פעילות מסתערבים. נאסר אשתייה, פלאש 90, עיבוד תמונה
פעילות מסתערבים/עיבוד תמונה, נאסר אשתייה, פלאש 90

במשאיות חלב וירקות: כך פועלות יחידות המסתערבים בלב מחנות הפליטים

עודכן לאחרונה: 3.3.2023 / 8:32

עם יכולות שעולות על כל דמיון, "יחידי הסגולה" נשלחים למקומות המסתור של המחבלים. הם לבושים כבני המקום, מכירים את הסמטאות כמו את כף ידם ושולטים ברכילות המקומית. הם מסתננים דרך האזרחים החשדנים והתצפיתנים עד ללב האויב - ואז נותנים לכוחות החמושים את האות להסתער

פעילות מסתערבים. יונתן זינדל, פלאש 90
מסתערבים בפעילות בשטח/פלאש 90, יונתן זינדל

ברגע שמגיעה "ידיעת זהב" של שב"כ על מקום המסתור של מבוקשים חמושים בלב מחנה פליטים, מתבצעת הערכת מצב מהירה על איכות הכוח המסוערב שישלח ראשון למשימה. הכוח שיידרש להגיע לאזור המבנה, שיאסוף כמה שיותר פרטים מודיעיניים על המרחב, יבנה תמונת מצב קריטית להמשך המבצע ויפלס דרך לשאר הכוחות הלוחמים.

זהות הכוח המסוערב תוכרע בין היתר לפי רמת הסיכון שנובעת מנכונות המחבלים במסתור להילחם עד מוות, סוג מחנה הפליטים והקסבה שעלולה להיות מסוכנת בהתאם למיקום המבנה ביחס לסביבה.

חמושים רעולי פנים, מחנה הפליטים ג'נין, 10 ביוני 2022. נאסר אשתייה, פלאש 90
רעולי פנים חמושים במחנה הפליטים בג'נין, יוני 2022/פלאש 90, נאסר אשתייה

ראשונים במעלה, המיומנים והאיכותיים ביותר אלו מסתערבי הימ"מ - קומץ לוחמים קטן שמוגדר כ"יחידי סגולה". יחד עם יכולות אנושיות וטכנולוגיות שעולות על כל דימיון, הם מהווים את יחידת הבית של השב"כ. לכן, הפעלה שלהם תתרחש רק כשרמת הסיכון היא הגבוהה ביותר. היא תהיה לפי המלצת מנהל מרחב יהודה ושומרון וירושלים בשב"כ, אישור מפקד פיקוד המרכז, ובתיאום של קצין מבצעים מיוחדים בפיקוד - איש כוחות מיוחדים בעצמו שמכיר את נבכי הלב של כל מסתערב.

לאחר מכן, בהתאם לרמת האיום עשויים להיבחר מסתערבי מג"ב יהודה ושומרון, ולבסוף מסתערבי יחידת דובדבן.

פעילות מסתערבים. יונתן זינדל, פלאש 90
זהות יחידת המסתערים שנבחרת לפעולה נקבעת לפי רמת הסיכון/פלאש 90, יונתן זינדל

ברגע שמתקבל "אור ירוק" לפעולה כל המערכות נדרכות כדי לעקוב אחרי השלב הראשון והרגיש ביותר. המסתערבים כבר ברכב עם לוחיות זיהוי פלסטיניות. הם לבושים כבני המחנה, חדים מספיק ובקיאים בניב המקומי. עם גרסת כיסוי לזהותם על סף השלמות כי תמיד יש הפתעות, מכירים את הנתיבים השונים כמו את כף ידם, החנויות, המשפחות המקומיות, הדמויות השולטות במחנה והלך הרוח ברחוב כולל מי התחתן אתמול.

"כל לוחם והנוחות שלו לנשיאת האקדח", הסביר לוחם ותיק. "יש מי שיסתיר אותו בבטן, במותן, ברגל, בחזה או בתיק ייעודי. תלוי בלבוש, בנסיבות ובתרגולת. מה שחשוב זה שברגע האמת הנשק ייחשף בשבריר שנייה ויהיה מוכן לירי".

חמושים רעולי פנים, מחנה הפליטים ג'נין, 19 ביוני 2022. נאסר אשתייה, פלאש 90
רעולי פנים בג'נין, יוני 2022/פלאש 90, נאסר אשתייה

בדרך למקום הפעולה, יצטרכו המסתערבים לעבור דרך עיניהם התמימות של אזרחים פלסטינים, אך בעיקר דרך אזורי שליטתם של התצפיתנים בגגות, פעילי ארגוני הטרור שחיים במחנה בשגרה ומעגל הסייענים הקרוב שמאבטח את דירת המסתור בה נמצאים המחבלים. לעיתים יהיה בעל מספרה מקומי בציר תנועה מרכזי שיבדוק תנועה חשודה וידווח לבני המחנה החמושים.

לאחר מתן "אור ירוק" מצד המסתערבים, יעברו הלוחמים מפעילות חשאית לגלויה במהירות של 200 קמ"ש. כל שנייה קריטית וחשובה מאחר והמבוקשים מסוגלים להימלט או להיערך לתקיפה. לפי פרסומים פלסטיניים, באותן שניות ייכנסו לוחמי צה"ל במדים בכלי רכב מסוערבים. כל כניסה שכזו תהיה בליווי לוחמי היחידה המבצעית בשב"כ שמשלבת בכל פעולה יכולות טכנולוגיות, כמה סוגי מודיעין וחיבור ישיר למטה היחידה.

פעילות מסתערבים. נתי שוחט, פלאש 90
מסתערבים בפעילות בשטח/פלאש 90, נתי שוחט

לפי פרסומים פלסטיניים, בשנה החולפת נכנסו כוחות לוחמים במסווה של משאיות לחלוקת מוצרי מזון או ירקות. "במחנה הפליטים ג'נין אספו תיעודים ממצלמות רחוב, שאת רובם ראינו רצים ברשתות החברתיות. הם עשו תחקירים אחרי כמה פעולות מסתערבים, והחליטו להניח מחסומים ממולכדים בכניסה למחנה ולאסור כניסת משאיות ללב המחנה. מי שרוצה? שיעביר סחורות בידיים. הלחץ והחשש ממסתערבים במחנות כל כך גדול, שכבר היו מקרים בשכם ובג'נין שכוחות ביטחון פלסטיניים זוהו על ידי המקומיים כמסתערבים ישראלים ופתחו עליהם באש", הסביר גורם צבאי בפיקוד המרכז.

אותו גורם צבאי הסביר כי "מדובר במשחקי חתול ועכבר. בתקופה שבה התחילו להתקין מצלמות רחוב כולם חששו מה יהיה ואיך יתמודדו. זה בהחלט יותר מסוכן ומורכב לפעולה אבל צה"ל ושב"כ מוצאים לכל אתגר פתרון. היום הם במצב אחר לחלוטין. כמו שהתגלה ונחשף לעיני כולם שפעילי גוב אריות נמצאים בקסבה".

בשלב השלישי והאחרון במבצע, ייכנסו שיירות של לוחמים גלויים בכלי רכב ממוגנים כדי לבודד את המרחב ולמנוע מחמושים ומפרי סדר לשבש את פעולת המעצר או סיכול המחבלים.

המעצר בעקבת ג'בר ברביעי האחרון

יחידת המסתערבים דובדבן פעלה השבוע למעצרם של המחבלים שרצחו את אילן גנלס בצפון ים המלח בשני האחרון. המסתערבים פעלו במחנה הפליטים עקבת ג'בר סמוך ליריחו. עם מעבר הלוחמים לשלב הגלוי והרועש החלו קריאות במסגדי יריחו לסייע לכוח החמוש במבנה. פעולה מהירה של הכוחות יחד עם השב"כ הביאה ללכידת שלושה מבוקשים ברצח הצעיר.

אותו מחנה פליטים ביריחו, עלה לכותרות לאחרונה ומופיע כמרחב טרור מתפתח במכ"מ השב"כ לאחר שיצאו ממנו ארבעה פיגועים, ביניהם הירי לעבר אוטובוס של לוחמי חטיבת כפיר, פיגוע דריסה משולב, ניסיון הפיגוע במסעדה בצומת אלמוג והפיגוע הקטלני בצומת בית הערבה, בו נרצח הצעיר גנלס.

בווידאו: פעילות משותפת של צה"ל עם שב"כ ומג"ב למעצר המעורבים בפיגוע בו נהרג אילן גנלס, עקבת ג'בר, 1 במרץ 2023/דובר צה"ל

מח"ט הבקעה והעמקים, אל"מ מאיר בידרמן, סיפר על הפעולה בעקבת ג'בר. "היה סיר לחץ. היה מאמץ שלנו להוציא את החשודים מהמבנה ולבצע מעצר. עם הסגירה על האיתור (המבנה) ניסו לברוח ממנו שני אנשים, הם עלו על אופנוע, ירינו עליהם והם נתפסו. אחד מהם נפצע מהירי ובדרך לבית החולים נקבע מותו".

"לאחר תחילת סיר הלחץ יצא המחבל שביצע את הפיגוע עם ידיים מורמות והסגיר את עצמו לכוחות", המשיך להסביר. "אחר כך הם הצביעו על האקדח שבאמצעותו בוצע הירי בפיגוע". בתום הפעילות הועברו המחבלים לחקירת שב"כ כדי להבין כיצד חמקה החוליה מתחת למכ"מ מערכת הביטחון, מי הפעיל אותם והאם יש עוד חוליות ירי רדומות באזורם.

אילן גנלס, נרצח בפיגוע ליד ים המלח. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אילן גנלס, הצעיר שנרצח ביום שני בצומת בית הערבה בצפון ים המלח/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"סגירה מעולה של המרחב והיערכות נכונה של מסתערבי דובדבן הביאה לסיכול הבריחה", הסביר קצין בפיקוד המרכז. הוא הוסיף כי "צריך להבין שיריחו זה אזור מנומנם. דקלים, תמרים, גמלים ותיירות. פתאום התעורר מחנה הפליטים עקבת ג'בר מהרבה סיבות וזה אמור להדאיג מאוד".

אזור יריחו מוגדר כאזור יציב ביטחוני לאורך שנים, לא בכדי הרשות הפלסטינית מאמנת בו את השוטרים הפלסטינים ושאר מנגנוני הביטחון שלה. לכן, גורמי ביטחון טוענים כי האירועים האחרונים מצביעים על מגמה מסוכנת ומדאיגה של בעיות משילות והיעדר מוטיבציה של הרשות לטפל בטרור בשטחיה.

"הרשות הפלסטינית רואה בחמאס והג'יהאד האסלאמי כאויבים מובהקים מערערי משילות אבל לא ממהרים להיכנס למחנות הפליטים מהרבה סיבות. הברורה והבולטת היא החשש מעימות ישיר באש עם אנשי המחנה. הרשות הפלסטינית נאבקת על הלגיטימיות ועימות עם החמושים פוגע בה. לכן הם מעדיפים לטפל בזה בהידברות, הסכמים, או להשאיר את העבודה הזו לצה"ל".

פעילות משותפת של צה"ל עם שב"כ ומג"ב למעצר המעורבים בפיגוע בו נהרג אילן גנלס, עקבת ג'בר, 1 במרץ 2023. דובר צה"ל
הפעילות בעקבת ג'בר למעצר המחבל שרצח את אילן גנלס/דובר צה"ל

למעשה למעלה מ-20 מחנות פליטים בשטחי הרשות הפלסטינית נהפכו לאתגר מודיעיני-מבצעי עבור מערכת הביטחון הישראלית בכלל, ובפרט לשב"כ, יחידות המסתערבים ויחידות לוחמות בצה"ל. מחנות הפליטים מהווים מוקדי אבטלה, עוני ובהתאם תסכול עצום וזעם כלפי הרשות הפלסטינית אך גם כלפי ישראל.

לתוך החלל שנוצר נכנסים פעילי טרור עם כספים רבים למימון פיגועים מחמאס, מהג'יהאד האסלאמי, איראן, חיזבאללה וגורמים קיצוניים נוספים. חמאס פרסמו הודעה לפיה המחבל שנהרג השבוע במחנה הפליטים עקבת ג'בר הוא פעיל חמאס. בכך הם אישרו את הפעילות החדשה של ארגון הטרור במרחב שהיה עד לאחרונה באחיזה ביטחונית גבוהה של הרשות.

פעילות משותפת של צה"ל עם שב"כ ומג"ב למעצר המעורבים בפיגוע בו נהרג אילן גנלס, עקבת ג'בר, 1 במרץ 2023. דובר צה"ל
פעילות צה"ל, שב"כ ומג"ב למעצר המעורבים בפיגוע בו נרצח גנלס/דובר צה"ל

קצין בכיר בצה"ל הסביר השבוע כי בשל התקופה הנפיצה, התרחב מאמץ ההגנה נגד חוליות ירי במוקדי החיכוך ביהודה ושומרון, הבקעה והעמקים. הוא כולל ארבעה גדודי לוחמים, שישה גדודי מילואים, פלוגות מג"ב שנמצאות לאחרונה בסימן שאלה לגבי מיקומן, יחידות עילית שמנהלות מצוד אחר מבצע הפיגוע בצומת עינבוס בחווארה, וכל זאת בנוסף לסדר הכוחות הקבוע בגזרה זו. מדובר בהיקף כוח שמתקרב לשיא תחילתו של מבצע "שובר גלים", כשהחלו בשנה שעברה הפיגועים בחדרה, באר-שבע, תל אביב, בני ברק, ואלעד.

"המאמץ המודיעיני מתמקד במרדף אחרי המחבלים ובפוטנציאל של חוליות ירי עתידיות", הסביר אותו קצין. "למרות האירועים החמורים מאוד בחווארה שכללו הצתות, חבלה ופשיעה לאומנית ההמון הפלסטיני לא משתולל ולא יוצא לרחובות. רוב הציבור מעדיף לעבוד ולנהל שגרת חיים. רש"פ והמנגנונים הביטחוניים מעוניינים בסוג של תיאום ביטחוני למרות שלכאורה הכריזו על הפסקה".

הוא הוסיף כי "התנזים ככוח חמוש לא נכנס לאירועים הביטחוניים והם על הגדר. לכן המאמץ של מערכת הביטחון הוא להפריד את האוכלוסייה מהאווירה האלימה הזו עד כמה שניתן. המאמץ שלנו נועד לעצור את את הצלחות המחבלים. המטרה היא למנוע השראה וחקיינות".

השלכות המצב הכלכלי ביהודה ושומרון

אחרי האירועים החמורים בחווארה, שהוגדרו על ידי מפקד פיקוד המרכז כ"פוגרום", הגיע הרמטכ"ל הרצי הלוי לחטיבה המרחבית שומרון כדי לראות מקרוב כיצד מתנהל המצוד אחר המחבל שהרג את האחים הלל ויגל יניב, איך באה לידי ביטוי אחיזת צה"ל בשטח כדי למנוע התלקחות, והאם נדרש לתגבר כוחות בשביל למנוע פשיעה לאומנית נוספת שעשויה להכניס את כל האזור לסחרור.

אחת הבעיות שהוצגה לרמטכ"ל בהערכת המצב היא המצב הכלכלי ביהודה ושומרון. ערבי ישראל חוששים מאוד בגלל האירועים הביטחוניים והאלימות המתגברת ולא נכנסים לשטחים, אלא אם יש להם משפחה באזור או קרבה למנגוני ביטחון פלסטיניים. לכן, צנחו דרמטית ההכנסות של הפלסטינים מערביי ישראל בעיקר בתחום המזון, תיירות, טקסטיל וריהוט.

ההשלכות של תזרימי המזומנים פוגעים לא רק בערים, אלא בעיקר במחנות הפליטים שבהם המצב הכלכלי הופך את החיים לקשים יותר. המצוקות מתורגמות, לדברי גורמי ביטחון, להידרדרות במצב הביטחוני כי לחלל נכנסים גורמי טרור, בעלי כסף רב, המוכנים לממן פיגועים גם ללא תהליכי גיוס והצטרפות רשמית לארגון טרור. הפעולה מתבצעת בשיטה הפשוטה של "כסף תמורת פיגוע" ו-"בונוס כספי תמורת פיגוע קטלני".

פעילות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין. המשאית בה הסתתרו הלוחמים לטענת הפלסטינים. 26 ינואר 2023. רשתות חברתיות, צילום מסך
מציאות כלכלית קשה בשטחים. מחנה הפליטים ג'נין/צילום מסך, רשתות חברתיות

המציאות המורכבת בימים אלה ביהודה ושומרון מחזירה שוב את אור הזרקורים הביטחוני לכושר הפעולה של שב"כ בשילוב יחידות המסתערבים שפועלות מדי שבוע במחנות הפליטים. ברקע מתרחש מצוד אחר מחבל חמוש, מתיחות מתרחבת בין ממשלת ישראל לרשות הפלסטינית בעקבות אישורי בנייה, הכשרת מאחזים לא חוקיים והפסקת תיאום ביטחוני. כמו כן, גם פשיעה לאומנית בעלייה מצד אחד ומנגד היקף פיגועים וטרור עממי בעלייה, ריבוי כלי נשק ותחמושת במרחב, הסתה מתרחבת ברשתות חברתיות, התבטאויות פוליטיות סביב הר הבית שמהוות דלק למסיתים, והיערכות ביטחונית ואזרחית לקראת חודש הרמדאן שגם ככה מדי שנה מוגדר כ"תקופה ביטחונית מתוחה".

"המגמה היא ברורה. המצוקה במחנות הפליטים בפרט, התעוררות מחודשת בחלק מהם, והמגמה האלימה בכלל מחייבת את צה"ל לכושר לחימה גבוה ודיוק כדי לבודד בין הטרור לאזרחים לא מעורבים", הסביר השבוע בכיר בפיקוד המרכז.

לעומת זאת, אותו בכיר הזהיר גם שמצב של הסלמה רחבה יותר יחייב את צה"ל לכניסה אגרסיבית ורועשת למחנות הפליטים, "עם מחיר גבוה לצד הפלסטיני וסיכון משמעותי לכוחות הביטחון". לכן, טען שכל הפעולות שצה"ל מבצע כעת נועדו לצמצום האש באזור. "לכן גם לא בוחרים עונש קולקטיבי כלפי הפלסטינים ובוחרים צעדים מדודים. אין כתר על שכם אלא פעולות אחרות שאי אפשר לפרט עליהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully