וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הקואליציה מקדם הצעת חוק: ראשי ערים יהיו חסינים ממעצר

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 18:01

ח"כ אופיר כץ מהליכוד הגיש הצעה לפיה ראשי רשויות מקומיות או מועצות אזוריות ייהנו מחסינות ממעצר, בדומה לחברי כנסת. כץ טוען כי ההצעה נועדה למנוע מצב בו ראשי רשויות נעצרים ומנוקים מחשד אחרי שנים רבות של "הליכים מתישים"

לאחר שלא חלה התקדמות בחקירה: מרים פיירברג שבה לעיריית נתניה/צילום: אבי כהן, עריכה: ורד לידני

יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ מהליכוד, מקדם הצעה לפיה ראשי רשויות מקומיות או ראשי מועצות אזוריות ייהנו מחסינות ממעצר, בדומה לחברי כנסת. הצעת החוק שהגיש ח"כ כץ עם השבעת הכנסת ה-25, ונוסחה הגיע לידי וואלה!, קובעת כי ראש רשות מקומית או מועצה אזורית לא ייעצרו על ידי המשטרה אלא במקרה שנתפסו "בשעת מעשה פשע שיש עמו שימוש בכוח או הפרעת השלום, או בגידה", נוסח דומה לזה שקיים כיום לחברי כנסת.

ח"כ כץ טוען כי הצעת החוק נועדה למנוע מצב שבו ראשי רשויות נעצרים, אך לאחר שנים רבות של "הליכים מתישים, מנוקים מכל חשד". דבריו, תקופת המעצר פוגעת בתפקוד של העירייה ומשפיעה "על דעת הקהל הציבורית". בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מעצר שנעשה בפומבי יכול לפגוע משמעותית בנבחר ציבור. נרשמו מקרים רבים בהם נבחרי ציבור ברשויות המקומיות ובמועצות האזוריות, שזוכו מכל אשמה, שילמו מחיר אלקטורלי כבד בעקבות התודעה המוטעית שנצברה בציבור הבוחרים בזמן ההליכים".

אופיר כץ, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
"מעצר שנעשה בפומבי יכול לפגוע משמעותית בנבחר ציבור". כץ/ראובן קסטרו

עוד נכתב בהצעת החוק כי "ראשי רשויות מקומיות נדרשים לקחת החלטות רבות במהלך כהונתם, המשפיעות על שגרת חיי התושבים וגורמים אחרים ברשות בה הם מכהנים. מטבע הדברים, אלה צוברים אויבים ומתנגדים, והחשש להתנכלות קיים. הצעת החוק תאפשר ליצור מערכת הגנה מפני הפגיעה התודעתית הקשה העלולה להיווצר מהליך המעצר".

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון מסר בתגובה לפרסום בוואלה: "השלטון המקומי הוא החצר האחורית של מדינת ישראל, שבשנים האחרונות בחסות רגולציה חלשה וכשלים מבניים צימח מתוכו גידולי פרא של שחיתות שלטונית הפוגעת יום יום בתושבים, ועולה למדינה מיליארדי שקלים. הצעת החוק החדשה תנחית מכת מוות על המאבק בשחיתות השלטונית ותהפוך את מדינת ישראל למדינת עולם שלישי שבה השוחד הוא הדרך היחידה לקבל שירותים שלטוניים. צר לנו שאלו הם הדברים שבוחרת הממשלה החדשה לקדם, תחת טיפול מקיף בבעיות השורש של מדינת ישראל".

לאחרונה מרחפת עננת החשד מעל ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג מהליכוד. גרינברג נעצר בחודש אוגוסט האחרון לאחר שעלה החשד כי בשנת 2018 קיבל מאות אלפי שקלים מבעלי עניין שונים לצורך קידום קמפיין הבחירות שלו באותה שנה. לפני כחודש הוא הובא לחקירה נוספת בעניין, בפעם השלישית. גורם המעורה בפרטי החקירה מסר לוואלה! כי להערכתו עד מדינה בתיק צפוי לחתום על הסדר בקרוב.

המשטרה מייחסת לראש העיר המכהן מעורבות בביצוע עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות על פי פקודת מס הכנסה וחוק מס ערך מוסף.

עוד בוואלה!

הותר לפרסום: ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג נעצר בחשד לעבירות שחיתות

לכתבה המלאה
רמי גרינברג ראש עיריית פתח תקווה. ראובן קסטרו
נעצר ונחקר 3 פעמים. רמי גרינברג/ראובן קסטרו

עם זאת, לפחות עשרה ראשי רשויות נוקו לאחרונה מחשד שריחף מעליהם תקופה ארוכה. חלקם היו עצורים לתקופות מסוימות, בהם מרים פיירברג ראש עיריית נתניה, אילן שוחט, ראש עיריית צפת לשעבר וישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן לשעבר. ייתכן כי ח"כ כץ הגיש את הצעת החוק בגלל ריבוי המקרים בשנים האחרונות, אך זאת מעלה תהיות במה שונים ראשי רשויות מקומיות מסגניהם או אנשים מן השורה שייתכן ויעמדו בפני חקירת משטרה ממושכת, אך לבסוף ינוקו מכל חשד.

את העמדה להעניק חסינות לראשי רשויות מקומיות השמיעו בעבר גם ראשי ערים בולטים. חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות אמר בעבר כי "הם צריכים לקבל הגנה בדיוק כמו חבר כנסת, אחרת נמצא את עצמנו בקרוב עם אנשים בינוניים ומטה".

"תיקים מסתיימים בכלום - אבל הבושה נצרבת בתודעה"

ח"כ כץ מסר בתגובה כי "זו הצעת חוק חשובה, שהגשתי גם בכנסות הקודמות, שנועדה להילחם בשחיתות ולמנוע את המצבים של הפגיעה התודעתית הקשה שלא בצדק. חקרתי את הנושא ומצאתי עשרות מקרים בהם התיקים הללו מתחילים ברעש גדול, ומסתיימים בלא-כלום, אבל הבושה והתודעה הרעה נצרבת. ישנם ראשי רשויות שנפגעו אלקטורלית באופן אנוש ממעצרים אלו, הפסידו את ראשות העיר, והתיק נסגר. חשוב להדגיש - מי שעבר על החוק צריך להיחקר. הצעת החוק אינה כוללת עבירות אלימות או שימוש בכוח פיזי שמסכן אדם אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully