וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפס מנכ"ליות: ארגוני נשים עתרו לבג"ץ - בטלו את מינויי המנכ"לים למשרדי הממשלה

עודכן לאחרונה: 16.2.2023 / 14:02

שדולת הנשים בישראל, נעמת ופורום דבורה, דורשות לקיים דיון דחוף בנושא, לאחר שעד כה מונו 23 מנכ"לים - כולם גברים. נוסף על כך, הן מבקשות כי בג"ץ יורה לממשלה להורות על מינויים חלופיים, כך שמחציתם יהיו נשים. "הממשלה הפרה את חובתה, לא נעבור על כך בשתיקה"

בווידאו: הפגנת תנועות הנשים בהבימה/צילום: מירב כהן

שדולת הנשים בישראל, נעמת ופורום דבורה עתרו היום (חמישי) לבג"ץ בדרישה לבטל את מינויי המנכ"לים למשרדי הממשלה, ולמנות נשים מנכ"ליות לפחות במחצית ממשרדי הממשלה. זאת, מאחר והממשלה ה-37 מינתה עד כה 23 מנכ"לים למשרדי הממשלה השונים, כולם גברים. העותרות מבקשות לקיים דיון דחוף בעתירה ולעצור בשלב זה את שמונת מינויי המנכ"לים שטרם הושלמו בממשלה.

כפי שנחשף בוואלה בחודש שעבר, הממשלה ה-37 עומדת לשבור שיא שלילי בייצוג מגדרי בדרג המנכ"לים של משרדי הממשלה. עד כה, לא מונתה אף אישה כמנכ"לית בממשלה, ורק שניים מהשרים שטרם מינו מנכ"לים הודיעו כי הם מתכוונים למנות אישה לתפקיד, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר ושרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן - במשרדי ממשלה שטרם הוקמו. מדובר בירידה חדה לעומת הממשלה הקודמת, ששברה שיא של 9 מנכ"ליות, אך גם בשפל הנמוך ביותר אליו ירד ייצוג הנשים בדרגי הניהול הבכירים בממשלה מזה יותר מ-20 שנה. מנתוני שדולת הנשים עולה כי מאז שנת 2001, אז כיהנה מנכ"לית אחת בלבד במשרדי הממשלה, לא היה מספר המנכ"ליות נמוך כל כך.

מחאת נשים נגד הרפורמות המשפטיות, רחבת הבימה, תל אביב. 5 בפברואר 2023. מירב כהן
הפגנת שדולת הנשים בתל אביב/מירב כהן

חוק שיווי זכויות האישה מ-1951 וחוק שירות המדינה קובעים כי בקרב העובדים בשירות המדינה, בכל הדרגות והמקצועות, בכל משרד ובכל יחידת סמך, יינתן ביטוי הולם לייצוגם של בני שני המינים, וחל גם על מינוי מנכ"לים למשרדים ממשלתיים. ארגוני הנשים שעתרו לבג"ץ מבקשות לקבוע שהממשלה הפרה את חובתה לייצוג הולם של נשים במינויים לתפקידי מנכ"ל משרדי הממשלה, להורות על ביטול המינויים - ולקבוע שעל הממשלה להורות על מינויים חלופיים, כך שמחצית מהמנכ"לים יהיו נשים.

בנוסף, העתירה מבקשת להורות לכל אחד מהשרים להמליץ על אישה כשהוא מביא בפני הממשלה את המלצתו לאיוש תפקיד המנכ"ל במשרדו/ה, ואם יש יותר משני מועמדים לתפקיד, שמחצית מהם יהיו נשים. העותרות מבקשות מבית המשפט גם לקבוע שחובת הייצוג ההולם הופרה לא רק בקשר למנכ"ליות אלא גם ביחס לעוד משרות אמון הפטורות ממכרז במשרדי הממשלה, כמו תפקידי משנה למנכ"ל וראש מטה השר.

עוד בוואלה!

משרד אין, מנכ"לית יש: דיסטל אטבריאן תמנה את המנכ"לית הראשונה בממשלה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת מליאה חגיגית לרגל יום הולדתה של הכנסת, 6 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יחוייב למנות מנכ"ליות? נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

העתירה הוגשה על-ידי עורכי הדין חגי קלעי וחיה ארז, ממשרד קלעי רוזן ושות', וע"י עו"ד גלי זינגר, מנהלת המחלקה המשפטית של שדולת הנשים. לדברי קלעי וארז, "הדרת נשים משולחן מקבלי ההחלטות מנוגדת לחוק, כמו גם לצו המוסר, משדרת מסר משפיל לכלל הנשים, גורמת לכך שסוגיות שרלוונטיות לנשים לא ידונו במשרדי הממשלה, ואף מביאה להזרמה של מאות מיליוני שקלים, במשכורות, לגברים בלבד המאיישים את מאות משרות האמון במשרדי הממשלה השונים". עו"ד זינגר הוסיפה כי "הממשלה הפרה את חובתה לייצוג הולם של נשים במוקדי קבלת ההחלטות במשרדי הממשלה, ולא נעבור על זה בשתיקה. לייצוג נשים יש השלכות מרחיקות לכת על החברה שלנו ועל המקום של נשים בחברה בפרט. כשיש נשים סביב שולחנות קבלת ההחלטות, יש מי שדואגת לקדם נושאים הקשורים לנשים. נשים הן 51% מהאוכלוסייה, ולא ניתן להעלים אותנו".

חגית פאר יו"ר נעמת ועו"ד גלי עציון מנהלת ייעוץ וחקיקה בנעמת, מסרו: "לא נאפשר להעלים נשים מהמרחב הציבורי ולא נאפשר להשתיק את קולן. לא נסכים למצב שנשים לא תהיינה שותפות לתהליכי קבלת החלטות. ישנן די והותיר נשים בישראל, אשר מתאימות לכהן כמנכ"ליות ובכירות במשרדים ממשלתיים, וששרי הממשלה יכולים לתת אמון בהן וביכולתן להוביל משרד ממשלתי". אל"ם (במיל') מאיה הלר, יו"ר הוועד המנהל של פורום דבורה, הוסיפה כי "פורום דבורה רואה חשיבות במינוי נשים לתפקידים בכירים, המצויים בצמתי הכרעה ובמוקדי קבלת החלטות. זאת לא רק בשם השוויון אלא משום ההבנה והניסיון כי כך יתקבלו החלטות נכונות ומיטביות עבור החברה הישראלית כולה. פורום דבורה ימשיך להיאבק למען מטרה חשובה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully