וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגיעה בבג"ץ - פגיעה ישירה בזכויות נשים": כאלף נשים הפגינו נגד הממשלה

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 22:16

ההפגנה התקיימה ברחבת הבימה בת"א, בסימן מתן דגש על השפעותיה המסתמנות של הממשלה הנוכחית על השיוויון המגדרי המדינה. "אין ייצוג נשי בקואליציה, יש הסכמים מפלים, התבטאויות חשוכות וכווונה לחזק את בתי הדין", טענה ח"כ נעמה לזימי. "לא ניתן להחזיר אותנו אחורה"

בווידאו: הפגנת תנועות הנשים בהבימה/צילום: מירב כהן

כאלף נשים הפגינו הערב (ראשון) ברחבת הבימה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, ביניהן חברות כנסת מטעם מפלגות האופוזיציה ונבחרות ציבור נוספות. ההפגנה, שמצטרפת לשורת הפגנות שמתקיימות נגד הממשלה בשבועות האחרונים - התקיימה תוך מתן דגש על השפעותיה המסתמנות של הממשלה על השיוון המגדרי במדינה.

"היום הפגיעה עלולה להיות בקבוצות מסוימות - ומחר באחרות. לכן, זהו קול שצריך להישמע על ידי כל חלקי החברה, גברים ונשים כאחד", טענה יו"ר ארגון נעמת חגית פאר זמן קצר לפני ההפגנה וכן במהלכה. "מאחורי כל המינוחים הגבוהים עומדת אמת אחת פשוטה - בית המשפט העליון, שאחראי לתיקון עוולות רבות, יאבד את יכולתו להעניק סעד לאזרחי ישראל. השינויים המשפטיים שמציעה הממשלה משמעותם פגיעה פוטנציאלית במאבק ארוך שנים לשוויון מגדרי, והראשונות שיפגעו תהיינה האוכלוסיות שמודרות דרך קבע".

"אין בישראל שוויון לנשים, אבל הקואליציה הזאת, המורכבת כמעט רק מגברים - רוצה לתת לנשים עוד פחות זכויות", התייחסה יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי שנכחה בהפגנה. "פחות זכויות על גופינו, שכרינו, והאלימות כלפינו. לא ניתן לקחת לנו את הדמוקרטיה".

מחאת נשים נגד הרפורמות המשפטיות, רחבת הבימה, תל אביב. 5 בפברואר 2023. מירב כהן
כאלף נשים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב/מירב כהן

"פגיעה בבג"ץ היא פגיעה ישירה במאבק לשיוויון"

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושיוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי) אמרה בהפגנה: "אני מוטרדת מאוד מהכיוון שהממשלה הנוכחית לוקחת אותנו. בפועל, כבר ניתן לראות ייצוג חסר של נשים בתפקידי מפתח בממשלה, ואף לא אישה אחת בין שלל המינוים למנכ"לי המשרדים. הרפורמה המשפטית הולכת לפגוע במעמדן של נשים וביכולת של בית המשפט להגן על זכויות נשים.
לצערנו, גם הניסיון לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים יפגע בייצוג נשים בוועדה, דבר חמור בפני עצמו. אנחנו 52% מהאוכלוסייה, ולא ניתן שיצעידו אותנו אחורה בצעדי ענק. לא נקבל בשקט ניסיונות לפגוע בזכויות נשים או להדיר אותנו מעמדות ההשפעה על המדינה".

"לא פעם בג"ץ פסק לטובתנו וקידם שוויון כשהמדינה לא, פגיעה בו היא פגיעה ישירה בזכויות שלנו ובמאבק שלנו לשוויון במדינה", התייחסה למחאה גם חברת הכנסת מטעם העבודה נעמה לזימי. "בהיעדר יצוג של נשים בקואליציה ובממשלה, ללא מנכ"לית אחת במשרדים הממשלתיים, ובתוספת כוונה לחזק את הסמכויות של בתי הדין הרבניים, הסכמים קואליציוניים מפלים והתבטאויות חשוכות ומיזוגניות - הממשלה הנוכחית הכריזה מלחמה על נשים. לא ניתן להם להחזיר אותנו אחורה".

מחאת נשים נגד הרפורמות המשפטיות, רחבת הבימה, תל אביב. 5 בפברואר 2023. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"לא יחזירו אותנו אחורה"/אתר רשמי, אלעד גוטמן

לא נחדול עד שנציל את הדמוקרטיה

גם חברת הכנסת אורנה ברביבאי מטעם יש עתיד ואשת ראש הממשלה לשעבר ליהיא לפיד הגיעו להפגנה והביעו את תמיכתן במסרים. "מצער מאוד שהממשלה הזו מקדמת חקיקה הפוגעת בנשים - רק בגלל שהן נשים. נהיה בכל מקום עד שיהיה ייצוג נשים שוויוני ומלא בכל מקום בו זורחת השמש", נמסר מטעם ברביבאי. לפיד טענה כי "מדינה דמוקרטית היא מדינה שמקדמת זכויות נשים ונאבקת באלימות כלפיהן. חשוב שנשים מכל הקשת הפולטית ישמיעו היום קול חזק וברור".

מטעם יש עתיד נמסר: "עקב הסכנה הממשית לזכויות נשים בישראל בעקבות המהפכה המשפטית ובהיעדר ייצוג הולם בממשלת נתניהו-בן גביר - יצאו הערב חברות יש עתיד להפגין. נמשיך להיאבק עבור שוויון זכויות מלא ולמען שמירה על מקומן של נשים בחברה ובמרחב הציבורי. המאבק על המדינה שלנו ועל אופייה הדמוקרטי ימשיך במליאה, בוועדות וברחובות. לא נחדול עד שנציל את הדמוקרטיה הישראלית".

אורנה ברביבאי במחאת נשים נגד הרפורמות המשפטיות, רחבת הבימה, תל אביב. 5 בפברואר 2023. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"ממשלה שמקדמת חקיקה הפוגעת בנשים - רק מעצם היותן נשים", ח"כ ברביבאי, הערב/אתר רשמי, אלעד גוטמן

הבוקר, הגישה עמותת "החצר הנשית" לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בקשה לצמצום כלי הנשק במרחב הציבורי והפרטי. העמותה, המפעילה מרחבים מוגנים ומקדמים לנערות וצעירות במצבי סיכון והדרה ברחבי הארץ, הגישה את הפנייה מול כוונתו המוצהרת של השר להגביר נוכחות נשק במרחב האזרחי, ולהקל את התנאים לקבלת רישיון לנשיאת נשק.

"מניסיוננו, ובמציאות חיינו היומיומית, זו מגמה מסוכנת שתפגע בבטיחותן של נשים בביתן. אנחנו מכירות היטב את המשמעות הקטלנית של נגישות לכלי נשק בבית ואת תוצאות השימוש בו כחלק מויכוח אלים בתוך הבית", נטען במכתב. "ככל שהנגישות לכלי הנשק עולה, כך רצח נשים, רצח של האחיות והחברות שלנו, עולה. יודגש כי לפי מחקרים מהשנים האחרונות ובכלל, זמינותו של נשק בבתים שלנו בהחלט מגביר את הסיכון לרצח לאור קלות השימוש בו, זמינותו והפוטנציאל הקטלני שבו. כך, עצם הנוכחות של נשק עלולה להסלים כל סיטואציה של קונפליקט לרצח".

ליהי לפיד במחאת נשים נגד הרפורמות המשפטיות, רחבת הבימה, תל אביב. 5 בפברואר 2023. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"חשוב שנשים ישמיעו קול חזק וברור". ליהיא לפיד/אתר רשמי, אלעד גוטמן

בשבוע שעבר פנתה שדולת הנשים במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לפעול מידית למינוי נשים לתפקידי מנכ"ליות במשרדי הממשלה - תוך איום לפנות לבג"ץ בנושא. עד כה, הממשלה ה-37 מינתה 20 מנכ"לים במשרדים הממשלתיים, והיום (ראשון) יאושר מינויים של שלושה מנכ"לים נוספים - כולם גברים ואף לא אשה אחת ביניהם. "יצוג נמוך כל-כך של נשים בקרב מנכ"לי משרדי הממשלה, מהווה הפרה בוטה של חובת הייצוג ההולם החלה בעניינינו, חובה שמעוגנת בחקיקה, בפסיקת בית המשפט העליון, באמנות בינלאומיות, בהחלטות ממשלה ובהנחיות היועץ המשפטי לממשלה", נכתב במכתב ששיגרה השדולה לראש הממשלה בשבוע שעבר.

נותרו עוד מספר שרים שטרם אישרו את מנכ"לי משרדיהם, אך בינתיים מונו כבר 23 גברים, ואפס נשים. מדובר בירידה חדה לעומת הממשלה הקודמת, ששברה שיא של תשע מנכ"ליות, אך גם בשפל הנמוך ביותר אליו ירד ייצוג הנשים בדרגי הניהול הבכירים בממשלה מזה למעלה מ-20 שנה. מנתוני שדולת הנשים עולה כי מאז שנת 2001, אז כיהנה מנכ"לית אחת בלבד במשרדי הממשלה, לא היה מספר המנכ"ליות נמוך כל כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully