וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה אישרה מחדש את הצעת החוק על פסקת ההתגברות וצמצום הביקורת השיפוטית

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 11:34

חברי אופוזיציה ביקשו לקיים דיון חדש על ההשלכות של שני החוקים שכבר אושרו לקריאה ראשונה. לפי הייעוץ המשפטי, יש חשש שייפגעו זכויות כמו חופש הביטוי, הזכות להליך הוגן והזכות לשוויון. "אזרחי ישראל נותרים חשופים לפגיעה בזכויות אדם"

שידור ישיר מוועדת החוקה (צילום: ערוץ הכנסת)

LIVE

ועדת החוקה אישרה הבוקר (ראשון) מחדש בהצבעה חוזרת (רביזיה) את החוק שמצמצם את הביקורת השיפוטית על חוקים רגילים ועל פסקת ההתגברות. הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה בשבוע שעבר, אך חברי כנסת מהאופוזיציה ביקשו לקיים דיון נוסף טרם ההצבעה על הזכויות שעלולות להיפגע עקב הצעת החוק ולפני שהוועדה מאשרת את הנוסח לקריאה ראשונה.

על פי נוסח הוועדה שאושר, הסמכות לבטל חקיקה ראשית תוגבל למקרים של פגם הליכי או למקרים שבהם "החוק סותר בבירור הוראה בחוק-יסוד, שהרוב הנדרש לשינויה או התנאים לפגיעה בה קבועים בחוק-יסוד".

חברי הוועדה ביקשו התייחסות להשלכות היקף הביקורת השיפוטית, ולפגיעה אפשרית בזכויות. במסמך הייעוץ המשפטי שחיבר עו"ד גור בליי נכתב בין היתר כי יש חשש שיפגעו זכויות כמו חופש הביטוי, הזכות להליך הוגן, הזכות לשוויון, חופש התנועה ועוד זכויות שנגזרות מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. לפי המסמך, פסקת ההתגברות עלולה לפגוע בחוקים כמו עקרון הפומביות, שלפיו דיונים יתקיימו בדלתיים פתוחות וכן תקנות בכנסת הנוגעות לסדרי הצבעה, זמני כינוס הכנסת אחרי בחירות ועוד.

שמחה רוטמן, דיון ועדת החוקה, 1 במרץ 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יו"ר הוועדה רוטמן/פלאש 90, יונתן זינדל

במהלך הדיון הביעו חברי האופוזיציה את התנגדותם להליך. ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) אמרה: "העובדה שאתם חושבים שתצליחו להשתיק ציבור כל כך גדול, להשתיק אותנו - היא טעות. נעשה כל מה שביכולתינו כדי למנוע הפיכה שלטונית. לאזרחי ישראל מגיע מדינה יהודית ודמוקרטית, כן גם דמוקרטית".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי משמעות הצעת החוק היא "לנעול את שעריו של בית המשפט העליון בפני אזרחים שייפגע מחקיקה של הכנסת. רשימת הזכויות שכאן מלמדת על פגיעה קשה בזכויות אדם בסיסיות. אין מנוס מלראות דמיון גדול בין מה שאתם עושים כאן למה שקרה במדינות כמו הונגריה ופולין, אנחנו לא רוצים להידמות להם. יש עוד הזדמנות לעצור".

ח"כ גלעד קריב (העבודה) תקף את יו"ר הוועדה רוטמן ואמר כי ההצבעה החוזרת בוועדה היא בגלל "שהייעוץ המשפטי הוציא לך כרטיס צהוב". לדבריו, "חוות הדעת של הייעוץ המשפטי מלמדת כמה אזרחי ישראל נותרים חשופים לפגיעה בזכויות בסיסיות שלהם. אתם מצמצמים הגנה על חסינות חברי הכנסת ופוגעים ביכולת לקבוע את משך כהונת הכנסת".

עוד בוואלה!

מסימטריה עם פורעי חווארה ועד אגדות על ניסיון לינץ' - מכונת השקרים של אנשי נתניהו לא נחה

לכתבה המלאה

הצעות החוק הן חלק מהמהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה אל מול מחאה רחבה. המהפכה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר שמגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully