וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ההצבעה: עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת נגד המהפכה המשפטית

בשבוע השני להפגנות נגד התכנית שחלקים ממנה יעלו להצבעה לקריאה ראשונה היום, התאספו המונים מחוץ למשכן בירושלים. קודם לכן הפעילים חסמו כבישים מרכזיים ברחבי הארץ. מפגינה בתוך הכנסת התפרצה לעבר נתניהו: "בושה, תתבייש לך"

ישיר: צעדה מסביב למשכן הכנסת (צילום: שלומי גבאי)

LIVE

עשרות אלפי אנשים מפגינים היום (שני) נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת, לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה שתתקיים הערב על חלקים ממנה. במהלך היום חסמו מפגינים כבישים רבים ברחבי הארץ, והפגינו מול ביתם של חברי קואליציה. בצהריים התקיימה ההפגנה המרכזית מול משכן הכנסת, אליה הגיעו כ-60 אלף בני אדם.

מפגינים מטעם "מחאת הסטונדטים" שהגיעו לכנסת תלו שלט על הזכוכית שבה נמצאת מגילת העצמאות, שעליו כתוב "הממשלה החליטה לגנוז את עקרונות מגילת העצמאות". מאוחר יותר מפגינה בתוך הכנסת התפרצה לעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו וצעקה: "בושה, תתבייש לך". משמר הכנסת הרחיק אותה. עם תחילת הדיון במליאה, החלה התגוששות בין מפגינים למשטרה, לאחר שחלק מהמוחים ניסו להפיל את הגדרות שהציבה המשטרה מחוץ לכנסת.

מפגינה מתפרצת לעבר נתניהו

מפגינה התפרצה לעבר נתניהו: "בושה, הורס את הדמוקרטיה"/מוטי קסטל
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, מחוץ לכנסת, ירושלים, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
שבוע שני להפגנות. המחאה מחוץ לכנסת, היום/ראובן קסטרו

יום המחאה החל עם מחאות בכניסה לבתיהם של כמה חברי כנסת ובהמשך המפגינים חסמו צמתים מרכזיים ברחבי הארץ. המפגינים חסמו בבוקר את נתיבי איילון לכיוון דרום סמוך לגשר קק"ל, את דרך נמיר, צומת הסירה, צומת רוקח וצומת הכפר הירוק. מפגינים נוספים חסמו את אחד מהכבישים שמובילים לנתב"ג את צומת רעננה ואת כביש 85 סמוך לכרמיאל.

בהמשך, נחסם גם כביש 1 לכיוון ירושלים. בעקבות זאת, נרשמו עומסי תנועה כבדים. בשעות הצהריים, ניסו מפגינים לחסום שוב את נתיבי איילון, אך פונו על ידי המשטרה.

אזרחים רבים נעדרו היום מעבודתם, כפי שאירע גם ביום שני שעבר. אלה כללו סקטורים רחבים, קבוצות ומגזרים ובהם הייטק, רופאים, עורכי דין, אדריכלים ומתכננים, סטודנטים ומרצים, עסקים קטנים, ושכירים מכל הסקטורים שביקשו חופש או נעדרו באופן חלקי והצטרפו להפגנות.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית, מדליקים אבוקות מתחת לגשר ביהמ"ש/שלומי הלר
מחאת הסטודנטים בכנסת, שלט נגנז על גבי מגילת העצמאות המקורית 20 בפברואר 2022. מחאת הסטודנטים, אתר רשמי
השלט שהודבק לזכוכית מגילת העצמאות/אתר רשמי, מחאת הסטודנטים
פינוי מפגינים נגד המהפכה המשפטית בצומת עזריאלי בתל אביב. 20 בפברואר 2023/קרין שגיא

מנורה כהן, שמפגינה בדרך נמיר בתל אביב עם נכדתה, אמרה כי "אני בכל הפגנה נמצאת. גם בקפלן וגם בירושלים. המדינה חשובה לנו. אני ילידת טורקיה, אני ראיתי איך לאט לאט עוברים לדיקטטורה ועכשיו זה קורה פה. וזה עצוב לי ומפחיד. זה מה שהולך להיות פה. אני נלחמת בשביל הנכדות שלי".

ליאנה מרעננה, הגיעה להפגין עם חברות. "אני עורכת דין ואני מבינה היטב לאן הם רוצים לקחת אותנו", אמרה. "אני חייבת למחות, אין לי משהו אחר לעשות מעבר ללבוא לפה ולצעוק כמה שאני יכולה. אני מנסה להסביר לאלה שלא מבינים ורק אומרים שזה לא נורא וזה לא יקרה, אבל זה לא תירוץ. אי אפשר להשאיר את זה ככה, חייבים לוודא שזה לא יקרה.

"גם הצד השני מורכב מכאלה שמובילים וכאלה שלא פותחים את הפה - ואותם אנחנו לא מבינים, כי אם הם היו מסכימים לרפורמה הזו הם גם היו צריכים לעמוד בחוצות ולהסביר למה זה טוב ועובדה שהם לא. מצפים שגם הם יקשיבו לנו וזה המקסימום שאנחנו יכולים לעשות".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, מחוץ לכנסת, ירושלים, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
ההפגנה מחוץ לכנסת, היום/ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, איילון תל אביב, 20 בפברואר 2023. קרין שגיא
מפגינים באיילון/קרין שגיא

"ההורים שלי לא עברו את השואה והקימו פה את המדינה בשביל שאנחנו נחריב את מה שהם עבדו עליו", אמרה אורנה הררי מירושלים. "אני מגיעה לכאן כל שבוע מאז שהושבעה הממשלה כדי לדאוג שיהיה כאן קול שפוי מול הממשלה שעושה את מה שאף דיקטטור לא העז. מנסים להגן על מה שעוד נותר".

דניאל אופק, גם הוא מירושלים אמר: "נבחרי הציבור שלנו לא מספיק חזקים בכנסת, הם היו צריכים לקום ולהתפטר. עם רוב כזה משמעותי הידיים שלהם כבולות וזה מרגיש שכבר אי אפשר לעצור את מסכת השדים הזו".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית,צומת הגומא, 20 בפברואר 2023. ללא, אתר רשמי
מפגינים בצומת הגומא בגליל, היום/אתר רשמי, ללא

בשעות הבוקר, מפגינים חסמו את רכבו של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, ומנעו ממנו לעזוב את המאחז פני קדם בגוש עציון, שבו הוא גר. המשטרה הגיעה למקום ופיזרה את ההתקהלות. במקביל, מפגינים חסמו גם את ביתו ברמת גן של שר החינוך יואב קיש ואת דלת ביתה של חברת הכנסת טלי גוטליב בגבעת שמואל, והדביקו את עצמם זה לזה תוך שאחד מהם אומר לה שבתה, הנמצאת על הרצף האוטיסטי, לא תלמד היום. מפגינים הגיעו גם לביתו של שר החקלאות אבי דיכטר באשקלון. המשטרה עצרה שמונה מהמפגינים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי הוא יכנס דיון "דחוף" בעקבות חסימות הכבישים. "חופש הביטוי כן, אנרכיה לא. חייבים לשמור על מרקם החיים ולא לאפשר לאנרכיסטים לשתק את המדינה", אמר.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית,נתיבי איילון, 20 בפברואר 2023. פל תקשורת, אתר רשמי
מפגינים חוסמים את איילון, היום/אתר רשמי, פל תקשורת

מטעם ארגון "חוסמים את ההפיכה", שהגיע לביתה של גוטליב נמסר: "טלי גוטליב, עורכת דין של אנסים בעבר וחברת הוועדה להפיכה משטרית בהווה, היא אחת מתוך קומץ נשים בממשלה שאמורה לייצג את כולנו. הגענו היום אליה כי אנו ממשיכים וממשיכות לחסום את ההפיכה בגופנו, לא נעצור עד שהחקיקה תבוטל".

"הממשלה הנוכחית הכריזה מלחמה על הדמוקרטיה הישראלית ובכך על זכויות היסוד של כולנו. זוהי ממשלה בעלת קווי אופי פשיסטים המבקשת לקעקע ולחרב את השיטה הדמוקרטית בה נבחרה", הוסיפו הפעילים. "מיום שהראתה נכונות לרסק את הרשות השופטת ולבטל את הפרדת הרשויות - היא איבדה את הלגיטימציה שלה למשול. אנו נתנגד לה בכל דרך לא אלימה, איננו חוששים לשלם מחיר אישי. אנו קוראים וקוראות לכל חברי הממשלה - רדו מהעץ. התחילו לעבוד בשבילנו במקום להילחם בבית המשפט. זו המדינה של כולנו, לא של ראש ממשלה".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, מחוץ לכנסת, ירושלים, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
מפגינים מחוץ לכנסת, היום/ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית,תל אביב, 20 בפברואר 2023. עמיר טרקל, אתר רשמי
מפגינים בתל אביב, היום/אתר רשמי, עמיר טרקל

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת על חסימת ביתה של גוטליב. "מגנה בתוקף את המצור על ביתה של חברת הכנסת טלי גוטליב, אם לילדה עם צרכים מיוחדים, ואת העובדה שלא איפשרו לה להוציא את הילדה למסגרת", כתב בציוץ בטוויטר. "זו אינה דרכנו. זו אינה דרכה של המחאה. שולח לטלי חיזוק ולבתה חיבוק".

ראש הממשלה בנימין נתניהו גם גינה את המפגינים מול ביתה של גוטליב: "כשמפגינים מונעים מנציגי ציבור לבוא ולהצביע בכנסת, ומאמללים ילדה אוטיסטית, זאת לא מחאה לגיטימית. המפגינים שמדברים על דמוקרטיה, הם אלה שמביאים את קץ הדמוקרטיה כשהם מונעים מנציגי הציבור לממש את זכות היסוד בדמוקרטיה - להצביע. אני קורא למשטרה לפעול מיד ולאפשר לחברי הכנסת להגיע למשכן".

במקביל, עשרות חניכים ממכינות קדם צבאיות הקימו אתמול על הדרך בין בית המשפט העליון למשכן הכנסת - כדי לקרוא להידברות בין המחנות. את לוח הזמנים של המכינות העבירו לאוהל והם "לא מתכוונים לזוז עד שיימצא פתרון מוסכם", לדבריהם.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית,תל אביב, 20 בפברואר 2023. עמיר טרקל, אתר רשמי
מפגינים בתל אביב, היום/אתר רשמי, עמיר טרקל
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, בי"ס הריאלי חיפה, 20 בפברואר 2023. ללא, אתר רשמי
מפגינים בבית הספר הריאלי בחיפה, היום/אתר רשמי, ללא
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, כביש 85, 20 בפברואר 2023. ללא, אתר רשמי
הפגנה בכביש 85, היום/אתר רשמי, ללא

מפת הפקקים באזור תל אביב

מפגינים חוסמים את רכבו של שמחה רוטמן, מאחז פני קדם, 20 בפברואר 2023. אחים לנשק, אתר רשמי
ההפגנה מול רכבו של רוטמן, הבוקר/אתר רשמי, אחים לנשק

פינוי המפגינים מול ביתה של גוטליב

פינוי מפגינים מול ביתה של טלי גוטליב בגבעת שמואל. 20 בפברואר 2023/חוסמים את ההפיכה

היום בלילה צפויה הכנסת להצביע בקריאה ראשונה על החלק הראשון של המהפכה המשפטית. מדובר בתיקון לחוק יסוד: השפיטה ולחוק בתי המשפט, שצפוי לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ובנוסף שולל את הסמכות של בג"ץ לבחון או לפסול חוקי יסוד.

על פי ההצעה, הרכב הוועדה ישונה כך שתורכב משלושה שרים מתוכם שר המשפטים, שלושה שופטים מתוכם נשיאת בית המשפט העליון ועוד שני שופטים בדימוס שימונו בהסכמת שר המשפטים ונשיאת העליון. בנוסף, שלושה ח"כים, מתוכם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ מהקואליציה וח"כ מהאופוזיציה. כלומר, לפי חלוקה זו, לממשלה יהיה רוב של לפחות חמישה חברים מתוך תשעה. בנוסף, הצעת החוק מבקשת לבטל את "חוק גדעון סער" שקובע שכדי למנות שופט לבית המשפט העליון נדרש רוב של שבעה חברי ועדה מתוך תשעה במקום רוב רגיל.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית,קניון גבעתיים, 20 בפברואר 2023. תמר בן אשר- שני, אתר רשמי
הפגנה מול קניון גבעתיים. הבוקר/אתר רשמי, תמר בן אשר- שני
מפגינים חוסמים את דלת ביתה של טלי גוטליב, גבעת שמואל, 20 בפברואר 2023. חוסמים את ההפיכה, אתר רשמי
מפגינים מול ביתה של טלי גוטליב בגבעת שמואל. הבוקר/אתר רשמי, חוסמים את ההפיכה

ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתמונות

הכפר הירוק/אתר רשמי, רוני לוינסון

בשבוע שעבר עשרות אלפי אנשים הפגינו בירושלים וברחבי הארץ. על אף ההפגנות באותו יום, ויתר ההפגנות במהלך השבוע, וכן ניסיונות הנשיא להביא להידברות בכנסת, בקואליציה החליטו לא לעצור את החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully