וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא המדינה: "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם"

עודכן לאחרונה: 6.3.2023 / 14:57

הנשיא אמר את הדברים במפגש חירום שכינס בו נכחו 100 ראשי רשויות. הוא הוסיף כי כעת קיומו של הסכם תלוי במנהיגי המדינה, אם "ישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכל". הרצוג הבהיר כי המתווה שגיבש נותן מענה לשני הצדדים, אך לא התייחס בהודעתו לדרישה לעצירת החקיקה

בווידאו: הרצוג קרא לעצור את החקיקה של הרפורמה המשפטית/צילום: לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג כינס היום (שני) מפגש חירום של 100 ראשי ערים ורשויות מקומיות, שם אמר כי "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים". הרצוג הוסיף כי עכשיו ההסכם תלוי בראשי הקואליציה והאופוזיציה: "שיצליחו להתעלות לגודל הרגע, שיבינו את האלטרנטיבה הנוראה שצופנת בחובה הסיטואציה מעבר לדלת ושישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכל. שיממשו את הרגע החוקתי המכונן הזה שאנחנו נמצאים בפניו ויכולים לממש אותו".

הנשיא מתכוון להציג בימים הקרובים מתווה מחודש לפתרון המשבר החוקתי על רקע המהפכה המשפטית שמתבסס על השיחות שהתקיימו בבית הנשיא עםמשפטנים ואנשי ציבור בשבועות האחרונים.

בחודש שעבר, הציג הנשיא מתווה של חמש נקודות לפתרון המשבר, אך בקואליציה סירבו לעצור את החקיקה כדי לדון בו. הרצוג המשיך בכל זאת לנסות לקדם מתווה והידברות, למרות ההתעלמות של הקואליציה מדרישתו וכעת הוא מתכוון להציג מתווה חדש.

נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
על מנהיגי הקואליציה והאופוזיציה "לשים את המדינה מעל הכל"/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

לפי גורמים המעורבים בשיחות בבית הנשיא, "היתה התקדמות במגוון רחב של נושאים ושני הצדדים - תומכי הרפורמה ומתנגדיה - הלכו כברת דרך". עם זאת, לפי הגורמים, מוקד המחלוקת המרכזי היה ונותר נושא השליטה של הקואליציה בהרכב הוועדה לבחירת שופטים.

בהתייחס למחלוקת המרכזית הרצוג אמר בדבריו כי "המתווה המתגבש כולל גיוון של הרשות השופטת תוך שמירה על הדמוקרטיה - עכשיו זה תלוי במנהיגים", כך רמז שהוא יציג פתרון גם לנושא המחלוקת בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, פתרון שיאפשר לשנות את הרכב בית המשפט העליון מבלי שתהיה פוליטיזציה של הליך הבחירה.

הנשיא פירט כי המתווה שמגבש "כולל שיקוף נרחב של מגוןן הדעות והקהילות, הוא מניח יסודות חוקתיים חשובים והיסטוריים, הוא מעגן מבנה בריא של איזון בין הרשויות, הוא שומר על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם מכל משמר. ועל עצמאות ואי תלות של מערכת המשפט".

עוד חזר והבהיר כי "הרפורמה כפי שהיא כרגע מסכנת את היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל". עם זאת, בהודעת הנשיא אין התייחסות לדרישה לעצירת החקיקה.

עוד בוואלה!

אלמנתו של עמנואל מורנו: "לא קוראת לפשרה ולא לעצירה. מבקשת שנשב יחד"

לכתבה המלאה

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס להודעת הנשיא וקרא לקואליציה להקשיב לנשיא: "תודיעו על עצירה מיידית של החקיקה ונשב לדון במתווה שהוא מכין".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס בכנס לציון יום האישה הבינלאומי בכנסת לדברי נשיא המדינה: "הדברים תלויים בדבר אחד פשוט - לעצור את תהליך החקיקה ולהגיע להידברות"

יו"ר המרכז לשלטון מקומי, חיים ביבס אמר במפגש עם הנשיא כי "הגענו אלייך ראשי השלטון המקומי כדי לחזק יחד איתך תהליך הדיברות מיידי, לקרוא מכאן לכל מנהיגי המדינה לקחת אחריות. העיניים נשואות אליכם" ביבס קרא למניהגי הקואליציה והאופוזיציה לעזוב הכל - ולהידבר: "תכנסו שבועיים שלושה לחדר ותדברו כדי לפתור את הבעיה. שום הישג בשום תחום לא יזקף כהישג ויהיה בטל ב-60 אם תהיה פה מלחמת אחים".

פורום המרצות והמרצים למשפטים, המאגד למעלה מ-120 מומחים למשפטים, הגיב להודעת הנשיא ואמר כי "אל לאופוזיציה להשיב להצעת הנשיא לפני שהמתווה מתפרסם ויש לתת לציבור הזדמנות לגבש את עמדתו בנוגע אליו".

הפורום הדגיש כי "כל מתווה חייב לכלול עסקת חבילה שמרכיב הכרחי בה הוא עיגון ושריון של זכויות האדם, ובראשן הזכות לשוויון, בהן אין לפגוע בכל רוב שהוא. מרכיב הכרחי נוסף הוא 'חוק יסוד: החקיקה' שיקבע ששינויים לחוקי יסוד צריכים להיעשות בהסכמה רחבה ולא באמצעות רוב רגיל. אסור שהליכי בחירת שופטים יהיו בשליטתה הבלעדית של הקואליציה, במישרין או בעקיפין. אסור לפגוע בסמכות לביקורת שיפוטית על חקיקה ובמקרים הנחוצים גם על חקיקת יסוד".

פרופסור ברק מדינה, לשעבר רקטור ודיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, אמר לוואלה: "אני חושב שזאת התנהלות אנטי-דמוקרטית מצד הנשיא, לקרוא לראשי האופוזיציה להסכים למתווה שציבור הבוחרים אינו מודע לתוכנו. הכרחי שנוסח מתווה הנשיא יתפרסם לפני שהאופוזיציה תמסור את עמדתה ביחס אליו".

כמו כן, גורמים במחאת "הגלימות", מטה המאבק של עורכי הדין במהפכה המשפטית, אמרו לוואלה כי "הטעות הכי גדולה תהיה "להלבין" את ההפיכה המשטרית באמצעות 'הידברות', אין חצי דמוקרטיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully