וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוואת חצי מיליארד דולר וגינוי לרוסיה: דרישות אוקראינה מישראל

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 18:57

בכירים אוקראינים וישראלים אמרו לוואלה כי לקראת ביקורו של שר החוץ אלי כהן בקייב, ממשלו של זלנסקי העביר שורת דרישות, בהן אמירה פומבית ברורה נגד הפלישה הרוסית, אישור הלוואת ענק וסיוע בטיפול בפצועי המלחמה. והאם תהיה פגישה עם זלנסקי?

כוחות אוקראיניים מותקפים על ידי צבא רוסיה בעיר באחמוט, דונייצק/טלגרם

אוקראינה העבירה לישראל שורה של בקשות לקראת ביקורו הקרוב של שר החוץ אלי כהן בקייב ובראשן דרישה לאמירה פומבית ברורה נגד הפלישה הרוסית ובעד שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה ואישור הלוואה של חצי מיליארד דולר, כך אמרו הערב (ראשון) לוואלה שני בכירים אוקראינים וישראלים.

למה זה חשוב

ביקורו של כהן בקייב, שיתקיים בקרוב יהיה הפעם הראשונה ששר ישראלי יגיע לבירת אוקראינה מאז הפלישה הרוסית. בכיר אוקראיני אמר כי מידת ההיענות לבקשותיה של אוקראינה במהלך ביקורו של כהן תעיד על כנות כוונותיה של ישראל.

במוקד החדשות

כהן צפוי להיפגש במהלך ביקורו בקייב עם מקבילו האוקראיני דמיטרי קולבה ולפתוח מחדש את שגרירות ישראל בקייב שהיתה סגורה מאז תחילת המלחמה. העיתונאית מוריה אסרף וולברג דיווחה בחדשות 13 כי כהן ביקש להיפגש גם עם נשיא אוקראינה וולדומיר זלנסקי.

בכיר אוקראיני ציין כי בשלב זה הפגישה לא אושרה על ידי הנשיא. לדבריו, קיום הפגישה תלוי בנכונות של ישראל לנקוט צעדים לטובת אוקראינה. "הנשיא לא ייפגש עם כהן בשביל פוטו אופ", אמר הבכיר האוקראיני. בכיר ישראלי אמר מנגד כי להערכתו תתקיים פגישה עם זלנסקי במהלך הביקור.

שר החוץ אלי כהן, נתב"ג, 2 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
שר החוץ אלי כהן/ראובן קסטרו

מאחורי הקלעים

בכירים ישראלים ואוקראינים אמרו כי בימים האחרונים העבירו האוקראינים למשרד החוץ בירושלים רשימת בקשות לקראת ביקורו של שר החוץ כהן. האוקראינים מעוניינים שכהן ישמיע במהלך הביקור אמירה ברורה של תמיכה בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה וגינוי לרוסיה.

האוקראינים ביקשו עוד כי ישראל תביע תמיכה בתוכנית השלום שהציג לפני כמה שבועות הנשיא זלנסקי ושבבסיסה נסיגה רוסית מכל שטח אוקראינה. האוקראינים ביקשו גם שישראל תאשר את בקשתם להלוואה בסך חצי מיליארד דולר. הבקשה הועברה בתקופת הממשלה הקודמת, אך שר החוץ דאז אביגדור ליברמן לא אישר אותה.

בנוסף, האוקראינים גם ביקשו שישראל תקלוט מאות חיילים ואזרחים אוקראינים שנפצעו במלחמה לטיפולים רפואיים בישראל. בקשה אוקראינית נוספת היא קבלת התחייבות מצד הממשלה החדשה בירושלים להמשך קידום מערכת ההתראה לאוכלוסיה האזרחית מפני התקפות טילים, שעליה התחילו הצדדים לעבוד בתקופת הממשלה הקודמת. מדובר במערכת דומה לזו שמופעלת על ידי פיקוד העורף בישראל.

טנקים אברמס. רויטרס
טנקי אברמס שיישלחו לאוקראינה/רויטרס

תזכורת

בנאום הכניסה שלו לתפקיד התבטא שר החוץ כהן בצורה ממנה השתמע כי הממשלה החדשה תנקוט בקו יותר פרו רוסי בהשוואה לממשלה הקודמת. אחרי שדברי כהן גררו ביקורת רבה כולל מצד בכירים רפובליקנים ודמוקרטים בארה"ב משרד החוץ הבהיר כי אין שינוי במדיניות ישראל.

מה הם אומרים

שר החוץ האוקראיני דמיטרי קולבה ויועצו של הנשיא זלנסקי מיכאל פודוליאק מתחו ביקורת על דבריו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט בנושא המלחמה באוקראינה. בנט טען בסרט שהעלה ליו-טיוב כי נשיא רוסיה פוטין הבטיח לו בפגישתם במוסקבה במרץ 2022 כי לא ינסה להרוג את זלנסקי.
"שלא יעבדו עליכם. פוטין הוא שקרן מקצועי", כתב שר החוץ האוקראיני בטוויטר בתגובה לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully