וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מבצע שיקום אוקראינה יהיה הגדול ביותר מאז מלחה"ע השנייה"

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 13:19

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, קריסטלינה גאורגייבה ביקרה באוקראינה בשבוע שעבר ונפגשה עם הנשיא וולודימיר זלנסקי ועם נגיד הבנק המרכזי אנדרי פישני: "הכלכלה האוקראינית מתפקדת, למרות האתגרים העצומים - עדות לרוח העם האוקראיני"

בווידאו: צילומי לוויין מראים את ההרס בבחמוט/רויטרס

שנה עברה מאז פלשה רוסיה לאוקראינה - ומצב הכלכלה והתשתיות במדינה בכי רע. ממשלת אוקראינה ובעלות בריתה מתכננות כעת את מבצע השיקום הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

הבנק העולמי מעריך כי התמ"ג של אוקראינה התכווץ ב-35% ב-2022. באוקטובר הוא העריך כי פלח האוכלוסייה עם הכנסה נמוכה מקו העוני הלאומי ייעלה ל-60% עד סוף 2022, לעומת 18% בלבד ב-2021. הבנק העולמי הזרים לאוקראינה עד כה סיוע כספי בשווי 13 מיליארד דולר מאז תחילת המלחמה. על פי הבנק המרכזי של אוקראינה, האינפלציה ירדה מעט ב-2022, והגיעה ל-26.6%, לעומת השנה הקודמת.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF), קריסטלינה גאורגייבה ביקרה באוקראינה בשבוע שעבר ונפגשה עם הנשיא וולודימיר זלנסקי ועם נגיד הבנק המרכזי אנדרי פישני. בהצהרה שפירסמה ביום שלישי, אמרה גאורגייבה כי "הכלכלה האוקראינית מתפקדת, למרות האתגרים העצומים". היא שיבחה את החזון של הממשלה לעבור מהתאוששות ל"תקופה של שיקום וכניסה לאיחוד האירופי".

"החנויות פתוחות, השירותים מסופקים, ואנשים הולכים לעבודה. זאת עדות מדהימה לרוח של העם האוקראיני", היא אמרה. "למעט מתקפות על תשתיות, הכלכלה מסתגלת, התאוששות הדרגתית צפויה השנה", היא הוסיפה. היא הדגישה את ההתחייבות של הקרן לתמוך באוקראינה. קייב רוצה לקבל מהקרן חבילת סיוע רב שנתית בשווי 15 מיליארד דולר .

יו"ר קרן הטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה בשיחת וידאו עם הנשיא זלנסקי. רויטרס
יו"ר קרן המטבע הבינלאומית בשיחת וידאו עם הנשיא זלנסקי/רויטרס
חלונות מנותצים בבניין בלימן, אוקראינה, פברואר 2022. GettyImages
חלונות מנותצים בלימן. פברואר 2022/GettyImages

בפגישה של מדינות 20G ביום חמישי, שרת האוצר האמריקנית ג'נט יילן קראה לקרן המטבע "לפעול במהירות" למימון תוכנית ההלוואות, לאור העובדה שוושינגטון צפויה לספק סיוע פיננסי לקייב בשבועות הקרובים בשווי 10 מיליארד דולר.

בסך הכל, ארצות הברית הזרימה 76.8 מיליארד דולר סיוע כלכלי, צבאי והומניטרי לאוקראינה בין 24 בינואר 2022 ל-15 בינואר 2023, על פי מכון קיל לכלכלה עולמית.

על פי הערכה מעודכנת של בית הספר לכלכלה של קייב, עלות הנזק לתשתיות של אוקראינה הוא כ-138 מיליארד דולר. הנשיא זלנסקי העריך כי שיקום המדינה יעלה יותר מטריליון דולר.

"מאז הפלישה הרוסית, לפחות 64 מפעלים גדולים ובינוניים, 84.3 אלפי יחידות של ציוד חקלאי, 44 מרכזים חברתיים, כשלושת אלפים חנויות, 593 בתי מרקחת, כ-200 אלף מכוניות פרטיות, 14.4 אלפי אוטובוסים, 330 בתי חולים, 595 בניינים ממשלתיים, ניזוקו, נהרסו או נתפסו על ידי הרוסים", נכתב בדו"ח בית הספר לכלכלה.

מנגד, הגירעון התקציבי של אוקראינה עלה לשיא של 38 מיליארד דולר וצפוי להישאר גבוה, למרות התמיכה מממשלות מערביות וקרן המטבע. ערבים חיצוניים הסכימו באוגוסט להקפאה של החוב הממשלתי של אוקראינה, בשל הלחצים יוצאי הדופן שגרמה המלחמה.

"זה יהיה הצעד הראשון של השיקום. ככל הנראה צפויה תספורת רצינית על החוב. קשה להעריך את היקף צמצום החוב, משום שזה תלוי במצב הכלכלה האוקראינית כשיתחיל השיקום בפועל", אמר רזאן נאסר, אנליסט בחברת ניהול ההשקעות T. Rowe Price, לרשת CNBC.

הוא הוסיף כי "המלחמה הזאת תסתיים בסופו של דבר, והיקף מאמצי השיקום יאפיל על כל מה שאירופה היתה עדה לו מאז מלחמת העולם השנייה".

חנות הרוסה לאחר הפגזות רוסיות בחרסון, פברואר 2022. GettyImages
חנות הרוסה בחרסון, פברואר 2022/GettyImages

סגנית ראש ממשלה האוקראיני, יוליה סבירידנקו, אמרה לאתר "פוליטיקו" בראיון מבריסל כי השיקום צריך להתחיל עוד השנה, למרות שאין סימן לסיום העימות. "זה יהיה מבצע השיקום הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", היא אמרה. "צריך להתחיל עכשיו".

אף שבנייה מחדש של נזקים כבר החלה, רוסיה ממשיכה להפגיז תשתיות אזרחיות באוקראינה. "האוקראינים הבהירו כי השיקום כבר החל בחלקים מסוימים של המדינה אף שהמלחמה נמשכת. בנוגע לנזקים לתשתיות, שקורים מדי יום, צריך לתקן אותם באופן מיידי אחרת אנשים לא יוכלו לחיות, והכלכלה לא תתפקד", אמרה ל-CNBC דניאל שוורצר, מנכ"לית הארגון הפילנתרופי אופן סוסייטי.

"השאלה המרכזית היא כיצד השקעות פרטיות יוכלו בסופו של דבר לסייע בשיקום אוקראינה, משום שהממשלות אינן יכולות לבנות את כל המדינה מחדש לבד", היא הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully