וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד נוסף במהפכה המשפטית: הכנסת אישרה הארכה למועד מינוי נציגי הוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 22:54

הכנסת התכנסה באופן חריג כדי לדחות בשלושה חודשים את מועד מינוי נציגי הכנסת בוועדה, כך שבזמן הזה תושלם החקיקה שתאפשר לקואליציה להשלים את הרוב אותו היא מבקשת ליצור הרפורמה

בווידאו: שבת תשיעית ברציפות של מחאה: עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: קארין שגיא, יעל ברש, ראובן קסטרו

מליאת הכנסת אישרה הערב (ראשון) את ההצעה לתיקון תקנון הכנסת שקובע כי על הכנסת לבחור בתוך ארבעה חודשים מיום כינונה את נציגיה לוועדות הבחירה והמינוי לוועדות לבחירת שופטים, דיינים קאדים וקאדים מד'הב. כעת, לפי ההצעה, תינתן הארכה של שלושה חודשים נוספים, כך שהמועד האחרון לבחירת נציגי הכנסת בוועדות אלו יהיה ב- 15.6.23, שבעה חודשים ממועד תחילת כהונתה. 51 חברי כנסת תמכו בהצעה לעומת 47 שהתנגדו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "הסיבה לתיקון המוצע היא הדיונים המתקיימים בימים אלה בוועדת החוקה, חוק ומשפט בהצעת חוק מטעמה הכוללת תיקונים שונים לחוק-יסוד: השפיטה, ובהם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

על מנת לאפשר לוועדת החוקה להשלים את דיוניה, ולהימנע ממצב שבו הכנסת תבחר את נציגיה לפרק זמן קצר, מוצע לדחות את המועד האחרון לבחירת נציגי הכנסת בוועדות הבחירה והמנוי השונות בשלושה חודשים נוספים".

יריב לוין, שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
מקדמי החקיקה, רוטמן ולוין/ראובן קסטרו

כינוס המליאה הערב היה צעד חריג כדי שהקואליציה תוכל להמשיך לקדם את החקיקה שתאפשר לנציגיה להיות רוב בוועדה לבחירת שופטים, בהתאם לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה.

הבוקר, ועדת החוקה התכנסה להצבעה חוזרת, בסיומה אושרו סעיפי המהפכה המשפטית שכבר עברו ביום רביעי בוועדה, ובהם פסקת ההתגברות וצמצום דרמטי של ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים של הכנסת. ההצבעה נדרשה נוכח טענות של חברי כנסת באופוזיציה, לפיהן טרם מוצה הדיון סביב זכויות יסוד שעשויות להיפגע כתוצאה מהחקיקה.

גם הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה התכנסה היום כדי לדון בחוק הנבצרות שנועד למנוע מהיועמ"שית ומבג"ץ להוציא את נתניהו לנבצרות, וכן כדי לקדם גם את "חוק דרעי 2", שמבטל את הביקורת השיפוטית על מינויי שרים. חוק זה עשוי לסייע גם לאיתמר בן גביר, שנגד מינויו לתפקיד שר לביטחון לאומי נידונה עתירה בבג"ץ.

עוד בוואלה!

"הטייסים חשים רעידת אדמה, מרגישים שהחוזה עם המדינה התערער"

לכתבה המלאה
רה"מ יאיר לפיד ובני גנץ. ראובן קסטרו
דורשים עצירת חקיקה. לפיד וגנץ/ראובן קסטרו

היום קראו שר המשפטים לוין, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת החוקה רוטמן לראשי האופוזיציה להיפגש להידברות אצל הנשיא יצחק הרצוג ביום שלישי הקרוב. בקואליציה רוצים לנצל את חופשת הפורים כדי לנהל שיחות עם האופוזיציה, שדורשת את עצירת החקיקה כתנאי להידברות.

בתגובה להזמנתם מסר ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "תהיה הידברות רק ברגע שיודיעו על עצירת חקיקה". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: "שר המשפטים ויו"ר ועדת החוקה היקרים - די עם הספינים. ועדת החוקה מכונסת עכשיו ודוהרת קדימה, ואתם מבקשים שנגיע לדבר? לא צריך לחכות ליום שלישי, תודיעו שאתם עוצרים - וניפגש עוד היום אצל נשיא המדינה".

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר שמגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully