וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות ההידברות עם רוטמן על המהפכה המשפטית נעצרו: "השלב החשאי מיצה את עצמו"

עודכן לאחרונה: 27.2.2023 / 17:19

שתי קבוצות משפטנים עיקריות עוסקות בניסיון למצוא מוצא. שתיהן מסמנות יעדים אחרים כמוצא אפשרי, אבל גם זו המתונה יותר, שניהלה שיחות עם רוטמן, סבורה שאם לא תהיה עצירה של התהליך, לא תהיה פשרה: "בכייה לדורות"

בווידאו: נתניהו על המהפכה המשפטית: מחויב לתת את כל הגיבוי והתמיכה שנדרשים כדי להוביל להסכמות/צילום: עומר מירון , לע"מ

בעוד שהדיונים בוועדת החוקה נמשכים היום (ראשון), ועל הפרק עומדת פסקת ההתגברות שתפקידה למנוע מבג"ץ לדון בתוקפו של חוק, ההידברות בבית הנשיא מול יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן נעצרה. אמנם בבית הנשיא טוענים שהשיחות נמשכות, אך משיחות רקע שוואלה! ערך עולה כי לכל הפחות, השיחות מול ח"כ רוטמן נעצרו. שיחות אלה מנוהלות על ידי קבוצת פרופסורים בכירים למשפטים, ובהם פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' שחר ליפשיץ ופרופ' אריאל בנדור מאוניברסיטת בר-אילן, פרופ' נטע ברק קורן ויואב דותן מהאוניברסיטה העברית, והמשנה ליועץ המשפטי לשעבר רז נזרי.

גורמים בתוך קבוצה זו, שביקשו שלא להזדהות, סיפרו לוואלה! כי כעת התחושה בתוך הקבוצה היא שהשלב החשאי מיצה את עצמו, ואם לא תהיה נכונות רשמית לעצירת מהלכי החקיקה לתקופה קצובה בזמן, לא יהיה אפשר להתקדם לעבר פשרה. אותם גורמים הוסיפו שאם כך יהיה, הרי שמדובר בבכייה לדורות.

דיון ועדת חוקה, 26 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
פסקת ההתגברות על הפרק. הדיונים בוועדת החוקה, 26 בפברואר 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

הקבוצה השנייה, שאמנם לא מנהלת מגעים מול אף אחד מחברי הכנסת, היא "פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה". קבוצה זו שיגרה מכתב לפני כשבוע אל נשיא המדינה שבו נכתב: "נעריך מאד את האפשרות להיפגש עם כבוד הנשיא, ולהציג ביתר פירוט את עמדתנו, ולתרום מהמומחיות שלנו לגבש הצעה להליך ראוי לקבלת השינויים המשטריים". בקבוצה חברים יותר מ-80 מרצות ומרצים למשפטים. הבולטים ביניהם: ד"ר רונית לוין שנור מאוניברסיטת רייכמן, ד"ר אורי אהרונסון מאוניברסיטת בר-אילן, הפרופסורים דוד קרצמר ודוד אנוך מהאוניברסיטה העברית, מני מאוטנר וד"ר יופי תירוש מאוניברסיטת ת"א.

מהי נקודת הסיום עבור כל אחת מהקבוצות? השאלה הזו שבה ועולה בימים האחרונים בפי כל מי שעסוק ברפורמה במערכת המשפט. החשש שמביעים גורמים שונים שאיתם שוחחנו הוא כי במידה שהרפורמה תעבור כפי שהיא, ותיפסל על ידי בג"ץ, והממשלה תחליט שהיא לא מצייתת לפסק הדין, אנו נגיע למצב שבו המשטרה, או אפילו השב"כ, יצטרכו להתערב על מנת לאכוף את פסק הדין. כאן מתעורר תסריט בלהות של קרע בקרב השוטרים, שיצטרכו להחליט האם הם מצייתים לפסק הדין של בג"ץ, או שהם מצייתים להוראות הממשלה.

הקבוצה שמנהלת הידברות עם רוטמן מסמנת את כקו האדום מצב שבו בחירת השופטים תהיה על ידי רוב חברי הקואליציה, ושחוקי היסוד לא יחוקקו ברוב רגיל במליאה. מבחינתם אפשר וצריך יהיה לעצור כאוס חוקתי בהידברות, גם כאשר הליכי החקיקה לא מוקפאים. לעומת, חברי הפורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה מביעים עמדה אחרת.

עוד בוואלה!

הפסקת אש? קבוצות מומחי משפט מנהלות שיח עם רוטמן

לכתבה המלאה
רז נזרי. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
רז נזרי, המשנה ליועמ"ש לשעבר, חבר הקבוצה שקיימה שיחות בבית הנשיא/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

במענה לפניית וואלה אמרו בפורום: "עמדת פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה היא שפשרה גרועה היא גרועה נקודה. אין לאף אחד סמכות להתפשר על עקרונות היסוד של הדמוקרטיה. הקווים האדומים שאנו מחויבים להם הם הקווים האדומים של הדמוקרטיה. אם הקואליציה אינה רוצה להיקלע למשבר חוקתי - שלא תתיימר לחוקק חוקים שאינם מקיימים את עקרונות הדמוקרטיה הישראלית ואת משטרה החוקתי.

"אנחנו מוכנים להידברות כשאנו מדגישים שכל מתווה חייב לכלול עסקת חבילה, שמרכיב הכרחי בה הוא עיגון ושריון של זכויות האדם, ובראשן הזכות לשוויון, שבהן אין לפגוע בכל רוב שהוא. מרכיב הכרחי נוסף הוא חוק יסוד: החקיקה שיקבע ששינויים לחוקי יסוד צריכים להיעשות בהסכמה רחבה ולא באמצעות רוב רגיל, ושתוכנם אינו יכול לסתור את עקרונות היסוד של השיטה, לרבות ההגנה על זכויות האדם.

"אסור שהליכי בחירת שופטים יהיו בשליטתה הבלעדית של הקואליציה, במישרין או בעקיפין. אסור לפגוע בסמכות לביקורת שיפוטית על חקיקה, ובמקרים הנחוצים גם על חקיקת יסוד. השירות הציבורי חייב להישאר מקצועי ולא פוליטי. כך גם התרבות, המדע, האקדמיה והתקשורת חייבים להשאר חופשיים ומוגנים מהתערבות והשתלטות פוליטית. אם רוצים לקיים משא ומתן - זה חייב להיות בתום לב תוך התחייבות על הקפאת חקיקה. כל הפרטים מפורטים על ידינו במסמכי הפורום".

מבט אווירי של בית המשפט העליון בירושלים והכנסת. נתי שוחט, פלאש 90
"|אסור שהליכי בחירת שופטים יהיו בשליטתה הבלעדית של הקואליציה". בית המשפט העליון/פלאש 90, נתי שוחט

בין שתי הקבוצות האלה, שמובילות את השיח המשפטי שמתנהל בציבוריות הישראלי אך חלוקות בדרך הפעולה וגם בנקודת הסיום, נערכה פגישה שהוגדרה כפגישה טובה אך כרגע אין בין הקבוצות תיאום.

בסוף השבוע האחרון רוטמן התראיין למוסף הארץ שם, הביע עמדה תקיפה ביחס לרפורמה. בנוסף, רוטמן צירף לעיתון מקור ראשון וגם לעלוני פרשת השבוע בבתי הכנסיות השונים מהדורה מקוצרת של ספרו "למה שהעם לא יבחר את השופטים". גם שם מוצגת עמדה תקיפה יחסית בנושאי בחירת שופטים. גורמים בתוך הקבוצה שמנהלים שיחות עם רוטמן, ידעו לספר כי בשיחות סגורות רוטמן מביע עמדות פשרניות יותר ומביע נכונות להתפשר. ואולם גם אותם הגורמים אמרו שהפיצול בין רוטמן שבחדר הסגור לבין רוטמן שבחוץ, לא יחזיק הרבה זמן מעמד. הפיצול בעמדותיו, לדבריהם, יכול להוביל לקריסת ההידברות.

לאן נעלמה לשכת עו"ד?

מי שנעדרת מהשיחות בבית הנשיא היא לשכת עורכי הדין. על אף שהיא הגוף המקצועי של עוה"ד בישראל, ועל אף שנציגיה בוועדה לבחירת שופטים, במידה שנוסח הרפורמה יעבור כפי שהוא עכשיו, יוצאו מהוועדה - אף נציג מטעם הלשכה לא מגיע לדיונים בבית הנשיא.

היו"ר הזמני של הלשכה ליאור שפירא אישר את הדברים ואמר: "הלשכה לא מוזמנת". מבית הנשיא נמסר: "לא מתייחסים לאנשים המשתתפים בפגישות".

לדברים אלו יש חשיבות, שכן הבחירות הזמניות ללשכה יערכו בסוף החודש, ומי שיזכה בהם צפוי לזכות ליתרון בבחירות הקבועות בחודש יוני. כרגע מי שמתמחם על הקווים לבחירות הזמניות הם עו"ד שפירא, עו"ד אבי ללום, והשם מעניין ביותר - עו"ד אילן בומבך, שייצג את הליכוד בוועדת הבחירות ונחשב לאדם המקורב לשר המשפטים לוין ולרה"מ נתניהו. חרף קרבתו, בומבך מתנגד לחלקים ברפורמה, כגון הוצאת נציגי לשכת עוה"ד מהוועדה לבחירת שופטים, וכן לפסקת ההתגברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully