וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לבג"ץ: חוות דעתה של היועמ"שית על ניגוד העניינים שלי אינה מקובלת עליי

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 20:52

רה"מ ביקש מהשופטים שבועיים כדי להגיב באופן מלא על עמדתה של בהרב מיארה, לפיה הוא לא יכול לעסוק בענייני המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. קודם לכן תקפו ראשי הקואליציה את היועמ"שית: "ניסיון השתקה בניגוד מוחלט למנדט החד-משמעי שקיבלנו בבחירות"

בווידאו: הנשיא לשעבר ראובן ריבלין בכנס מורשת בגין/מערכת וואלה!

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (חמישי) לחוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הנוגעת אליו, ואמר לבג"ץ כי היא אינה מקובלת עליו, וביקש שבועיים לתגובה מלאה על מכתבה. בחוות הדעת שפרסמה בהרב מיארה מוקדם יותר היום, היא הבהירה לראש הממשלה כי הוא מנוע מלקדם את המהפכה המשפטית בשל ניגוד עניינים שבו הוא מצוי. בעקבות מכתבה, בכירים בקואליציה תקפו אותה וטענו כי מטרתה היא למנוע מראש הממשלה להביע את עמדותיו.

עו"ד תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון, העותרת נגד נתניהו, מסר כי "החטא הקדמון בשורשי העניין הוא כהונתו של ראש ממשלה נאשם בפלילים, אשר בהגדרה מנוע מביצוע פעולות שלטוניות הנוגעות לתיקיו הפליליים. לצערנו הרב, וכפי שעשה בעבר, גם הפעם מתכחש ראש הממשלה נתניהו להתחייבויות שנתן בפני בג"ץ ולפיהן כהונתו תהיה מותנית בהסדר ניגוד העניינים שייקבע על ידי היועץ המשפטי לממשלה. נזכיר שסוגיה זהה התעוררה בעבר, ובית המשפט קבע כי ההסדר חל - ואני סמוכים ובטוחים כי יקבע כך גם הפעם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 29 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"חוות הדעת אינה מקובלת עליי". נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

עו"ד דפנה הולץ לכנר, המייצגת עותרים נוספים בקבוצת "מבצר הדמוקרטיה" בבג"ץ מסרה כי הם "מביעים שביעות רצון רבה מן העובדה שהודות לעתירתנו הגישה היועמ"ש מסמך מפורט בכל הנוגע למניעויות החלות על נתניהו, אשר אוסרות עליו לעסוק, לקדם, ליזום, להתייעץ ולפעול, הן ישירות, הן בעקיפין והן באמצעות אחרים, בכל עניין הקשור בהפיכה המשטרית שמתבצעת בכנסת. העותרים ימשיכו ויעקבו בנחישות אחר התנהלותו של נתניהו, הנאשם בפלילים, שכן כעת לאחר פרסום מסמך היועמ"ש חשוף נתניהו לקביעת נבצרות ככל שימשיך לקדם בכל דרך שהיא את ההפיכה המשטרית".

חוות הדעת של היועצת המשפטית גובש על ידי המשנה גיל למון, אך נשלח בשמה של בהרב מיארה, ובו צויינו טענות על ניגוד עניינים של נתניהו, שנמצא בעיצומו של משפט. "עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי יישום המגבלות שאושרו בפסק הדין של בג"ץ, בנסיבות הנדונות, מוביל למסקנה כי על ראש הממשלה להימנע ממעורבות ביוזמות הנוגעות לשינויים במערכת המשפט", נכתב.

זאת, לפי המכתב "בשל קיומו של חשש סביר לניגוד עניינים בין ענייניו האישיים הנוגעים למשפט בו הוא נאשם, לבין רכיבים מהותיים ביוזמות, בהתאם לאמות המידה שפורטו בחוות הדעת ואושרו בפסק הדין בעתירת ניגוד העניינים מ-2021. מניעות זו חלה גם על מתן הנחייה ישירה או עקיפה באמצעות גורמים אחרים בכל הנוגע לקידום היוזמות".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
בהרב מיארה/שלומי גבאי

בכירים בקואליציה תקפו את היועצת המשפטית בעקבות המכתב ששלחה. "היועצת וצוותה עסוקים בכתיבת עוד חוות דעת שתכליתה למנוע מראש הממשלה להביע את עמדותיו", תקף שר המשפטים יריב לוין. מסתבר שניגוד עניינים הוא דבר מוזר. לנבחר ציבור אסור לדבר על רפורמה בייעוץ המשפטי, אבל ליועצת המשפטית ולצוותה מותר לפעול לסכל את הרפורמה שנוגעת ישירות לסמכויותיהם".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "היועצת המשפטית מנסה להלך אימים על ראש הממשלה ועל ממשלת ישראל. באיומים לא משנים מדיניות והממשלה לא תתקפל. אם רוצים שיח זה לגיטימי, אבל חייבים להבין שאיומים כאלו רק מדרבנים את הממשלה להעביר את הרפורמה כמה שיותר מהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully