וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הזיז דרעי את ראש רשות האוכלוסין וההגירה מתפקידו

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 16:28

תומר מוסקוביץ, שמונה לתפקיד על ידי איילת שקד, הודיע על סיום כהונתו - אחרי שנה וחצי בלבד. לפי גורמים במשרד הפנים, ההחלטה נעשתה ב"התנהלות של מאפיה" וקדמה אליה "מסכת התעמרות" מצד דרעי, שדאג לסמן אותו כאחראי לכשלים. לשכת שר הפנים: "הטענות פרי דמיונו של הגורם"

בווידאו: נתניהו ובכירי הממשלה הגיעו לישיבת תמיכה בדרעי/רוני כנפו

ראש רשות האוכלוסין וההגירה תומר מוסקוביץ הודיע אתמול (שלישי) על הפסקת כהונתו, אחרי שנה וחצי בתפקיד בלבד. מוסקוביץ מונה לתפקיד על ידי שרת הפנים לשעבר איילת שקד, לקדנציה של ארבע שנים, אך אתמול, חודש לאחר חילופי השלטון, הודיע למ"מ שר הפנים מיכאל מלכיאלי כי החליט לעזוב את תפקידו. לפי גורמים במשרד הפנים וברשות האוכלוסין, מוסקוביץ אמנם פרש לכאורה מרצונו - אך להחלטה קדמה "מסכת התעמרות" מצדו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שביקש להחליף אותו באיש אמונו ו"הראה לו את הדרך החוצה".

רשות האוכלוסין וההגירה היא אחת הרשויות הגדולות בממשלה, המופקדת על הכניסה והיציאה מישראל, ביקורת הגבולות, מירשם האוכלוסין ואכיפת שהות ותעסוקת עובדים זרים ומעסיקה יותר מאלפיים עובדים. הרשות כפופה לשר הפנים, שממנה את ראש הרשות לתקופת כהונה קצובה מראש. מוסקוביץ, עורך דין במקצועו, שימש בעבר מנהל רשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים תחת שקד. בקיץ 2021, עם כניסתה למשרד הפנים - מינתה אותו לראש רשות האוכלוסין לקדנציה של ארבע שנים - עם אפשרות להארכה של ארבע שנים נוספות.

משרדי רשות האוכלוסין וההגירה,בני ברק, 10 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
התורים עוררו תרועמת - והדוח הוזמן. משרדי רשות האוכלוסין/ראובן קסטרו

לפי גורמים במשרד הפנים, להחלטה של מוסקוביץ לסיים את תפקידו קדמה "מסכת התעמרות" מצדו של יור ש"ס, שר הפנים לשעבר אריה דרעי. לדבריהם, מיד עם חילופי השלטון וכניסתו של דרעי למשרד בתחילת ינואר הועברו מסרים לפיהם השר מעוניין להחליפו ולמנות מישהו אחר לראש רשות האוכלוסין וההגירה. שבוע לאחר מכן, דרעי הורה למנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, לבצע "בדיקה מקיפה" של העיכובים בהנפקת דרכונים ותעודות זהות ולהכין דוח על הכשלים ברשות האוכלוסין וההגירה שיוצרים את העיכובים.

עוד בוואלה!

שבוע אחרי שמונה למחליפו של דרעי: ממלא מקום שר הבריאות עוד לא הגיע לעבודה

לכתבה המלאה
תומר מוסקוביץ' מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה 6. ראובן קסטרו
הראו לו את הדרך החוצה. מוסקוביץ/ראובן קסטרו

זמני ההמתנה הארוכים לדרכונים ותעודות זהות בלשכות רשות האוכלוסין עוררו בשנה האחרונה תרעומת וביקורת ציבורית נרחבת על משרד הפנים. שבוע אחרי הקמת הממשלה, יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר כינס דיון בנושא ודרש מרשות האוכלוסין להציג תוך שבועיים תוכנית לצמצום זמני ההמתנה. סגן שר הפנים לשעבר, ח"כ משה ארבל, אמר בדיון כי דרעי מתכוון לצרף "פרויקטורים" לייעול השירות, והקריא את המכתב שהוציא שר הפנים למנכ"ל משרדו פרץ, בה ביקש "לבצע בדיקה מקיפה של התנהלותה של הרשות, ולבחון את הכשלים הנוגעים למילוי תפקידיה הבסיסיים ביותר בנוגע להנפקת תעודות זהות וחידוש והנפקת דרכונים".

אריה דרעי, שר הבריאות בהגשת המלצות הוועדה הציבורית להרחבת סל שרותי הבריאות לשנת 2023, בית שרמן מתחם בי"ח תל השומר, 18 בינואר 2023. תומר נויברג, פלאש 90
"פרסום הדוח יצבע את מוסקוביץ כאחראי לכשלים". דרעי/פלאש 90, תומר נויברג

בינתיים, המינוי של דרעי כשר הפנים נפסל בבג"צ, הוא פוטר מהממשלה והשר מלכיאלי מונה כממלא מקומו, אך לפי הגורמים, המסרים כלפי מוסקוביץ נותרו זהים. "הובהר לו שפרסום הדוח יצבע אותו כאחראי לכשלים והמליצו לו לפרוש מתפקידו מרצון", כך לפי אחד הגורמים שטוען כי למוסקוביץ הוצע מינוי חלופי במשרד הפנים - לכהן כראש המועצה הממונה הראשון של צור הדסה. צור הדסה צפויה להפוך בחודשים להפוך לרשות מקומית עצמאית ולהיפרד ממועצת מטה יהודה תחתה חסתה עד היום, מהלך ששקד אישרה בתקופת כהונתה כשרת הפנים.

"הם הזמינו בדיקה הזויה כדי לאיים"

אתמול, מוסקוביץ הודיע למלכיאלי על הפסקת כהונתו. בהודעת משרד הפנים נכתב כי "מוסקוביץ מסר כי הוא עומד לרשות שר הפנים בכל נושא, למען הצלחת הרשות ועובדיה. השר מלכיאלי הביע את צערו על עזיבת מוסקוביץ ואמר כי שימש כעובד ציבור נאמן וכי עוד נכונו לו עלילות רבות בהמשך".

לפי גורם ברשות האוכלוסין, ההתנהלות של דרעי ואנשיו כלפי מוסקוביץ הזכירה "מאפיה". "ההתנהלות מולו בחודש האחרון הייתה מחפירה. דרעי ואנשיו התעמרו בו, התעלמו ממנו ועקפו אותו. נקודת הרתיחה הייתה עם הבדיקה ההזויה שהם הזמינו על הדרכונים ואיימו עליו עם פרסומה. זו התנהלות של מאפיה, לא פחות". הגורם אף טען כי מאחורי ניסיון ההדחה עומדים שיקולים עדתיים. "דרעי סימן את מוסקוביץ' מהיום הראשון במשרד מבלי להכיר אותו דקה על רקע עדתי בלבד. הוא הראה לו את הדלת החוצה אך ורק בגלל שהוא אשכנזי", אמר.

מצד שני, בכיר שעבד ברשות האוכלוסין בעבר טען כי התמונה אחרת וכי מוסקוביץ "נכשל כישלון מוחלט בתפקיד" והאשים את התפקוד שלו במשבר זמני ההמתנה לדרכונים. "הוא והשרה שמינתה אותו שקד הביאו את רשות האוכלוסין למשבר הגדול ביותר. הרי התקשורת לא מפסיקה לעסוק בחודשים בכישלון הגדול ובאזרחים שלא מצליחים לקבל דרכון וממתינים חודשים ועל תורי ענק בנתב"ג", המשיך הבכיר לשעבר.

"בתקופת השר לשעבר אריה דרעי והמנכל לשעבר פרופ' שלמה יוסף, רשות האוכלוסין הגיעה לשיאים של תפקוד. התורים היו קצרים ויעילים ואנשים שיבחו את השדרוג העצום בשרות. לטעון היום שמוסקוביץ הולך הביתה שלא בצדק זה אבסורד מוחלט. הוא נכשל לחלוטין, השרה לשעבר שקד שמינתה אותו נכשלה במינוי והוא היה חייב ללכת הביתה הזמן".

לשכת שר הפנים: "מוסקוביץ עובד ציבור נאמן, מודים לו על עבודתו המסורה"

לשכת שר הפנים מסרה בתגובה: "מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, תומר מוסקוביץ, הודיע אתמול באופן רשמי על סיום תפקידו וההודעה במלואה מפורסמת. מוסקוביץ עובד ציבור נאמן ואנו מודים לו על עבודתו המסורה. כל אמירה או טיעון אחרים הם פרי דמיונו של ה"גורם" וככל הנראה מתבססים על שמועות מכוונות ותו לא".

"נציין עוד, כי מיד עם כניסתו לתפקיד שר הפנים, הנחה יו"ר ש"ס אריה דרעי להקים ועדת בדיקה מקצועית שתבחן את בעיית העיכוב בהוצאת הדרכונים, ושם בראש סדר העדיפויות את הטיפול בנושא. בימים אלה יוגשו המלצות ועדת הבדיקה ומשרד הפנים נחוש להביא לפתרון שיקצר את זמני הנפקת הדרכונים לרווחת כלל הציבור".

מרשות האוכלוסין וההגירה ומטעמו של מוסקוביץ לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully