וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה המשפטית יצאה לדרך - החוקים אושרו בקריאה ראשונה | כל העדכונים

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 5:37

חברי הכנסת הצביעו ברוב קולות על שני סעיפים בחוק הראשון ברפורמה: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וביטול הביקורת השיפוטית על חוקי יסוד. שתי הצעות החוק אושרו ברוב של 63 חברים מקואליציה ו-47 שהצביעו נגד. מההצבעה נעדרו חברי "ישראל ביתנו"

בווידאו: הפגנות וחסימות כבישים במחאה על המהפכה המשפטית/מערכת וואלה!, נעמי גיבסון, פל צילומי אוויר

הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה את החלק הראשון ברפורמה המשפטית. בכנסת עברה הצעת החוק לשינוי ועדת בחירת השופטים והאיסור על בג"ץ לפסול חוקי יסוד. שני סעיפי ההצעה אושרו ברוב של 63 חברים מקואליציה ו-47 הצביעו נגד. מההצבעה נעדרו חברי "ישראל ביתנו" שבחרו לצאת מהאולם בזמן ההצבעה.

בפתח הדיון הזכיר יו"ר הכנסת את הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המונע ממנו לעסוק בעניינים הנוגעים להמהפכה המשפטית: "ראש הממשלה אינו מנוע להשתתף בהצבעות, מודיע על עניין זה למען הסדר הטוב", אמר. חברי האופוזיציה נכנסו לדיון כשהם מניפים דגלי ישראל בניגוד לתקנון, ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה הורה להוציאם. במקביל לדיון התקיימה הפגנה ובה רבבות בני אדם מחוץ למשכן הכנסת.

דיון במליאה בנושא הרפורמה המשפטית 20 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
חשש בקואליציה לפרובוקציות במהלך ההצבעה. ח"כים נכנסים למליאה, הערב/ראובן קסטרו

לאחר מכן הציג יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן את הצעת החוק: "הצעת החוק מבוססת על שנים רבות שבמהלכן הרגישו אנשים רבים שהקול שלהם מושתק, שעמדתם נרמסת. האנשים האלה במשך שנים הצביעו ימין וקיבלו שמאל". עוד אמר, "בית המשפט פגע פגיעה אנושה בשלוש הרשויות ובכך פגע בעם, בריבון. את זה אנחנו באים לתקן היום". הוא הוסיף כי "אנחנו מחכים וממתינים למנהיגים אחראים באופוזיציה שייענו לקריאה של נשיא המדינה להידברות". במהלך נאומו חברי הכנסת מהאופוזיציה קטעו אותו פעם אחר פעם והוצאו מהחדר.

בתוך כך התעוררה מהומה חריגה בה מפגינים ביציע האורחים דפקו על הזכוכיות המפרידות בין היציע למליאה. משמר הכנסת הרחיק אותם בכוח. חברי האופוזיציה קראו במליאה: "בושה, בושה".

עוד בוואלה!

מפגינה צעקה לעבר נתניהו: "בושה, הורס את הדמוקרטיה" - הוא בתגובה: "אנרכיסטית"

לכתבה המלאה
דיון במליאה בנושא הרפורמה המשפטית 20 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
מפגין מוצא בכוח מיציע האורחים במליאת הכנסת, הערב/ראובן קסטרו

ח"כ רם בן ברק מיש עתיד נאם במליאה: "אתם חושבים שאתם מנצחים? מדינת ישראל מפסידה. תעצרו את החקיקה המטורפת הזאת. מה חשבתם? שיש כאן חבורה של מטומטמים שניתן לכם לעשות מה שאתם רוצים? אתם חושבים שנסכים לחיות בדיקטטורה שלכם? מה שקורה כאן זה מהלך לא חוקי. לא מבין את ריצת האמוק שלכם. שר המשפטים יריב לוין אמר 'אפילו דקה לא נעצור'. מה זאת השנאה הזאת לאנשים שלא חושבים כמוכם?". הוא הוסיף, "גם בגרמניה הנאצית עלו לשלטון בצורה דמוקרטית".

ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד תקפה בדבריה את ח"כ רוטמן: "עומד כאן הפריוולג האשכנזי הזה ונותן לנו טיפים על קיפוח. הגזען הזה אומר 'כל השנים קיפחו אותי', מה הוא יודע על קיפוח? מי אתה בכלל? הוא הגזען הכי גדול פה. הוא יעזור לנו להכניס מזרחיים לבית המשפט העליון? הציונות הדתית היא הרשימה הכי גזענית בכנסת".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: "אני בעיקר שואל את עצמי אם בכלל אכפת לכם מזה שאתם מפרקים לשניים את העם הזה? שאתם חוצים אותו, שאתם מגיעים למצב שאנשים שונאים אחד את השני על בסיס העמדות הפוליטיות שלהם".

ח"כ יוליה מילינובסקי אמרה במליאה: "אזרחי ישראל הרגישו כעת רעידת אדמה. האדמה והטבע נגדכם. יש בחיים לעתים סימנים. האדמה רועדת כי זאת לא רפורמה, זאת לא מהפכה אלא מחטף שלטוני לכל דבר ועניין". היא התייחסה לנתניהו כשאמרה: "בקומה השניה יושב כאן רודן, ואתם המשרתים. בשביל מה באתם ממרוקו? כדי להחליף מלך במלך?".

דיון במליאה בנושא הרפורמה המשפטית 20 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
ח"כים מהאופוזיציה נכנסים למליאה, הערב/ראובן קסטרו

"הרפורמה המשפטית הייתה ההתחייבות של כולנו בבחירות, אנחנו מקיימים הבטחות", טען בנאומו השר שלמה קרעי במליאה. קרעי התייחס לתקופת ממשלת בנט-לפיד אז אישרו רפורמות וחוקים שפגעו באוכלוסיות מסוימות ופנה לנשיא המדינה שמעורב כעת במגעים להידברות: "אני שואל את כבוד הנשיא, איפה היה אז הכאב שלנו? איפה הייתה אז הדמוקרטיה? אנחנו מוכנים לכל ויכוח ענייני אבל אם אין לכם דבר עניינים לומר - פשוט תנוחו. נעיר אתכם כשנשלים את התיקונים ונגיע לשלטון ימין אמיתי. זהו יום חג, תחילתו של רגע היסטורי שבו ישראל חוזרת להיות יהודית ודמוקרטית".

יו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה במליאה: "אתם רוצים צ'ק פתוח להיות מושחתים בלי לתת דין וחשבון. כל אזרח ואזרחית בישראל ייפגעו מכך שלא יהיה מי שיגן על הזכויות שלהם אם זה לא יימצא חן בעינכם. אתם הורסים את החזון הציוני ולכן נלחם בכם עד שננצח".

בנימין נתניהו, יריב לוין, דיון במליאה בנושא הרפורמה המשפטית 20 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
נתניהו ולוין במליאה, הערב/ראובן קסטרו

טרם החלה המליאה הכריז אוחנה כי חברי הכנסת לא יורשו להיכנס אליה עם תיקים, וזאת מחשש למהומה בהצבעה במליאה על חלקה הראשון של הרפורמה המשפטית. "כמות הפרובוקציות שמנענו היום היא גדולה. מגפונים ושלטים, מה לא", הוסיף.

את הדברים אמר אוחנה לאחר שחברות כנסת, ובהן ח"כ מרב בן ארי מיש עתיד, התלוננו על כך שבדקו להן את התיקים בכניסה למליאה: "אתם שוברים את הכללים, אסור לכם לעשות את זה. בחיים לא בדקו לי פה תיק", אמרו.

בכנסת התעורר חשש כי האופוזיציה מתכננת מהומה או פרובוקציה במהלך ההצבעה הערב על הרפורמה המשפטית זאת לאחר שמוקדם יותר פעילים של יש עתיד נתפסו בכניסה למשכן עם מגפונים, שלטים ועוד.

דיון במליאה בנושא המהפכה המשפטית 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת, הערב/ראובן קסטרו

שר המשפטים, יריב לוין, אמר בנאומו: "הלילה הזה זוקפים את קומתם המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע במשך עשרות שנים על ידי מערכת המשפט, שהייתה עיוורת לצרכיהם, שזלזלה בהם. הלילה אני עומד בנחישות גדולה כדי להבטיח שמעתה והלאה קולם יישמע". עוד אמר, "את ההפיכה המשטרית האמיתית עשה אהרן ברק. אתם מרבים לדבר על הליכי החקיקה ואני לא זוכר אי פעם שהתקיימו בכנסת כל כך הרבה דיונים, בעומק כזה יחד עם מומחים מכל הצדדים".

לוין עצר את נאומו כדי לאפשר לח"כים לברך את ח"כ בועז טופרובסקי שהגיע במיוחד למליאה לאחר תאונת דרכים שעבר כדי להצביע נגד הרפורמה המשפטית.

דיון במליאה בנושא הרפורמה המשפטית 20 בפברואר 2022. ראובן קסטרו
מפגינים ביציע האורחים במליאת הכנסת, הערב/ראובן קסטרו

המהפכה שמתכננת הממשלה כוללת סדרת שינויים משמעותיים במערכת המשפט, כגון קביעה לפיה רק הרכב מורחב של בג"ץ יוכל לפסול חקיקה שעברה בכנסת. צעד נוסף של המהפכה, שנועד לחזק את ידה של הממשלה מול בית המשפט, הוא קביעת פסקת התגברות שתבטל החלטות של בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת בלבד, וכן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט באופן מלא בידי הקואליציה.

עוד עוסקת הרפורמה בהחלשת כוחם של היועצים המשפטיים לממשלה, כך שעמדתם לא תחייב את הממשלה, ובביטול עילת הסבירות, מה שבין היתר שמגביל באופן משמעותי את יכולת ההתערבות של בית המשפט במינוי בכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully