וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה המשפטית החלה: הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הגבלת בג"ץ ושינוי הוועדה לבחירת שופטים

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 7:51

אחרי לילה ארוך של נאומים ומהומות, הכנסת אישרה את שני הסעיפים הראשונים בתכנית, שיאפשרו לקואליציה לבחור שופטים ויבטלו את הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד. נתניהו: "צריך להיכנס להידברות ללא תנאים מוקדמים". לפיד: "קורעים לגזרים את העם"

בווידאו: הפגנות וחסימות כבישים במחאה על המהפכה המשפטית/מערכת וואלה!, נעמי גיבסון, פל צילומי אוויר

אחרי דיון ארוך של נאומים ומהומות במליאה, הכנסת אישרה הלילה (שלישי) את החלק הראשון במהפכה המשפטית. את שני סעיפי הצעת החוק אישרו בקריאה ראשונה רוב של 63 חברים מהקואליציה, תוך ש-47 התנגדו. מההצבעה נעדרו חברי ישראל ביתנו שבחרו לצאת מהאולם בזמן ההצבעה.

הצעת החוק שעברה הלילה בקריאה ראשונה ואושרה בשבוע שעבר בוועדת החוקה היא החלק הראשון לתיקון לחוק יסוד: השפיטה ולחוק בתי המשפט. ההצעה כוללת בתוכה את שני הסעיפים: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וביטול הביקורת השיפוטית של בג"ץ על חוקי יסוד. מה בעצם אומר כל אחד מהסעיפים?

דיון במליאה בנושא הרפורמה המשפטית 20 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
ח"כים נכנסים למליאה, אמש/ראובן קסטרו

שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

לפי ההצעה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שתורכב משלושה שרים, מתוכם שר המשפטים, שלושה שופטים, מתוכם נשיאת בית המשפט העליון, ועוד שני שופטים בדימוס שימונו בהסכמת שר המשפטים ונשיאת העליון.

בנוסף, שלושה ח"כים, מתוכם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ מהקואליציה וח"כ מהאופוזיציה. כלומר, לפי חלוקה זו, לממשלה יהיה רוב של לפחות חמישה חברים מתוך תשעה. בנוסף, הצעת החוק מבקשת לבטל את "חוק גדעון סער" שקובע שכדי למנות שופט לבית המשפט העליון נדרש רוב של שבעה חברי ועדה מתוך תשעה במקום רוב רגיל.

דיון במליאה בנושא הרפורמה המשפטית 20 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
מפגין מוצא בכוח מיציע האורחים במליאת הכנסת, אמש/ראובן קסטרו

ביטול הביקורת השיפוטית של בג"ץ על חוקי יסוד

הסעיף השני מתייחס לביטול הביקורת השיפוטית של בג"ץ על חוקי יסוד ומניעת התערבותו. בדיונים בכנסת הועלו חששות שמטרת ההצעה הינה החזרת יו"ר שס אריה דרעי לכהן כשר הפנים והבריאות, זאת לאחר שבחודש שעבר פסל בג"ץ את מינויו.

בפרסומים קודמים בוואלה! חשפנו כי הקואליציה מקדמת הצעת חוק שתחזיר את דרעי לתפקיד שר בממשלה. לפיכך, ההצעה מבקשת לתקן את חוק-יסוד: הממשלה כך שיובהר שבג"ץ לא יוכל להתערב במינוי שרים של הממשלה.

בנימין נתניהו, יריב לוין, דיון במליאה בנושא הרפורמה המשפטית 20 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
נתניהו ולוין במליאה, אתמול/ראובן קסטרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום ההצבעות בלילה כי "צריך להיכנס להידברות ללא תנאים מוקדמים. ניכנס להידברות כזאת, זה לילה גדול ויום גדול". מנגד תקף יו"ר "המחנה הממלכתי" בני גנץ: "ערב שחור לדמוקרטיה. מחר בבוקר ממשיכים במאבק".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "חברי הקואליציה - ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה", כתב בציוץ בטוויטר. "על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בבטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם".

דיון במליאה בנושא הרפורמה המשפטית 20 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
ח"כים מהאופוזיציה נכנסים למליאה, אתמול/ראובן קסטרו

מארגני המאבק נגד הרפורמה הגיבו: "אנו נמצאים בנקודה החשוכה ביותר מאז קום המדינה. כש-37 נציגי העם חתמו על מגילת העצמאות שהגדירה את דמותה של המדינה, הם לא דמיינו שנגיע לרגע שבו כנסת ישראל תנסה לדרוס כל ערך שנכתב בה. אנו מאשימים את בנימין נתניהו וחבורת השנאה והפחדנים משקיפה אותו, בניסיון מכוון להביא לחורבן בית שלישי ובניסיון לפגע בליבה של הדמוקרטיה הישראלית. 63 חברי כנסת הצביעו היום בעד חורבן הבית, בעד קרע נורא בעם ובעד התנקשות בדמוקרטיה. אותם פחדנים ועבריינים ייזכרו בספרי ההיסטוריה כמי שניסו ונכשלו לבצע הפיכה".

בתנועה לאיכות השלטון טענו כי "זה יום שחור לכנסת ישראל". לדבריהם, במוצאי שבת הקרובים יחודשו ההפגנות ברחבי הארץ. "נבחרי ציבור שנבחרו בצורה דמוקרטית, מנצלים את הדמוקרטיה הישראלית כדי לפרק את שיטת המשטר הישראלית ולבצע הפיכה משטרית, וכל זה בשביל למלט ראש ממשלה נאשם בפלילים מספסלי בית המשפט".

דיון במליאה בנושא המהפכה המשפטית 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת, אתמול/ראובן קסטרו

בפתח הדיון אתמול הזכיר יו"ר הכנסת את הסדר ניגוד העניינים של נתניהו, המונע ממנו לעסוק בעניינים הנוגעים להמהפכה המשפטית: "ראש הממשלה אינו מנוע להשתתף בהצבעות, מודיע על עניין זה למען הסדר הטוב", אמר. חברי האופוזיציה נכנסו לדיון כשהם מניפים דגלי ישראל בניגוד לתקנון, ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה הורה להוציאם. במקביל לדיון התקיימה הפגנה ובה רבבות בני אדם מחוץ למשכן הכנסת.

במליאה התעוררה מהומה חריגה בה מפגינים ביציע האורחים דפקו על הזכוכיות המפרידות בין היציע למליאה. משמר הכנסת הרחיק אותם בכוח. חברי האופוזיציה קראו במליאה: "בושה, בושה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully