לא איראן, לא פיגועים, לא כלכלה, לא יוקר המחייה. כל מה שמעניין אותם זה רק להרוס את הדמוקרטיה ולקרוע את העם. אה, וגם סופי שבוע ברומא".

מוקדם יותר היום מתחו ראשי האופוזיציה ביקורת על הממשלה, בעקבות חידוש היחסים בין ערב הסעודית לאיראן. לפיד כתב בציוץ בטוויטר כי מדובר ב"כישלון גמור ומסוכן של מדיניות החוץ של ממשלת ישראל". לדבריו, זו קריסה של חומת ההגנה האזורית שהתחלנו לבנות מול איראן. זה מה שקורה כשמתעסקים כל היום בטירוף המשפטי במקום לעשות את העבודה מול איראן ולחזק את היחסים עם ארצות הברית".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הוסיף כי מדובר בהתפתחות מדאיגה. "האתגרים הביטחוניים האדירים הניצבים מול מדינת ישראל גוברים, וראש הממשלה והקבינט שלו עסוקים בהפיכה משטרית", מסר. "כמי שהיה שותף שנים ארוכות לבנייה ותחזוק של ברית המתונים - אני קובע שביטחון ישראל ואזרחיה נזנח על ידי נתניהו ואלו התוצאות". ‏חבר הכנסת גדעון סער כתב בטוויטר: "נתניהו הבטיח שלום עם סעודיה. בסוף הם עשו אותו עם איראן. ליגה אחרת אומרים לכם".

עוד בוואלה!

לאחר הנחיית היועמ"שית: המפכ"ל מקפיא את הדחת מפקד מחוז תל אביב

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי ויורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן. מפוצלת.. רויטרס, עיבוד תמונה
חידשו את היחסים אחרי נתק של שבע שנים/עיבוד תמונה, רויטרס

לפני כן הודיעו איראן וערב הסעודית על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, אחרי נתק ממושך בין שתי היריבות המרות שנמשך יותר משבע שנים. לפי ההצהרות המשותפות, השגרירויות בטהראן ובריאד ייפתחו בתוך חודשיים ושרי החוץ של שתי המדינות ייפגשו בקרוב.

ראש המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, הודה לסין על תפקידה בתיווך בין הממלכה הסונית לרפובליקה השיעית, שניתקו את יחסיהן ב-2016 בעקבות הוצאה להורג של איש דת שיעי סעודי. לא ברור כיצד הנורמליזציה בין המדינות תשפיע על קידום היחסים בין ערב הסעודית לישראל, אך שמחאני אמר כי ההסכם "יהיה מכשול משמעותי לנוכחות ולמעורבות של המשטר הציוני באזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully