וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להנחיית בן גביר: שבתאי ביקש לאפשר את חסימת איילון

עודכן לאחרונה: 4.3.2023 / 22:04

המפכ"ל רצה לאפשר את חסימת הנתיב הראשי במהלך ההפגנה בתל אביב, על אף שהשר הדגיש כי "אין לאפשר את שיבוש מרקם החיים בשל מחאות". מפקד מחוז תל אביב עמי אשד סירב לאפשר למפגינים לחסום את הכביש הראשי. שבתאי: "במצב של חסימות, נפעיל את כל היכולות שיש לנו"

בווידאו: המפכ"ל שבתאי: קורא לציבור להנמיך את הלהבות/צילום: רוני כנפו

המפכ"ל קובי שבתאי רצה לאפשר למפגינים לחסום את נתיבי איילון - על אף שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הנחה שלא לאפשר להם לעשות כן. מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, אחרי שחזר מחופשתו, סירב לאפשר למפגינים לחסום את הכביש הראשי.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את בן גביר וכתב כי "ליצן הטיקטוק המסוכן ממשיך להסית ולעודד לאלימות. מעולם לא היה שר בממשלה שבאופן גלוי מנסה לייצר התנגשויות אלימות בין המשטרה לבין האזרחים. זה לא יעזור לו. ההפגנות רק ילכו ויגדלו, ילכו ויתחזקו". בני גנץ פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, וביקש: "אל תיתן לבן גביר לשחק פוליטיקה על גבם של השוטרים". הוא הוסיף, "כל המטרה בהגעת בן גביר לחפ"ק המשטרתי הערב היא התערבות פוליטית בעבודה המקצועית של המשטרה. אני קורא למפכ"ל ולשוטרים לפעול לפי שיקול דעתם המקצועי ולא לפי לחצים פוליטיים פסולים".

בווידאו: השר בן גביר: האנרכיסטים מבקשים להבעיר את מדינת ת"א/צילום: רוני כנפו

הערב (שבת), המפכ"ל נשא הצהרה לתקשורת, בה קרא לציבור "להנמיך להבות" והוסיף כי "המשטרה היא לא אויב, אנחנו מנסים לאפשר את זכות המחאה ככל שניתן". זאת, לפני ההפגנות המתוכננות ברחבי הארץ ואחרי הביקורת שהמשטרה ספגה אחרי גל ההפגנות ביום רביעי בשל האלימות שהשוטרים הפעילו נגד מפגינים, לרבות באמצעות רימוני הלם ומכת"זיות.

שבתאי המשיך, "גם למחאה יש גבולות ואנחנו מצפים מכולם לכבד אותם. לא נקבל ונדליזם וחסימת עורקים ראשיים שישבשו את התנועה, ובטח שלא נקבל תקיפת שוטרים. במצב כזה אין לי ספק שנפעיל את כל היכולות שיש לנו במסגרת החוק כדי למנוע את זה".

לאחר מכן נאם השר בן גביר והצהיר כי "אין לי כוונה להתנצל בפני אף אחד, בטח לא בפני 'האנרכיסטים' שרוצים להבעיר את 'מדינת תל אביב'. אלה שזורקים גדרות, שמרביצים שרוצים לשבש את התנועה, שרוצים למנוע מאנשים לחזור הביתה - לא ניתן להם".

קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה, עמי אשד מפקד מחוז תל אביב בחפ"ק לפני ההפגנה על המהפכה המשפטית, קפלן ת"א, 4 במרץ 2023. רוני כנפו
שבתאי ומפקד מחוז תל אביב, היום/רוני כנפו

בזמן סיור שערך במוקד ההפגנה המרכזית בתל אביב, נתקל המפכ"ל במפגינה, ואמר בתגובה לטענותיה כלפי התנהלות המשטרה: "התפקיד שלנו לשמור עליכם, כל הפריסה פה אמורה לשמור עליכם, אבל ברגע שפוגעים בשוטרים אין מה לעשות. אם תחליטו לרדת ולחסום את איילון נצטרך למנוע (זאת) מכם. גם לזכות המחאה יש גבולות", הדגיש.

עוד תועד אומר למפגינה, "אף שוטר לא בא לפה להתעמת, התפקיד שלנו לשמור על הסדר. תנו לנו לעשות את העבודה. ברגע שתוקפים שוטרים ופורצים מחסומים - אל תתפלאו. לפני שזרקו רימון הלם פרצו ארבעה מחסומים. אני מייחל שנעבור את הערב בשלום בלי ויכוחים".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בכנס סיכום שנת 2022, המכללה הלאומית לשוטרים, בית שמש, 15 בינואר 2023. ראובן קסטרו
יישרו קו. בן גביר והמפכ"ל/ראובן קסטרו

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הנחה אמש את המפכ"ל לחדד בפני מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, את מדיניותו בעניין חסימות כבישים בהפגנות. בן גביר הבהיר, כי "חופש הביטוי הוא זכות יסוד וחשוב להקפיד ולשמור עליו מכל משמר, אך בד בבד, מדיניותי היא, כי אין לאפשר חסימת צירי תחבורה מרכזיים (לדוגמה: כביש איילון, כביש החוף, כביש ירושלים תל אביב, וכו') ואין לאפשר את שיבוש מרקם החיים בשל הפגנות ומחאות".

בהפגנה ביום רביעי בתל אביב, שהתקיימה במסגרת "יום השיבוש הלאומי", השתמשה המשטרה באמצעים לפיזור הפגנות, ובהם רימוני הלם ומכת"זיות. במשטרה טענו כי נעשה בהם שימוש לאחר שהופעלה אלימות כלפי שוטרים. בעקבות העימותים נפצעו 11 מפגינים שנזקקו לטיפול בבית החולים, ונעצרו עשרות בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully