וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפס מנכ"ליות בממשלה: שדולת הנשים דרשה מנתניהו לפעול למינוי נשים לתפקידי מנכ"ל לאלתר

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 9:16

הממשלה תאשר היום את מינויים של עוד 3 מנכ"לים גברים במשרדי הממשלה, בה עד כה מונו 23 מנכ"לים גברים ואף אישה. השדולה פנתה בעניין במכתב דחוף לרה"מ, ואיימה לפנות בנושא לבג"ץ אם לא יטופל עד שלישי. "ייצוג נמוך כ"כ של נשים מהווה הפרה בוטה של חובת הייצוג ההולם"

בווידאו: נתניהו: הטענה שהרפורמה היא סוף הדמוקרטיה - משוללת כל יסוד/רוני כנפו

שדולת הנשים פנתה בשבוע שעבר במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לפעול מידית למינוי נשים לתפקידי מנכ"ליות במשרדי הממשלה ומאיימת לפנות לבג"ץ בנושא. עד כה, הממשלה ה-37 מינתה 20 מנכ"לים במשרדים הממשלתיים, והיום (ראשון) יאושר מינויים של שלושה מנכ"לים נוספים - כולם גברים ואף לא אשה אחת ביניהם. "יצוג נמוך כל-כך של נשים בקרב מנכ"לי משרדי הממשלה, מהווה הפרה בוטה של חובת הייצוג ההולם החלה בעניינינו, חובה שמעוגנת בחקיקה, בפסיקת בית המשפט העליון, באמנות בינלאומיות, בהחלטות ממשלה ובהנחיות היועץ המשפטי לממשלה", נכתב במכתב ששיגרה השדולה לראש הממשלה בשבוע שעבר.

הממשלה תאשר הבוקר את מינויים של שלושה מנכ"לים נוספים שינהלו את משרדי הממשלה: מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, מנכ"ל משרד העליה והקליטה אביחי כהנא ומנכ"ל משרד התפוצות אבי כהן סקלי. לביא וכהנא יחליפו בתפקידיהם שתי מנכ"ליות שמונו בממשלה הקודמת: נעמה פס קאופמן מנכ"לית משרד החקלאות, ודגנית סנקר שהיתה מנכ"לית משרד העליה והקליטה.

נותרו עוד מספר שרים שטרם אישרו את מנכ"לי משרדיהם, אך בינתיים מונו כבר 23 גברים, ואפס נשים. מדובר בירידה חדה לעומת הממשלה הקודמת, ששברה שיא של תשע מנכ"ליות, אך גם בשפל הנמוך ביותר אליו ירד ייצוג הנשים בדרגי הניהול הבכירים בממשלה מזה למעלה מ-20 שנה. מנתוני שדולת הנשים עולה כי מאז שנת 2001, אז כיהנה מנכ"לית אחת בלבד במשרדי הממשלה, לא היה מספר המנכ"ליות נמוך כל כך.

ממשלת ישראל ה37 התמונה הרשמית לצד נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
אפס מנכ"ליות בממשלה. ממשלת ישראל ה-37/ראובן קסטרו

בשדולת הנשים שיגרו פניה דחופה לראש הממשלה נתניהו, ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ונציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, בטענה שמדובר ב"הפרה בוטה של החובה לייצוג הולם במינוי מנכ"לים במשרדי הממשלה". המכתב נשלח בהעתקים גם ליו"ר הוועדה למעמד האישה בכנסת פנינה תמנו שטה וליו"ר הרשות לקידום מעמד האישה בממשלה איילת רזין בית-אור. במכתב, שכתבו עורכי הדין חגי קלעי וגלי זינגר, מפורטים החוקים, הפסיקות והחלטות הממשלה שמעגנים את עקרון הייצוג ההולם וההעדפה המתקנת לנשים בשירות הציבורי; כמו חוק שיוויון זכויות האשה מ-1951 וחוק שירות המדינה שקובע כי בקרב העובדים בשירות המדינה, בכל הדרגות והמקצועות, בכל משרד ובכל יחידת סמך, יינתן ביטוי הולם לייצוגם של בני שני המינים, וחל גם על מינוי מנכ"לים למשרדי הממשלה.

מעבר לכך שייצוג הולם לנשים מחויב על-פי הדין, נכתב במכתב "הרי שהוא מהווה גם הכרח ציבורי ומוסרי ממדרגה ראשונה, והדברים נכונים במיוחד כאשר מדובר בדרג הבכיר ביותר במשרדי הממשלה, שהינו בעל חשיבות והשפעה גדולה על המדיניות הממשלתית". עוד נכתב כי "הניסיון והמידע המצטבר מעידים כי מינוי נשים, בנוסף להיותו בעל ערך כשלעצמו, מספק ערך מוסף לתפקיד ונקודת מבט ייחודית, באופן שמיטיב עם התפקיד, ומשכך עם כלל אזרחיות ואזרחי מדינת ישראל".

בשדולת הנשים דורשים מראש הממשלה לפעול לאלתר על מנת למנות נשים למנכ"ליות משרדי ממשלה, וביקשו לקבל את התייחסות הגורמים הממשלתיים עד יום שלישי "על מנת שנוכל לכלכל את צעדינו ולפנות במידת הצורך לערכאות". בשדולת הנשים מארגנים הערב עם ארגוני נשים נוספים גם הפגנת נשים ברחבת הבימה נגד הממשלה ונגד הרפורמה המשפטית המתוכננת, שלטענת הארגונים תפגע בנשים ובהגנת המשפטיות והחוקתיות על מעמדן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully