וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע החשש מאיראן: ישראל צריכה לנקוט צעדים פרקטיים במלחמה באוקראינה

ארקדי מיל-מן

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 10:59

ביקור ביידן בקייב מסמל תמיכה בלתי מסויגת של ארה"ב באוקראינים ובמאבקם. ניתן לראות סימבוליות לטובתנו כשחברי הכנסת יולי אדלשטיין וזאב אלקין מתייצבים לצד אוקראינה יחד עם הנשיא האמריקני. מעבר לכך, ישראל צריכה לנקוט בצעדים לאור השת"פ הצבאי בין רוסיה לאיראן

ביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בקייב בסמוך לציון השנה הראשונה של המלחמה באוקראינה הינו אירוע היסטורי ומסמל תמיכה בלתי מסויגת של ארצות הברית באוקראינה ובמאבקה הבלתי מתפשר על עצמאותה ושלמותה הטריטוריאלית.

הרוח הגבית לאוקראינה שמעניק הביקור מצביעה על המשך הסיוע הצבאי והכלכלי האמריקני. הנשיא ביידן הכריז במהלך הביקור על חבילה של סיוע נוסף בסך 500 מיליון דולר. הסיוע יכלול מערכות הגנה אווירית, פגזים מכל מיני סוגים בהם נעשה שימוש בכמויות גדולות מאוד - מעל 150 אלף בחודש, מערכות נ"ט ורדארים שונים. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי רמז בדבריו במהלך הביקור כי תוצאותיו יתבטאו בשדה הקרב.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי, קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
הנשיא ביידן הגיע אתמול לביקור פתע בקייב, עם הנשיא זלנסקי/רויטרס

ראויה לציון העובדה שביידן דחה את הצעות עוזריו לקיים פגישה בגבול אוקראיני - פולני או בעיר לביב שבחלקה המערבי של אוקראינה. הוא העדיף להגיע לקייב בירתה של המדינה הלוחמת ולשלוח מסר חזק לנשיא רוסיה שהוא אינו מפחד מהטילים הרוסיים. האזעקה הופעלה בקייב בזמן ששני הנשיאים - זלנסקי וביידן עמדו בחוץ במרכז העיר ולא ניכרו סימני בהלה אצל שניהם.

בארה"ב מציינים היום (שלישי) את "יום הנשיאים" והנשיא ביידן ציין אותו בצעד אמיץ שבו הראה לעולם כי הנשיא האמריקני עדיין נשיאה של המעצמה מספר אחת בעולם. באוקראינה מציינים היום את יום "המאה של השמיים" - יום ההרג של פעילי המחאה ב-2014 שתמכו בדרך האירופאית של אוקראינה. הסימבוליות הזו אינה מקרית, כפי שאמר ביידן - אוקראינה שורדת, דמוקרטיה שורדת. בזה היה מסר נוסף לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין שלא הצליח לחסל את אוקראינה ואת רצונה להיות חלק מאירופה הדמוקרטית.

עוד בוואלה!

ביידן הפתיע בביקור באוקראינה; זלנסקי: סימן חשוב לתמיכה באוקראינים

לכתבה המלאה
נהנשיא ג'ו ביידן והנשיא וולודימיר זלנסקי, במהלך ביקור ביידן בקייב. רויטרס
מתחבקים בקייב. ביידן וזלנסקי/רויטרס

מחר פוטין יפנה לשני בתי הפרלמנט הרוסי עם הנאום השנתי שלו שנדחה כמה פעמים. ההערכה הרווחת היא שלא צפויות הפתעות בנאום זה. הוא ימשיך להצדיק את הפלישה לאוקראינה וידרוש מעמו לגייס את כל המשאבים להמשך הלחימה. מקייב שולח ביידן מסר חזק ונחוש לפוטין: ארה"ב תגביר את הסיוע הצבאי והכלכלי לאוקראינה. הדיאלוג בין פוטין וביידן במרחב הציבורי יימשך מחר כשהנשיא האמריקני יופיע וינאם במרכז וורשה אחרי שפוטין ינאם במוסקבה.

באופק לא רואים את סיום המלחמה וחילופי המהלומות היום ומחר בין ארה"ב לרוסיה הינם ההוכחה לכך.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי , קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
ביידן נכנס לארמון הנשיאותי, אתמול/רויטרס

בהיבט הישראלי טוב ששר החוץ הישראלי סוף סוף ביקר באוקראינה ונהיה לאישיות הרשמית הבכירה הראשונה של ישראל שביקרה בקייב. לבירת אוקראינה הגיעו הבוקר גם יו"ר ועדת החוץ והבטחון של הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין וח"כ זאב אלקין. גם כאן ניתן לראות סימבוליות לטובתנו כשח"כים ישראלים מתייצבים לצד האוקראינים יחד עם הנשיא האמריקני.

יחד עם זאת, מעבר לסימבוליות על ישראל לנקוט צעדים פרקטיים במיוחד לאור שיתוף הפעולה הצבאי המתחזק בין רוסיה לאיראן וביטויו המורגשים בשדה הקרב באוקראינה. האיומים האיראניים על ישראל יתגברו במידה ורוסיה תספק לה מטוסי קרב מתקדמים סוכוי-35 ומערכות הגנה אוירית S-400. אסור לנו להתעלם מכך.

ב-1 במרץ יתקיים במכון למחקרי ביטחון לאומיים כנס שנתי בו נמשיך לדון על המדיניות שעל ישראל לנקוט גם בהיבט המלחמה באוקראינה.

ארקדי מיל-מן הוא ראש תוכנית רוסיה במכון למחקרי ביטחון לאומי inss, לשעבר שגריר ישראל ברוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully